1515

Fastighetsägare hyr ut lägenheter för 1.000 kronor natten

Hyresrätter i Stockholms innerstad hyrs ut under hotelliknande former för 1.000 kronor natten, rapporterar Mitti. Om avtalen mellan uthyrningsfirmorna och fastighetsägarna är lagliga ska nu utredas.

Foto:Hasse Holmberg / TT

Bristen på bostäder i Stockholm har gett upphov till en ny nisch för uthyrningsfirmorna. För runt 1.000 kronor natten förvandlas vanliga hyresrätter på åtrådda adresser i innerstan till korttidsboenden med tillgång till städning och tvättstuga, skriver Mitti. 

”Majoriteten av lägenheterna har blivit hotell. Det är förskräckligt”, säger en fast boende på på Kocksgatan till tidningen.

Enligt Mittis kartläggning erbjuds hotellägenheterna i flera stadsdelar i Stockholms innerstad. Utöver Kocksgatan på Södermalm, har tidningen även kunnat identifiera minst 33 lägenheter bland annat på Upplandsgatan i Vasastan, samt ett antal adresser på Östermalm och Kungsholmen.

De permanenta hyresgästerna vittnar om nya grannar varje vecka och fastighetsägare som försökt vräka dem till förmån för mer lukrativa korttidsuthyrningar.

”Han vill inte ha oss här. Om han fick välja skulle han göra hotell av allting”, säger en annan boende om sin hyresvärd till Mitti.

Bakom de exklusiva uthyrningarna står bolag som Silverdoor Apartments och Beautiful Apartments, som tecknar avtal med fastighetsägarna att få hyra ut lägenheterna i andra hand. Hur de avtalen är utformade eller om denna form av uthyrning är laglig är oklart, skriver Mitti.

”Våra jurister har börjat titta på det här. Frågan är om det är tillåtet. Att driva hotell innebär helt andra regler, bland annat när det gäller brandsäkerhet. Dessutom är vi kritiska till att man tar bort hyresrätter från marknaden när det råder bostadsbrist”, säger Zeljko Kranjeb, chef på juridiska avdelningen på Hyresgästföreningen Region Stockholm, till tidningen.

Silverdoor Apartments och Beautiful Apartments har inte velat kommentera uthyrningarna.


Innehåll från DataRobotAnnons

Så kan företag själva maximera kraften i data och AI – och bli 3 x mer produktiva i sin output

Hannah Gullander, Regional Sales Manager, och Oskar Eriksson, Customer Facing Data Scientist, på DataRobot.
Hannah Gullander, Regional Sales Manager, och Oskar Eriksson, Customer Facing Data Scientist, på DataRobot.

Data science spelar en avgörande roll i förverkligandet av AI – men samtidigt råder en skriande brist på data scientists.

Företaget DataRobot kan möjliggöra för Citizen data scientists – personer som kanske inte kan skriva kod men som förstår sin data och problemet att lösa – att bygga och produktionssätta egna AI-modeller, samtidigt som befintliga data scientists kan leverera 3 x mer output.

– Hos en kund fick en medarbetare i produktionslinjen och som aldrig programmerat utbildning under fyra dagar i vår plattform. Därefter kunde hon på egen hand under följande två veckor testa, skapa och produktionssätta en AI-modell som sparar minst 9 miljoner årligen i endast detta use case, säger Oskar Eriksson, Customer Facing Data Scientist på DataRobot. 

Svenska företag som H&M, Ericsson och Spotify har varit ledstjärnor i att visa upp de fördelar som AI kan ge. Det har lett till att det nu sker ett skifte där många företag oavsett storlek eller bransch inser att man måste ha en AI-färdighet för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga. 

Men oavsett var i sin AI-resa man är, så finns det utmaningar längs vägen då det är svårt att skala AI-verksamheten då det råder brist på data scientists.

DataRobots plattform släpper loss kreativiteten

Företaget DataRobot har utvecklat en plattform som tillåter organisationens egna data scientists att fortsätta fokusera på nyckeluppgifter samtidigt som andra medarbetare, som kanske saknar erfarenhet av programmering, själva lär sig utveckla egna AI-modeller.

– Dessa personer förstår ofta sin egen data och vilka processer som behövs för att utnyttja datan. Med vår plattform kan de efter en kort utbildning börja bygga egna AI-modeller som kan tillämpas av hela organisationen, säger Oskar Eriksson.

Som kunder själva berättar kommer DataRobots lösning hjälpa dem att bli tre gånger mer produktiva i sin leverans.

Med plattformen har DataRobots kunder, som alla har olika typer av analytisk mognadsgrad och som finns i alla olika branscher, sett hur de kunnat skala och accelerera produktionssatta AI-modeller som genererar verksamhetsnytta.

DataRobot prisades av Gartner

Med lösningen kan företag också utnyttja sina resurser bättre. 

– Det är viktigt att data scientists i en organisation får verktyg så att de kan leverera mer och snabbare, samtidigt som de kan delegera vissa typer av projekt till andra medarbetare, säger Oskar Eriksson.

DataRobot stärker nu sin närvaro i Norden, där man på bara ett år vuxit från 4 till över 30 medarbetare.

– Vi har knutit till oss många experter, som Gaurav Dixit som precis kommit över från Ericsson där han var Head of AI & Automation Development och var en del i att bygga upp Ericssons AI-business från start. I Köpenhamn sitter även teamet som globalt utvecklar Data Mesh för plattformen, säger Hannah Gullander, Regional Sales Manager på DataRobot.

31 augusti annonserade Gartner att DataRobot utsetts till Customers’ Choice 2021 i Gartner Peer Insights: ‘Voice of the Customer’:  Data Science and Machine Learning (ML) Platforms.

– Det är en fantastisk utmärkelse och ett kvitto på att vår lösning att utveckla AI inom verksamheter faktist är enastående, avslutar Hannah Gullander.

 Läs mer på https://www.datarobot.com/ 

Om DataRobot

DataRobot grundades av några av världens ledande data scientists 2012 med målet att göra data science effektivt och lättillgängligt. Sedan dess har DataRobot vuxit till över 1200 kunder över alla branscher, flera miljarder modeller skapade av våra kunder och över 1300 medarbetare globalt. Vi har nyligen stängt vår senaste investeringsrunda på 3MD SEK, och köpte nyligen upp Algorithmia och Zepl. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DataRobot och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?