1515

Fastighets-vd:n: ”Sluta prata om distansjobb – prata om flexibilitet”

Sluta tala om distansjobb och börja tala om flexibilitet. Det tycker fastighetsbolaget Diös vd Knut Rost, som ser stora förändringar framför sig – av kontoren, av städerna och inte minstav av ledarskapet. 

Och produktivitetsvinsterna kommer att överraska, spår han.   

”Kontoren måste vara magneter, dit de anställda vill komma för att mötas”, säger Diös vd Knut Rost.
”Kontoren måste vara magneter, dit de anställda vill komma för att mötas”, säger Diös vd Knut Rost.Foto:Jack Mikrut

Fastighetsbolaget Diös DIOS -1,6% Dagens utveckling har med sin marknad i norra Sverige möjlighet att dra nytta av den enorma investeringsvågen i Norr- och Västerbotten, där över 1000 miljarder kronor bland annat ska bli till batterifabrik och gröna stålverk. 

Över 25.000 personer väntas flytta till regionen, och vd Knut Rost märker redan en ökad efterfrågan, men planerar också för långsiktiga effekter när de ökade befolkningsmängderna slår igenom på riktigt.  

”Givetvis ökar befolkningstakten och dessutom tror jag att många veckopendlar, vilket innebär att du i princip bor på ett hotellrum, där det finns en lounge där du kan jobba, där det finns kafé, gym och restaurang. Jag tror att vissa mindre hotell kommer att byggas om till longstay”, säger Knut Rost.  

En mer akut fråga är hur vi kommer att jobba när pandemin med hjälp av vaccinationerna klingar av, och hur det kommer att påverka företaget.

”Hur framtidens arbetsliv blir, det är en jättestor fråga. För det första tror jag att vi ska sluta prata om distansjobb, vi ska prata om flexibilitet. Det kan betyda att stå i en etta med datorn på strykbrädan och ha teamsmöten vissa dagar, andra dagar jobba på ett kafé eller vara på kontoret. Att återgå till att pendla en till två timmar varje dag, det är inte hållbart”, säger Knut Rost. 

Som Di rapporterat har konsultföretaget WSP räknat ut att den snitttid svenskar lägger ned på att ta sig till och från jobbet motsvarar 38 arbetsdagar – eller 7,5 veckor – per år.

För Diös del innebär den nya flexibiliteten ökat fokus på kreativa mötesplatser säger han. Kontoren måste ha bättre kaffe, bättre lägen, bättre närmiljö med butiker, gym och restauranger vägg i vägg, snarare än ytterligare ett kontor. 

”Kontoren måste vara magneter, dit de anställda vill komma för att mötas. Vi ser i våra tio städer ett betydligt starkare efterfrågan av kontorsutveckling nu än före pandemin.”

Att 30 procent av arbetskraften kan jobba på andra ställen än kontoren, betyder inte att kontorsytorna blir 30 procent mindre, säger han. 

”Det är möjligt att det blir något mindre ytor, men kraven på design, trivsel, tillgänglighet kommer att leda till högre hyror per kvadrat”, tror han, och talar om hur sämre butikslokaler byggs om till kontor och hur kontor i mindre attraktiva lägen byggs om till bostäder. 

”Vid våra hyresnivåer kan vi konvertera med positiv avkastning och ökade intäkter, men har man mycket höga hyresnivåer, som centralt i storstäderna, blir det svårt”, säger Knut Rost.

Ytterligare en dimension av framtidens arbetsliv är att kraven på ledarskap ändras.

”Det behövs en annan typ av ledare. Den gamla typen av ledare förväntar sig att medarbetaren kommer till chefen. Vi kommer som chefer att behöva vara betydligt mer uppsökande än tidigare, hålla kontakt med varje medarbetare, varje dag, inte minst för att bygga kultur. Du bygger inte kultur utan närvaro.”

Ett flexibelt arbetssätt ger fler möjligheter att träffas, inte färre, om vi är kreativa, säger han. 

Liksom många andra företagsledare räknar han med att det blir färre resor framöver. 

”När det här är över vill vi träffas och bygga nätverk, det är vi många som har saknat. Men jag tror inte att någon längtar tillbaka till de där affärsmötena när man flyger in till Stockholm för att ha ett möte på Arlanda, och sedan flyger hem.”

Många har dragit ned på kostnaderna, påpekar han. 

”Vi har ju redan sett lönsamhetsökningar. Men jag tror att vi får se en ännu större positiv effekt på lönsamheten när alla hjulen börjar snurra för fullt.” 

Så småningom uppstår behov av att nyanställa och investera också, tror han. 

”Men tiden kommer lönsamheten att vara väldigt bra i många delar av näringslivet. Det kommer nog att överraska många”, säger Knut Rost. 

 


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?