ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Färskingar som föll jättarna i smaken

  • Amanda Larsson och Calle Rosengren har tagit fram ett eget recept på nyttiga frukostflingor till barn. Foto: Emil Malmborg
  • Nu har deras produkter hamnat i hyllorna i livsmedelsbutiker över hela Sverige. Foto: Emil Malmborg

Amanda Larsson och Calle Rosengren tog fram ett eget recept på nyttiga frukostflingor till barn och lockade till sig ett ”dream team” av entreprenörer som hjälper dem. Nu har deras produkter precis hamnat i hyllorna i livsmedelsbutiker över hela Sverige.

”Vi har nog fortfarande inte förstått att det är sant. Alla sa att det var nära omöjligt att komma in i storkedjornas sortiment, särskilt med flingor där konkurrensen är stenhård och särskilt om man bara är 21 år gammal”, säger Calle Rosengren.

Det var den 20 augusti som bolaget Färskings två olika granola lanserades över hela Sverige, resultatet av en kort men intensiv resa som började för fyra år sedan när han och kompisen Amanda Larsson gick på gymnasiet i Helsingborg. De hade reagerat på att matprodukter riktade till barn innehöll mycket socker och onyttiga ämnen. Det fanns visserligen nyttiga produkter men då ofta tråkigt paketerade och mer riktade mot vuxna.

”I flinghyllan var det mest tydligt, en massa paket med glada gubbar för att locka barn och sen var de totalt onyttiga. Jag tror det är en generationsgrej. Vi hade haft så mycket diskussioner om miljö och hälsa i skolan att vi blivit uppmärksamma och förstod inte hur storbolagen medvetet kunde göra så. Vi tänkte om man kan få barn att äta onyttig mat så kan man få dem att äta bra mat”, säger Amanda Larsson.

När de skulle starta ett UF-företag (Ung Företagsamhet) i andra årskurs var grundtanken att bjuda in barnen i hälsotrenden och kombinera nyttigt och roligt. De inspirerades av ett recept på nyttig, sockerfri granola som de hittade på internet och designade ett paket, riktat mot barn.

Uppmuntrade av flera priser på UF-galor fortsatte de med sin affärsidé efter gymnasiet. De utvecklade receptet, hittade ett lokalt bageri som började producera och tjatade in sin granola i ett tiotal butiker i Skåne. Men det riktiga lyftet kom inte.

”Vi var otåliga och förstås lite galna som ville slå oss in i detaljhandeln som tonåringar i konkurrens med miljardföretag. Men vi tvivlade aldrig”, säger Calle Rosengren.

De började tänka i nya banor och insåg att deras paket med skrattande björnar var för barnslig:

”Tiderna förändras och tjejer och killar på 10–14 år bryr sig inte om superhjältar och gulliga djur längre. De har följt Youtubers och influencers i många år och gillar därför samma saker som dagens 20-åringar”.

Konceptet Färsking togs fram under devisen att vara ett varumärke av ungdomar för ungdomar. En ny mer diskret granolaförpackning utvecklades där Amanda och Calle själv syns på bild och med slagordet ”no junk, just funk”.

Intresset för den unga duon började växa. Plötsligt ville flera personer vara med på deras resa. Ett nätverk kring Färsking skapades med ett tjugotal personer med olika kompetens. Här finns bland annat familjen Brandberg genom Gullspång Invest, it-investeraren Eva Redhe, Anders Jacobson som är medgrundare på vattenreningsbolaget Blue och Christopher Slim som varit vice vd på Unilever i Norden. Gruppen investerade också tillsammans två miljoner kronor i Färsking.

”Men det viktigaste för oss var att få in erfarenheter, kontakter och kompetens. Plötsligt kunde vi få hjälp med ekonomi, sälj, juridik och personliga mentorer som hjälper till när det behövs”, säger Amanda.

Så i år kom då alltså det verkliga genombrottet. Det är i april varje år som de mäktiga detaljhandelskedjorna bjuder in livsmedelsbolag som vill ha in nya produkter i just flinghyllorna. Hoppet var inte stort men i somras fick Amanda och Calle det positiva beskedet från de båda jättarna Ica och Axfood. Nu sitter de nervöst och väntar på att de första försäljningssiffrorna ska droppa in.

En annan dag som de spänt väntar på är den 18 september. Då inleds nämligen teckningstiden för en nyemission i Färsking som ska dra in 5 miljoner kronor om allt går enligt planerna. Emissionen görs genom en så kallad crowdfunding via plattformen Pepins där vem som helst kan teckna sig för aktier.

”Det passar oss bra. Vi vill bygga en rörelse tillsammans med många andra människor som tycker som vi och som också vill tjäna pengar på att göra något gott”, säger Amanda.

Pengarna ska bland annat användas för att ta fram nya produkter. Det handlar om måltider som unga själva bestämmer över som mellanmål och frukost. Enligt Färskinggrundarna finns många andra idéer:

”På sikt är visionen att göra något som är större än livsmedel. No junk, just funk säger vi ju och junk kan vara mobbning, krig och annat dåligt. Vi vill möjliggöra bättre hälsa för ungdomar och då handlar det om mer än bara mat. Men vi börjar på flinghyllan”, säger Calle.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies