Fel sätt att mäta risk i fonder - ”Det är katastrof”

Krisen inom företagsobligationer är katastrofal, och sättet vi mäter risk lurar in småsparare i återvändsgränder. Det säger sparekonomen Frida Bratt som noterar att läget i Sverige är allvarligare än i andra länder.

”Det är katastrof, det här är en marknad som inte fungerar.”

Nordnets sparekonom Frida Bratt.
Nordnets sparekonom Frida Bratt.

”Det är tragiskt, och det visar att den svenska företagsobligations-marknaden inte fungerar”, säger Frida Bratt apropå att flera fondbolag fortfarande håller sina kunder instängda, något som Di berättat om i flera artiklar

Spiltan och IKC är tillsammans med Enter Fonder några av de bolag som på tisdagen fortsatt hölls stängda. 

Den olyckliga situationen beror på en rad problem på marknaden, och det stora intresset förklaras av många år av låga räntor, säger Frida Bratt i Ekonomistudion på DiTV. 

”Det har bidragit att vi haft det ränteläge som vi har haft. Investerare har sökt sig till högre avkastning, någonting som man kan få i de här fonderna”, säger sparekonomen och fortsätter: 

”Många har letat sig till fonder med företagsobligationer som ett alternativ till vanligt räntesparande. Det är så det har sålts in och det är olyckligt.” 

Riskerna är i själva verket mycket högre, det gäller särskilt inom området High Yield, eller krediter med större risk.  

”Det tror jag inte varit glasklart för alla”, säger Frida Bratt, som är sparekonom på Nordnet.  

En viktig faktor är det riskbetyg som går att läsa hos fondtjänster som Morningstar, och som beräknas utifrån ett kritiserat EU-direktiv från 2011. 

En siffra på hur hög risken är rapporteras in av fonderna, utifrån 36 månaders historik.  

”Den siffran utgår från standardavvikelse, som är ett mått på volatiliteten”, säger Frida Bratt och fortsätter: 

”Det är applicerbart när det gäller aktiefonder och där är det inga konstigheter.”

Många fonder som stämplats med låga riskbetyg har i själva verket visa sig innehålla värdepapper med liten eller ingen omsättning.

”I den här marknaden finns det obligationer som inte handlas, som inte är likvida. När de inte omsätts, så lyser inte risken igenom i mätningen av volatiliteten.” 

Tillgångsslag med högre handel, som exempelvis statspapper, kan därmed klassas som mer riskabla än stillastående företagsobligationer från mindre bolag. 

”Man ser helt enkelt inte riskerna. Det ser ut som att fonden inte är volatil, när det i själva handlar om högriskobligationer.” 

Ett dåligt sätt att mäta är bidragande till att intet ont anande sparare fått problem. 

”Den är inte anpassad för företagsobligationer. Den blir missvisande.” 

Frida Bratt efterlyser nu ett bättre sätt att mäta risk. 

Hon noterar också att många andra länder undkommit stängda fonder - trots att det stormat även på marknaderna där.

”Det är någonting som inte fungerar när fonder inte fungerar på det här sättet.” 

I USA är obligationsmarknaden stor och rasen har varit kraftigare än i Sverige. 

”Men fonder har inte stängt där, de har ändå kunnat handla”, säger Frida Bratt. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?