Annons

Färre slentrianresor – men en grupp fortsätter flyga: ”Är guld värd”

En minskning av slentrianresandet, färre men längre resor och mer specialresor. Det är ett troligt scenario för svenskarnas utlandsresor efter coronakrisen. 

Den analysen gör konsultbolaget WSP:s expert Sanja Vujicic. Hon tror också att lågprisbolagen kan få det svårt med ekonomin en längre tid framöver – om de inte går omkull helt.

Mpnga svenskar ändrar sina vanor i och med corona-restriktionerna och säger sig inte vilja resa lika mycket utomlands de närmaste åren. En grupp som definitivt inte kommer att upphöra med sitt resande är de med specialintressen. De är en attraktiv målgrupp för besöksnäringen framöver.
Mpnga svenskar ändrar sina vanor i och med corona-restriktionerna och säger sig inte vilja resa lika mycket utomlands de närmaste åren. En grupp som definitivt inte kommer att upphöra med sitt resande är de med specialintressen. De är en attraktiv målgrupp för besöksnäringen framöver.

”Hur många kommer att vara kvar och hur kommer det att bli på deras flygplan? Kommer resenärer sitta på vartannat säte? Då kan det bli svårt att hålla de låga priserna. Jag tror att det kommer att ta lång till tills vi är tillbaka där vi varit sen lågprisflygen kom. Lågprisbolagen i kombination med Kinas och Indiens växande medelklass och upplevelseekonomins framfart är viktiga faktorer som har drivit den enorma tillväxten sedan 2000-talet inom turism och besöksnäringen”, säger Sanja Vujicic, som forskar kring turistbeteenden kopplat till turism och besöksnäring.

Under coronakrisen, då de flesta har tvingats stanna hemma och inte gjort några längre resor, har beteenden förändrats. Fler har upptäckt nya resmål, och planerar att semestra mer i Sverige framöver, enligt den enkätundersökning som WSP lät göra tidigare i år. Sanja Vujicic tror dock att utomlandsresandet kommer att fortsätta.  En faktor som kommer att avgöra hur det ser ut är hur bland annat hur priserna utvecklas på flygbiljetterna framöver. 

Sanja Vujicic, konsultbolaget WSP:s expert på inom hållbar turism och besöksnäring.
Sanja Vujicic, konsultbolaget WSP:s expert på inom hållbar turism och besöksnäring.Foto:Anneli Hildonen

”Ett scenario är att flygbolagen kommer att dumpa priserna på kort sikt för att människor skall komma igång att resa igen, men att de sedan höjer priserna rejält. Ett annat scenario är att flygpriserna stiger snabbt direkt med anledning av restriktioner för resandet med bland annat glesare mellan säten. Högre flygpriser och en fortsatt oro för smitta gör sannolikt att vi kommer se en minskning av slentrianresandet så som långweekends och helgresor utomlands och att resan är ett mer planerat beslut samt att resenärer väljer att stanna längre när de väl reser”, säger Sanja Vujicic.

Högre priser innebär att vi sannolikt kommer att behöver ställa om vårt resebeteende till färre resor per år. Under coronan har det funnits möjligheter att hitta nya intressen i Sverige som i framtiden kan komma att konkurrera med utlandssemestrar i viss utsträckning. Och många säger sig ha gjort det. 

”Familjer som inte har kunnat resa utomlands som tidigare har börjat upptäcka Sverige mer. Vad skall vi hitta på i stället för att ta en charter utomlands? Skall vi cykla? Eller fiska? Inte omöjligt upptäcker de att de tycker att det är himla roligt. Kanske lär sig människor att uppskatta fjällen i stället för att resa till Spanien eller Grekland, och där hittar individen ett nytt intresse som kan förändra det gamla resebeteendet”, säger Sanja Vujicic

En grupp som med stor sannolikhet inte kommer att upphöra med sitt resande, och dessutom kommer att bli en ännu mer attraktiv målgrupp för besöksnäringen framöver är människor med specialintressen. De lägger mycket pengar på sina resor. De reser flera gånger om året. Deras resande styrs av intressen och inte av attityder. Specialintressen rubbas inte lika lätt av kriser. Och när resorna blir färre så är den målgruppen guld värd.  

Läs mer: Varannan svensk tänker dra ner på flygandet till 2025 

”Vi kommer se en accelerering av specialresor så som fiskeresor, matresor eller motionsinriktade resor – ett resmönster som redan pågått en tid men som nu snabbas på. Forskning visar att människor med specialintressen lägger mycket pengar och tid på sina resor”, säger Sanja Vujicic.

För att få en del av den kakan kommer de som arbetar inom turist- och besöksnäringen att behöva se över sina arbetsmetoder för att identifiera målgrupper och specialintresserade. Aktörerna kommer behöva övergå från traditionella attitydundersökningar för att identifiera målgrupper till mer avancerade beteendestudier. 

”De senare handlar mer om att identifiera intressenivåer kopplat till specialintresset, andra intressen som dessa individer har och vill uppleva, betalningsvilja, val av boendeform, transportmedel, hur de söker och bokar resor samt sprider information om sina resor. Denna kunskap kommer ge insikt för destinationer och besöksnäringen att prioritera bland upplevelser att erbjuda, positionering, effektivare och mer systematiserade klusternätverk för samverkan mellan aktörer på destinationer”, säger Sanja Vujicic.    


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?