1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Fastighetsbolag vill få in 600 Mkr – lockar med hus de inte äger

Fastighetsbolaget Auragen Realty gör en en nyemission där det ska locka 600 miljoner kronor från allmänheten. Problemet är att bolaget i själva verket inte äger alla fastigheter som det säger, skriver HD Sydsvenskan. 

Auragen Realty äger enligt prospektet fastigheter i Malmö, Helsingborg, Falköping och Kristinehamn. Men enligt HD Sydsvenskan äger inte bolaget alla de fastigheter som listas i erbjudandet.
Auragen Realty äger enligt prospektet fastigheter i Malmö, Helsingborg, Falköping och Kristinehamn. Men enligt HD Sydsvenskan äger inte bolaget alla de fastigheter som listas i erbjudandet.

I november gick fastighetsbolaget Auragen Realty ut med ett erbjudande till allmänheten om att köpa aktier i bolaget. Totalt siktar bolaget på att dra in 600 Mkr i nyemissionen. Erbjudandet finns på en hemsida som lanserades i december. 

Auragen Realty äger enligt prospektet fastigheter i Malmö, Helsingborg, Falköping och Kristinehamn. Men enligt HD Sydsvenskan äger inte bolaget alla de fastigheter som listas i erbjudandet. 

Här finns bland annat ett av de största innehaven, handelsfastigheten Katrinelund i Malmö, där Willys är hyresgäst. Den fastigheten ägs i själva verket av ett annat fastighetsbolag. Dessutom presenteras köpcentrumet på en bild som i verkligheten föreställer hus som byggdes för att bli Nordeas huvudkontor i Köpenhamn. Några hyresfastigheter i Kristinehamn illustreras med en bild från Danvikstull i Stockholm. 

Auragen Realty hette tidigare Koggbron men bytte namn så sent som i december. I samband med det fick bolaget nya ägare. Koggbron ägdes av två Helsingborgsbaserade affärsmän, Thomas Melin och Johan Tungard. De står kvar som styrelsemedlemmar i Auragen Realty men hävdar att det är fel och att de inte har något med Auragen Realty att göra. 

Nuvarande ägare är ett utländskt bolag som drivs av en Stockholmsbaserad finansman.

”De tillgångar som funnits i Koggbron fastigheter är avyttrade. Så där finns inte kvar något”, säger Thomas Melin till HD Sydsvenskan och fortsätter: 

”De har tydligen hämtat uppgifter från vår gamla hemsida från Koggbron fastigheter. Vi har varit på den nya ägaren om att plocka bort uppgifterna”, säger Thomas Melin.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér.

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Planerar miljardsatsning: Så blir nästa generation Gotlandsfartyg

Världens första katamaran med fossilfri vätgas som bränsle och vattenånga som utsläpp ska i framtiden göra trafiken mellan Gotland och fastlandet både snabbare och klimatneutral. Det hoppas Gotlandsbolaget som siktar på beställningar i miljardklassen och trafikstart senast 2030.

Så här ser Gotlandsbolagets nya koncept för en eventuell framtida, snabbgående katamaran ut.
Så här ser Gotlandsbolagets nya koncept för en eventuell framtida, snabbgående katamaran ut.Foto:Gotlandsbolaget

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera