Färre skador och inbrott anmäls

Ökat hemarbete, minskat resande, digitaliseringsboom – alla effekter av coronapandemin påverkar försäkringsbolagens affär. Samtidigt riskeras avkastningen för de svenska försäkringsbolagen, som förvaltar ett kapital på 5.000 miljarder om pandemin leder till en djupare lågkonjunktur.

Foto:JONAS EKSTRÖMER / TT

Coronakrisen och de beteendeförändringar den fört med sig i samhället har redan satt tydliga spår i försäkringsbranschen och kan också förändra en hel del på sikt, konstaterar Christina Lindenius, vd för branschorganisationen Svensk Försäkring.

”De totala skadeanmälningarna andra kvartalet i år jämfört med samma period ifjol gick ned med 11 procent. Framför allt inom motorfordons- och trafikförsäkring och även inom hushålls- och företagsförsäkring, bland annat har bostadsinbrotten halverats.”

Det finns dock även andra faktorer som kan ha påverkat under året som en ovanligt varm vinter samt frånvaron av såväl kraftiga stormar, översvämningar och skogsbränder, påpekar hon.

”Men den minskade rörligheten i samhället under pandemin har i vilket fall bidragit till nedgången i anmälda skador.”

Hur kan pandemin påverka branschen på längre sikt?
”Mycket hänger på hur konjunkturen och världsekonomin utvecklas. Får vi se en sämre BNP-tillväxt framöver kommer vi få en avmattning i premietillväxten på skadeförsäkringssidan. Detsamma gäller för livbolagen om vi får en avmattning i sysselsättning och löneutveckling.”

Christina Lindenius
Christina Lindenius

Vilka är annars de främsta långsiktiga utmaningarna för branschen just nu?
”Att man inom EU nu i ren regeliver och med obefogad oro skruvar åt regelverk i det här läget när man nu ser över Solvens 2-direktivet. Vi ser snarare att man ser till att regelverket mer möjliggör långsiktigt bra investeringar för försäkringsbranschen, som verkligen kan bidra till omstarten med gröna och hållbara investeringar med det stora kapital som man har.”

”En annan utmaning är om vi under en lång tid framöver får låga räntor och även får en svag tillväxt så att det blir svårt att hitta avkastning även på andra ställen. Då riskerar vi få lägre pensioner allt annat lika.”

Vi ser ju ett antal beteendeförändringar under pandemin som kan bli mer eller mindre permanenta, hur kan de komma att påverka försäkringsbranschen?
”Visst kan ökat hemarbete även på sikt innebära mindre resande vilket skulle ge färre trafikskador. Men du kan också tänka dig att fler väljer att ta egen bil istället för kollektivtrafik, och då ökar trafiken istället.”

”När det gäller cyberangrepp har de svenska försäkringsföretagen inte noterat någon ökning mot vare sig sina egna verksamheter eller mot försäkringskunderna på grund av ökat hemarbete.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?