1515
Annons

Fattig akademi firar 250 år – Abba-legendaren en av medlemmarna

Samtidigt som musiklivet befinner sig i djup kris till följd av pandemin fyller Kungliga Musikaliska Akademien 250 år.

Den stora jubileumskonserten i Stockholms Konserthus i september ska bli av, med eller utan publik, och ska liksom det mesta av firandet strömmas.

Fredrik Wetterqvist, Kungliga Musikaliska Akademiens ständige sekreterare.
Fredrik Wetterqvist, Kungliga Musikaliska Akademiens ständige sekreterare.Foto:Jack Mikrut

Kungliga Musikaliska Akademien instiftades av kung Gustav III den 8 september 1771. Av dess lokaler i det så kallade utrikesministerhotellet från 1600-talet på Blasieholmstorg kan man lätt få intrycket att det är här som akademin alltid hållit till. Akademin är granne med Svenska Handelsbanken, vilket också kan leda tankarna fel.

”Vi är nog den fattigaste akademin, eller en av de fattigaste i alla fall, av de tio kungliga. Vi har fantastiska lokaler, det ser ut som vi har bott här i 250 år, men vi hyr det här av staten sedan början av 1970-talet”, säger ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist.

Vid samma tid som akademin flyttade in i de ståtliga lokalerna avskiljdes den högre musikutbildningen och Kungliga Musikhögskolan, KMH, blev 1971 statlig. Tio år senare skiljdes även musik- och teaterbiblioteket från akademin och ingår numera i statliga Musikverket. Det är alltså en verksamhetsmässigt stympad akademi som jubilerar.

”Vi har inget statligt uppdrag längre. Akademin är oftast remissinstans i musikfrågor och det är en chans att göra en insats”, säger Fredrik Wetterqvist och fortsätter:

”Kärnverksamheten är att förvalta alla fonder och stiftelser vars avkastning går till stipendier, forskning och utgivning av olika publikationer. Vi delar ut mellan sex och sju miljoner kronor i stipendier varje år till cirka 400 personer.”

Hur stort kapital som finns i de 115 stiftelser som Kungliga Musikaliska Akademien förvaltar vill inte Fredrik Wetterqvist uppge, han säger bara:
”Vi är inte i närheten av Svenska Akademien.”

”Men vi delar ut mer pengar än vad stiftelserna avkastar. Det finns filantroper och vi brukar få en donation av dignitet varje år. Det kan vara någon musikintresserad som inte vill bilda en stiftelse, men som önskar donera pengar till minne av någon person och som vänder sig till oss för att få hjälp.”

Tvåhundrafemtioårsfirandet inleddes redan vid årets början med utgivningen av en jubileumsbok: ”250 – Kungl. Musikaliska Akademien 1771-2021”. Och det finns fler publikationer att se fram emot under året.

”Vi digitaliserar vår bokproduktion och kommer ut med månadens bok, som är helt gratis och nedladdningsbar i pdf-format. Vi har också en serie på Spotify, veckans ledamot, som läggs ut varje fredag, så åtminstone 52 ledamöter kommer att hinnas med”, säger Fredrik Wetterqvist.

Antalet ledamöter, eller medlemmar, uppgår till 170 personer, varav 100 aktiva. 

”Att bli ledamot i den här akademin är ett fint erkännande av en excellent, strålande karriär. Det finns inget åtagande, vi har inget arbetsgivaransvar gentemot ledamöterna. Det är ytterst frivilligt att engagera sig i akademin”, säger ständige sekreteraren. 

”Vi har en 70-årsgräns. Om någon befintlig ledamot fyller 70 år kan vi välja in en ny som tar dennes plats, men den äldre får vara kvar livet ut. Just i år är det fem ledamöter som fyller 70 år och då kan vi välja in fem nya.”

Fredrik Wetterqvist uppskattar att mellan 30 och 40 procent av ledamöterna är kvinnor och säger:
”Akademin var väldigt snabb med att välja in kvinnor. Elisabeth Olin valdes in bara några år efter starten, 1782, och sedan kom en rad kvinnor efter henne. Sedan några år har vi en kvinnlig ordförande, Susanne Rydén.”

I 200 år var akademin reserverad för den klassiska västerländska konstmusiken. Det var först under 1970-talet som musiker verksamma inom andra genrer, som jazz och folkmusik, började väljas in. 

”Akademin sätter inga gränser för vad för slags musik som får vara med och inte. I mitten av 1800-talet fanns det ett stort intresse för folkmusik inom akademin, men det var antagligen inte så att man tänkte att det kunde finnas företrädare för folkmusik som kunde väljas in”, säger Fredrik Wetterqvist. 

”Det var många decennier av diskussioner innan man släppte in jazzen. Varför inte det skedde tidigare är verkligen något som musikforskningen borde undersöka.”

Populärmusiken är skralt representerad. Benny Andersson, mest känd från Abba, är en av få ledamöter som kan kallas popmusiker, även om han också spelar till exempel just folkmusik. 

”Det finns yngre ledamöter som rör sig ganska fritt mellan genrerna. Vi har flera sådana bland ledamöterna, Svante Henryson är ett exempel. Han var under flera år basist i Yngwie Malmsteens metalband, men är skolad kontrabasist, cellist och tonsättare.”

Som exempel på hur jubileumsåret kommer att firas i övriga landet kan nämnas seminarier och föreläsningsserier som kommer att äga rum från Piteå i norr till Ystad i söder. 

”I samband med Ystad Jazzfestival kommer vi att i seminarieform, interfolierat med klingande musik, att ställa frågan: ‘När blev den svenska jazzen svensk?’ Den frågan ställs mot bakgrund av att den svenska musiken varit så otroligt beroende av utlandet.” 

Hur festligheterna kring själva födelsedagen i september kan påverkas av pandemin är för tidigt att säga, men vid det laget ska väl de som vill vara vaccinerade. Meningen är att jubileumskonserten i Stockholms Konserthus den 4 september följs av en festbankett i stadshuset och kanske blir det också något utomhus på Blasieholmstorg i samband med själva födelsedagen den 8 september. 

”Handelsbanken fyller 150 år i år och vi delar ju det här torget med banken. Vi får försöka göra något ihop med dem.”

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Analytikern prickade rallyt i Bioarctic – pekar ut nästa forskningssuccé

DNB:s analytiker Patrik Ling såg framför sig att Bioarctic skulle lyckas med sin Alzheimers-studie och prickade in onsdagens kursrally. Han tror att nästa år kommer att bli avgörande för var aktien tar vägen härnäst.

För Di pekar han också ut nästa bolag som kan bli en succé. I en aktie, som enligt honom har fått oförtjänt mycket stryk, ser han en uppsida på nästan 300 procent.

”Kan man bekräfta det i ytterligare studier är det också en 'game changer' för patienterna – precis som för Bioarctic”, säger han.

DNB:s hälsoanalytiker Patrik Ling.
DNB:s hälsoanalytiker Patrik Ling.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera