1515
Annons

Fed på väg mot prisnivåmål: Tunga röster trycker på

USA:s centralbank Federal Reserve ser ut att vara på väg att införa ett så kallat prisnivåmål. Det tror Swedbanks prognoschef Andreas Wallström. På medellång sikt betyder det mjukare penningpolitik.

Ben Bernanke, Federal Reserves tidigare chef, är en tung röst för att införa ett prisnivåmål eller genomsnittligt inflationsmål.
Ben Bernanke, Federal Reserves tidigare chef, är en tung röst för att införa ett prisnivåmål eller genomsnittligt inflationsmål.Foto:T.J. Kirkpatrick

Precis som i Sverige pågår i USA en översyn av centralbankens arbete. Federal Reserves dubbla mandat – att maximera sysselsättningen och hålla inflationen på 2 procent – lär inte ändras. Men andra saker är på gång.

”En viktig sak som är uppe för diskussion är om inflationsmålet ska ha ett minne eller inte. I dag är det så att historiska missar inte ska kompenseras, det vill säga även om inflationen legat över eller under målet bakåt i tiden ska centralbanken ändå sikta på 2 procent”, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i Di-podden Makrorådet.

Han tror att Federal Reserve kommer att göra slag i saken.

”Tunga före detta Fed-ledamöter, som den förrförra chefen Ben Bernanke, förespråkar detta. Och färska tal från exempelvis den nuvarande chefen Jerome Powell och ledamoten Richard Clarida indikerar att det är på gång. Min bedömning är att det kommer att bli en förändring och att Fed inför ett prisnivåmål eller ett genomsnittligt inflationsmål.” 

Skillnaden mellan ett vanligt inflationsmål och ett prisnivåmål kan tyckas akademisk. Men eftersom inflationen har varit lägre än målet under lång tid spelar den roll.

”Det är intressant eftersom man i USA, som i många andra länder, har underskjutit inflationsmålet. Det innebär att Fed kommer att tillåta att målet överskrids framöver och att räntan kommer att hållas ännu lägre”, säger Andreas Wallström.

Ett besked från Fed kommer först i början av nästa år. Den svenska riksbanksutredningen ska däremot vara klar i höst och väntas snarast gå i riktning mot större hänsyn till andra faktorer än inflation.

”Det här går på tvärs mot de vindar som jag tror många känner blåser i den europeiska centralbanksvärlden, att man vill komma bort från minusräntor och ta större hänsyn till finansiell stabilitet. Om jag har rätt kommer USA snarare att gå i motsatt riktning.”

Läs mer: Makrorådet del 1 – Experterna: Kinaoron är överdriven 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?