1515

Fem faror som fäller företagsköpet

M&A-marknaden går som tåget men ibland händer det att affärerna faller. Di har tagit reda på varför. 

Foto:Most Photos

Marknaden för företagsaffärer är hetare än någonsin, aldrig tidigare har så många affärer till ett sådant stort värde genomförts i världen som under årets första tre kvartal. 

Annat var det 2008 efter Lehman-kraschen. Då ledde finansieringssvårigheter, volatilitet i värderingarna och en generell riskaversion till att antalet avbrutna samgåenden och förvärv var rekordhögt. 

Men även i dagens haussade klimat händer det förstås att affärerna inte går i lås. Vi frågade ett antal aktörer om de vanligaste orsakerna till att affären faller. 

Säljaren har för höga förväntningar på värderingen
”Där försöker vi vara tydliga tidigt och hitta rätt prisnivå. Det är sällan man upptäcker något senare i processen som förändrar detta”, säger Anders Frisk, vd i företagsmäklaren Länia. 

”Det kan ju vara så att säljaren har tänkt sig tjäna 100 innevarande år men så blir det bara 50, vilket så klart har en påverkan på värdet. Det kan ju också handla om att en kund säger upp ett stort avtal”, säger Tomas Almgren, vd och partner i företagsmäklaren Clearwater International.

”Under coronapandemin var det ett antal affärer som föll i de sektorer som drabbades värst.”

Köparen eller säljaren ändrar sig
”Det kan vara ett styrelsebeslut som tar bolaget i en annan riktning som inte längre stämmer med det tänkta förvärvet”, säger Anders Frisk. 

”Ibland händer det att säljaren ångrar sig och inte längre vill sälja sitt bolag. Det är ganska ovanligt, men det händer”, säger Tomas Almgren. 

Köparen matchar inte säljarens förväntningar
”Ibland dröjer det att hitta rätt köpare. En del säljare bryr sig inte om vem som är tagare medan andra är noga med att hitta rätt. Det är ju ett arbete med att jämka ihop, ett antal möten där parterna lär känna varandra. Vi har ett bra nätverk av köpare”, säger Anders Frisk. 

För kräsna köpare
”Vissa köpare letar efter de perfekta objekten men det finns nästan ingen som inte har några problem att ta itu med. Jag skulle gärna se att köparna tog lite mer risk och hade en lite längre horisont. Det mesta går ju att få ordning på”, säger Johan Sandberg, ordförande i Sveriges Företagsmäklares Riksförbund, SFR, tillika företagsmäklare inom Länia. 

Kulturkrock
”Den främsta anledningen till att vi säger nej till affären är att vi inte har en positiv syn på kultur och värderingar i bolaget som vi ska köpa. Om det är en verksamhet eller team som vi inte tycker jobbar på rätt, då kan vi inte ens överväga en affär”, säger Thomas Heath, strategichef på meddelandetjänstbolaget Sinch som bara hittills i år gjort fyra stora förvärv för drygt 37 miljarder kronor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?