Vårens första skarpa strålar lyser in i de luftiga lokalerna när Nina Jönsson tar emot på Ica Gruppens huvudkontor i Solna utanför Stockholm. Man kan ana att jättebyggnaden, trots att den är ny, byggdes innan hybridarbete blev en realitet: få tycks vara på plats den här fredagsförmiddagen.
För Nina Jönsson står lugnet i skarp kontrast till resten av veckan. Hon har just presenterat sin första kvartalsrapport som vd och avverkat intervjuer i strid ström. Den stigande inflationen och hushållens ökade kostnader har satt extra strålkastarljus på bolag inom livsmedelsbranschen.
Här hittar du listan: Näringslivets mäktigaste kvinnor 2023
”Jag känner ett enormt ansvar. Vi måste erbjuda konkurrenskraftiga priser samtidigt som vi värnar om svenskt lantbruk. Men jag känner också ansvar för att utveckla affärsverksamheten vidare och för att medarbetarna ska vara glada att jobba på Ica.”
Att befinna sig i rampljuset må vara nytt för vd:n som tidigare har varit något av en doldis i det svenska näringslivet. Men i branschen är hon allt annat än nybörjare. I drygt 30 år har hon jobbat sig uppåt i några av sektorns absolut mest välkända bolag.
Direkt efter sin examen från Uppsala universitet började hon på konsumentvarujätten Procter & Gamble, där hon stannade i 19 år. Exakt vilka roller det handlar om har Nina Jönsson valt att dölja på Linkedin eftersom det ger upphov till ”för många förfrågningar”. Klart är att hon fick axla allt större ansvar.
”Det var ett fantastiskt bolag där jag fick stora möjligheter att jobba internationellt och gick in i en ny position ungefär vart tredje år. Jag var försäljningsdirektör i Norden, jobbade med ett stort kundteam i England och flyttade till Schweiz där jag jobbade med marknadsstrategi för 107 länder innan jag flyttade vidare till Moskva.”
Att stanna lång tid på ett och samma bolag tycks vara något av en framgångsfaktor. Flera av fjolårets NMK-pristagare hade drygt 15 år på samma bolag i sina CV:n. Nina Jönsson håller med om att det finns fördelar.
”Det är klart att jag har haft nytta av att jag kan branschen”, säger hon och tillägger:
”Jag har inte tagit så stora kliv och hoppat, utan gått från position till position successivt hela min karriär.”
Det första jobbet utanför P&G var faktiskt på Ica Gruppen, dit hon nu återvänt. Nina Jönsson var sortiments- och inköpschef i drygt fem år. När hon gick vidare till nya roller inom Ratos fortsatte hon hålla kontakten med sina tidigare chefer på Ica, som till slut lockade tillbaka henne.
”Jag har alltid haft ganska bra chefer som trott på mig och gett mig nya möjligheter. Annars hade jag inte kunnat göra den här resan”, säger hon och slår snabbt fast vad som karaktäriserar en bra ledare:
”De ger mandat, är tydliga om vad som förväntas och har täta samtal om hur det går. Alla vill ju få feedback, eller hur? Man vill veta om man lyckas, är på rätt väg eller behöver lösa problem tillsammans.”
Är du sådan själv?
”Ja, jag hoppas det. Jag försöker så gott det går.”

När Nina Jönsson nu tagit över en av de tyngsta rollerna i branschen är det i ett utmanande läge. Efter att länge ha varit ohotade på toppen tappar nu Ica Gruppen marknadsandelar, marginal och volym, delvis på grund av ökad konkurrens från lågprisutmanarna.
Men en tillbakablick i Ica-vd:ns historik visar att hon lyckats vända skutan förut. Butiksinredningsbolaget HL Display fick ett lyft under Nina Jönssons ledning och även Plantagen fick ett uppsving. ”Nina Jönsson borde få chansen som börs-vd”, skrev Di:s analytiker Richard Bråse efter att hon haft posten som Plantagen-vd i omkring ett år.
Riktigt så blev det inte, eftersom Ica Gruppen köptes ut från börsen för drygt ett år sedan av AMF Pension och Ica-handlarnas förbund. Det betyder inte att uppdraget blivit lättare. I stället har en ökad nettoskuld tvingat bolaget till både fastighetsaffärer och större kostnadsbesparingar. Nina Jönssons plan är att använda sitt tidigare framgångsrecept:
”Knepet är att våga prioritera. I alla verksamheter finns det hur mycket som helst som man skulle kunna göra, men man måste våga välja bort saker och fokusera på det som ger resultat.”
Vissa anser att Ica Gruppen borde ta upp kampen med lågprisjättar som Willys och Lidl genom att starta en egen lågpriskedja. Det vill inte vd:n spekulera om.
”Det finns inga sådana planer nu, så mycket kan jag säga.”
Efter flera decennier på ledarpositioner känner sig Nina Jönsson långt ifrån klar. Tvärt om är hon ivrig att ta sig an sin nya uppgift. Hur länge hon kommer stanna på Ica och vad som väntar därefter låter hon vara osagt.
”Jag har aldrig varit en sådan som drömmer om vad jag gör om fem år, utan jag försöker göra mitt bästa här och nu. Jag gillar att leverera, jobba tillsammans med andra och triggas av att göra saker och ting bättre. Jag har alltid sökt nya utmaningar och hoppas att jag kommer vara så så länge jag lever.”
Om att hon nu utses till Årets stjärnskott säger hon:
”Det är aldrig försent, eller hur?”