Annons

Fastighetsjätten får skarp kritik: ”Påminner om Beirut”

I utsatta Gottsunda är Hemblas fastigheter en knutpunkt för kriminalitet och utsatthet. Bolaget har börjat möta kraven, men mycket återstår innan politikerna är nöjda. 

”Påminner mig om vissa delar av min barndoms Beirut”, säger Mohamad Hassan (L) 

Hemblas fastigheter på Malmvägen i Sollentuna.
Hemblas fastigheter på Malmvägen i Sollentuna.Foto:Amanda Lindgren

Att lyfta ett område ur utanförskap kräver insatser från många håll, men en aktör är viktigare än andra, enligt Gunnar Blomé, doktor i fastighetsekonomi och samhällsplaneringschef i Malmö stad.  

”Fastighetsägarna har en helt avgörande roll”, säger han och pekar på exempel från Landskrona, Gårdsten i Göteborg och Sofielund i Malmö. 

En passiv fastighetsägare kan samtidigt bidra till att utanförskap befästs eller förstärks. 

Giganten i Sveriges utsatta områden är Hembla, vars 21.400 lägenheter utgör mer än halva beståndet hos tyska Vonovia, landets största privata fastighetsägare. 

I Gottsunda söder om Uppsala, klassat som ett särskilt utsatt område av Polisen, är förortslyftet långt borta. Så sent som för en vecka sedan skedde där ett knivdåd och enligt rikspolischef Anders Thornberg, som nyligen besökte området, kan det komma ifråga för Polisens Operation Rimfrost. Hos Uppsalapolisen är Hemblas lägenhetsbestånd på knappt 1.000 lägenheter ökänt som en knutpunkt för kriminalitet. Mohamad Hassan (L), som är kommunalråd i staden har sin uppfattning klar: Hembla tar inte ansvar.  

”Just nu påminner Hemblas fastigheter mig om vissa delar av min barndoms Beirut. Det är slitet, det är stigmatiserat, det finns inget framtidshopp”, säger han. 

”Vi har haft problem med det här beståndet under många år och vi har fört fram mycket kritik”, säger kommunstyrelseordförande Erik Pelling (S).

Styret planerar att satsa stora summor för att lyfta det utsatta området. Planen är att 8,3 miljarder ska investeras förorten till 2035, varav merparten privata medel till 2.500 bostadsrätter. Kommunen står för en mindre del, 2,3 miljarder, går bland annat till en simhall, skola, förskola och upprustning utomhusmiljön. Till det kommer kostnader för en spårvagn. Bortom 2035 fortsätter miljardinvesteringarna. 

De senaste 1,5 åren har Erik Pelling haft tre fyra möten med Hemblas vd Svein Erik Lilleland, med telefon- och mejlkontakt där emellan. Vd:n har även deltagit i en trygghetsvandring. Mötena har börjat ge resultat. En av byggnaderna på den mest utsatta gatan har rivits, och Hembla leder nu en lokal företagarförening. 

”Jag upplever att vi har en ganska bra dialog och att det händer saker”, säger Erik Pelling som ser uppgiften att lyfta Gottsunda, som sin ”mest prioriterade fråga”. 

Kommunen kräver en upprustning av trapphus, utomhusmiljöer och fasader senast i vår, men bolaget har inte gett några besked, enligt kommunen som håller inne detaljplaneringen runt fastigheterna för att sätta press på bolaget. 

Hageby i Norrköping är en av de första stadsdelarna som lämnade Polisens lista över utsatta områden, till kommunpolitikernas jubel. 

”Skolresultaten har förbättrats och förvärvsfrekvensen ökat successivt”, säger kommunstyrelseordförande Lars Stjernkvist (S) som även han pekar ut fastighetsbolagens betydelse.  

I området är Hembla en stor fastighetsägare med närmare 2.000 lägenheter.

”Det är inte med största engagemang Hembla ställer upp”, säger Lars Löfgren, som är marknadschef på kommunala Hyresbostäder. 

Han pekar på att bolaget bland annat tackat nej att delta i Portalen, det lokala projektet som syftar till att få in boende på arbetsmarknaden.  

Hemblas informationschef Jonatan Öhman skriver i ett sms att bolaget har lagt om sin hållbarhetsstrategi.

”Exakt sådant vi vill vara med i”, skriver han om Portalen. 

Di har under en länge tid sökt Hemblas vd Svein Erik Lilleland. 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?