Annons

Fastighetsbolagen är Ingves nya huvudvärk – ”skulle kunna få stora konsekvenser”

Vid en utdragen återhämtning riskerar kreditförluster att sätta stopp för bankernas kreditförsörjning. Det varnar Riksbanken för i en ny rapport. 

Fastighetsbolagen, med lån på motsvarande 30 procent av BNP, är det stora orosmolnet.

Riksbankschefen Stefan Ingves.
Riksbankschefen Stefan Ingves.Foto:Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT

Världen befinner sig i en ekonomisk kris som påverkar ekonomin på ett sätt som vi tidigare inte har upplevt. Det skriver Riksbanken i den rapport om den finansiella stabiliteten som publiceras två gånger om året. 

Den svenska centralbanken konstaterar att regeringar och centralbanker runt om i världen har vidtagit omfattande åtgärder, inte minst för att förhindra att den realekonomiska krisen utvecklas till en finanskris. Riksbanken slår också fast att bankernas stryktålighet har förbättrats tack vare skarpare krav i kölvattnet av finanskrisen.

Men i det sämre av Riksbankens två scenarier, i vilket BNP i år krymper med närmare 10 procent och nästa år växer med bara knappa 2 procent, är risken betydande att bankerna inte klarar av att sitt grundläggande uppdrag: att förse ekonomin med krediter.

”I scenariot där den ekonomiska återhämtningen blir utdragen och fastighetspriserna faller mer sjunker bankernas bruttosoliditet, i avsaknad av ytterligare politiska åtgärder, till så låga nivåer att bankerna kan få problem att upprätthålla kreditförsörjningen”, skriver Riksbanken.

Det största orosmolnet är fastighetsbranschen. Riksbanken konstaterar att många hyresgäster i dag har stora problem att över huvud taget betala sina hyror. Och sektorn har generellt små finansiella marginaler. 

”Många fastighetsbolag har en begränsad kassalikviditet i relation till sina kortfristiga skulder, viket gör att de snabbt riskerar att få problem om intäkterna minskar kraftigt.”

Samtidigt står fastighetsbolagen för över 40 procent av bankernas utlåning. 

”Eftersom en stor andel av bankernas utlåning går till fastighetsföretag skulle problem i denna bransch kunna få stora konsekvenser för den finansiella stabiliteten”, heter det i rapporten. 

Fastighetsbolagen har också i ökande omfattning finansierat sig genom att sälja företagsobligationer och -certifikat. I mars uppgick fastighetsbolagens upplåning på kreditmarknaden till omkring 500 miljarder kronor, vilket var närmare 40 procent av totalen. Sektorns banklån var vid samma tidpunkt knappt 1.000 miljarder kronor. Det innebär att fastighetssektorn sammantaget har lån värda omkring 30 procent av BNP.

Om det dåliga scenariot bli verklighet kommer det enligt rapporten att krävas ”ytterligare offentliga åtgärder för att ge stöd åt kreditförsörjningen” och för att staga upp bankerna. Riksbanken står i så fall beredd.

”Riksbanken är redo att bidra genom att tillhandahålla den likviditet som behövs.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?