Annons

Färre flaskhalsar i bryggeriet

När Kopparbergs Bryggeri ställde in siktet på en produktion i världsklass spelade underhållet en avgörande roll. Åtta år senare har bolaget i stort sett eliminerat stora haverier i produktionen och minskat sina underhållskostnader med uppemot 15 procent.

DET FLYTER. Fredrik Karlsson, produktionschef på Kopparbergs Bryggeri, är nöjd med förbättringarna som har gjort att maskinerna kan utnyttjas mer effektivt.
DET FLYTER. Fredrik Karlsson, produktionschef på Kopparbergs Bryggeri, är nöjd med förbättringarna som har gjort att maskinerna kan utnyttjas mer effektivt.Bild:Jack Mikrut

Det ekar av smatter från de långa raderna av glasflaskor. De har precis fyllts upp med nybryggt öl och på snabba rullband forslas de från en station till en annan. Operatörerna behöver bara hålla ett vakande öga på den helautomatiserade processen.

Nu väntar etikettering och förpackning innan Kopparbergs Bryggeri kan släcka törsten hos kunder i uppemot 50 länder i världen. Varje år produceras 130 miljoner liter dryck i det gamla gruvsamhället i Västmanland med samma namn.

”Vår resa har kännetecknats av en kraftig tillväxt hela vägen och med det följer en del utmaningar. Vi har lagt mycket arbete på att öka kapaciteten och säkerställa en god leveransförmåga”, säger Fredrik Karlsson, produktionschef på Kopparbergs Bryggeri.

I dag är Kopparbergs Bryggeri den femte största dryckesframställaren i Sverige och man utmanar numera jättar som Carlsberg och Spendrups om de viktigaste marknadsandelarna. Men vägen dit har varit lång och krävt mycket hårt arbete.

När bröderna Dan-Anders och Peter Bronsman köpte bryggeriet 1994 möttes de av viss skepsis i branschen. Trots anor som sträckte sig över hundra år tillbaka i tiden hade bryggeriet länge haft svårt att visa upp stabila svarta siffror på sista raden och hotades av nedläggning.

”Målet vid nystarten var att ha åtta till tio anställda och producera öl till framför allt närområdet. Det har hänt en del sedan dess”‚ konstaterar Fredrik Karlsson.

När bröderna för 24 år sedan fick tillträde till bryggeribyggnaden var den mycket nedgången med en sliten maskinpark. De omfattande anläggningsinvesteringar som nu krävdes finansierades till stor del ur egna fickor och bara några år senare kom det stora försäljningslyftet när Kopparbergs lanserade sin cider med söt smak, en av de första i sitt slag på den svenska marknaden.

Runt 2010 fick Kopparbergs produkter dessutom ett rejält genomslag på exportmarknaden, särskilt ciderdryckerna som blev en storsäljare i Storbritannien, och omsättningen sprängde miljardvallen.

”I samband med det förstod vi att vi inte bara kunde fokusera på kapaciteten. Vi var tvungna att även se till våra kostnader, där det fanns massor outnyttjad potential i företaget”, säger Fredrik Karlsson.

Bolaget tog sig då an visionen att nå en ”produktion i världsklass”, där underhållet spelade en avgörande roll. Man tog fram en handlingsplan som sträckte sig fram till 2018.

”Vi insåg att vi kunde tillskansa oss mycket tillgänglig produktionstid utan att behöva göra stora investeringar”, säger han.

Den snabba tillväxten hade gjort att Kopparbergs Bryggeri nästan vuxit ur sin kostym och tillgängligheten på produktionslinjerna låg under önskvärda nivåer.

Därför började man med att åtgärda alla kända maskinfel som personalen sedan tidigare hade identifierat ute i bryggeriet.

”Det kunde till exempel handla om att införseln till en maskin inte fungerade korrekt, eftersom trycket blev för högt vid start. Då optimerade vi maskinen och den elektroniska styrningen så att maskinen skulle släppa in burkarna och flaskorna i rätt ordning”, säger Fredrik Karlsson.

Förutom den ökade volymen har produktionen också behövt hantera en ökad komplexitet, eftersom floran av artiklar växt från ungefär 10 produkter till över 200 olika under bolagets relativt korta livstid.

”Vi har arbetat hårt med att reducera ställtiden när olika maskindelar ska bytas eller diskas”, säger han.

En annan viktig åtgärd var att inrätta en helt egen reservdelshållning på bryggeriet, ett lager som tidigare hade saknats. Det lade grunden till att i större utsträckning börja byta ut komponenter av förebyggande skäl.

I stället för att invänta akuta stopp, som direkt slår mot leveransförmågan och innebär oförutsedda och indirekta kostnader, byts maskindelar med jämna mellanrum i dag ut redan innan de har gått sönder.

”Elektronik måste finnas hemma som ett verktyg i felsökningsarbetet, om felet inte är synligt. Det fungerar lite som på en bilverkstad, där mekanikerna byter ut olika delar tills problemet i fordonet är lokaliserat”, säger han.

Till följd av detta har omfattade haverier helt lyst med sin frånvaro på Kopparbergs Bryggeri under både 2016 och 2017.

”Vi har inte längre några allvarliga fel som orsakar stora förseningar i produktionen”, konstaterar Fredrik Karlsson.

Även oplanerade stopp av mindre allvarlig karaktär har minskat. I mars 2015 lade Kopparbergs underhållningsorganisation 55 procent av sin tid på att avhjälpa oplanerade stopp i produktionen. Nu har andelen sjunkit till 20 procentenheter, vilket motsvarar en nivå i världsklass, enligt Fredrik Karlsson.

”Det kommer alltid att finnas krångel med elektronik, eftersom maskinerna blir mer och mer komplexa, men problemen är inte lika långvariga och dramatiska för oss i dag som då”, säger han.

Man skulle kunna tro att underhållskostnaderna har ökat för Kopparbergs Bryggeri under resans gång. Men samtidigt som volymen producerad dryck har ökat kraftigt från 75 till 130 miljoner liter under de senaste åtta åren har underhållskostnaderna minskat med mellan 10 och 15 procent.

Eftersom produktionen samtidigt har ökat är det svårt att göra en exakt uppskattning i kronor och ören över vad Kopparbergs Bryggeri har sparat genom sin underhållsplan, enligt Fredrik Karlsson.

”Men vi har ökat vår tillgängliga produktionstid vilket betyder att vi mer sällan behöver gå upp i helgskiftskörning, som är en betydligt dyrare produktionsform.”

Om insatserna, kombinerat med förbättringsarbete och produktionsplanering inte hade satts in för åtta år sedan hade Kopparbergs dock behövt investera i två nya produktionslinjer, med en prislapp på mellan 200 och 300 miljoner kronor, berättar han.

Kopparbergs Bryggeri har också fått ned de planerade stoppen i sin produktion, till hälften på linjerna med glasflaskor, under de senaste åtta åren.

Det beror på att bryggeriet har börjat samla in mer data från produktionen och att serviceteknikerna samlas varje morgon för avrapportering om verksamheten. Redan innan de ger sig ut i bryggeriet har de tagit del av bakgrundsinformation om den felande maskinen, vilket lyft både effektiviteten och träffsäkerheten i underhållsarbetet, berättar Fredrik Karlsson.

”Från dag ett har operatörerna och serviceteknikerna varit entusiastiska och delaktiga i omställningsarbetet, vilket är en absolut förutsättning för att lyckas. Nu är de nästan lika snabba som ett Formel 1-team när de utnyttjar de naturliga underhållsfönstren under de planerade underhållen”, säger han, med hänvisning till att Kopparbergs Bryggeri har tre kortare fönster under dagen då produktionen pausas för rast.

Det slutliga resultatet av handlingsplanen är att Kopparbergs har fått en mycket mer stabil och förutsägbar verksamhet, sammanfattar Fredrik Karlsson. Det är viktigt eftersom man, precis som de flesta andra svenska företag, är verksam på en stor internationell marknad. Kostnaderna för löner och inköpta varor eller tjänster är högre än för många utländska konkurrenter.

”Därför måste vi hela tiden arbeta med förbättringar, särskilt inom underhållet. Det är absolut nödvändigt för att ha ett vitalt och levande företag som fortsätter att generera bra avkastning”, säger Fredrik Karlsson.


Innehåll från LonginesAnnons

Tidlös klassiker hyllar luftens hjältar

Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.
Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.

Amelia Earhart, Howard Hughes, Elinor Smith och Paul-Émile Victor. 

Alla var de äventyrare som förverkligade sin upptäckarlust.

Nu presenterar ett av Schweiz mest anrika klockföretag en kollektion, helt dedikerad dessa djärva hjältar.

Sport och luftfart är bara några områden där närvaron av tid är helt nödvändig. Utan stoppur ingen tidtagning – utan klockor inga flygplan i luften. 

Världens äldsta logotyp på en klocka visar just ett bevingat timglas. Symbolen skapades av den schweiziska klocktillverkaren Longines. Företaget, som grundades redan år 1832 i lilla Saint-Imier strax utanför Bern, har alltid förknippats med lika delar elegans och sportig framtoning. 

Longines har varit officiell tidmätare vid mängder av olympiska spel, världsberömda tennismästerskap och världscuper i utförsåkning. Samtidigt har man också tydligt profilerat sig som livsviktig leverantör av precisa instrument till Féderation Aéronautique Internationale (FAI), den internationella organisationen för att främja aerodynamisk verksamhet. 

År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.
År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.

”Gör det omöjliga”

En av de pionjärer som levde för luften var den excentriske mångmiljonären och filmproducenten Howard Hughes. Han vilade knappast på sin förmögenhet. 1938 flög han jorden runt på rekordtid, mätt av Longines. Ombord hade Hughes alltid sin Longines Sidérograph, en patenterad klocka skräddarsydd för cockpit. 

”Gör det omöjliga, eftersom nästan alla har sagt till mig att mina idéer mest är fantasier”, löd ett av hans många kända citat. 

Legenden av långflygningar

Tio år tidigare flög Amelia Earhart som första kvinna över Atlanten. Och 1932 satt hon ensam vid spakarna för att göra om bedriften. Exakt 14 timmar och 56 minuter tog det för henne att förbinda kontinenterna och landa på Irland – efter att ha färdats genom isande vindar och drabbats av olika mekaniska fadäser. Som trygg följeslagare på resan hade denna amerikanska legend av långflygningar sin Longines-kronograf på armen. 

Amelia Earhart var knappast ensam om sin starka längtan efter äventyr och unika upplevelser. 1936 gjorde den franske etnologen Paul-Émile Victor en sju veckor lång expedition över hela Grönland. Med hjälp av klockan kunde han räkna ut sin exakta geografiska position: ”Däri låg skillnaden mellan misslyckande och succé”, sade den franske upptäckaren senare. 

Mer om hjältarna som inspirerat Longines Spirit 

Longines Spirit hyllar hjältarna

Som en hyllning till dessa djärva hjältar lanserar Longines kollektionen Spirit. Den både tidlösa och exakta designen är tydligt inspirerad av de berömda klockor och tidsinstrument som användes av dåtidens pionjärer. Alldeles oavsett om de erövrade luft, land eller hav. 

På så sätt tickar tiden för nya generationer av hjältar, utan att förlora det historiska fokus som alltid har omgärdat Longines – ända sedan urmakaren Auguste Agassiz grundade företaget på exakt samma plats som man huserar än i dag. 

Longines Spirit.
Longines Spirit.

OM LONGINES:

Det schweiziska klockföretaget grundades 1832 som ett av världens äldsta. I dag har Longines vuxit till att bli världens tredje största klocktillverkare. I Norden har Longines särskilt fokuserat på sina sport- och klassikermodeller. 

Den nya kollektionen Longines Spirit är en kombination av dessa två – sportiga klockor med en tydlig länk till historien. Spirit-modellerna är samtliga kronometer-certifierade av COSC och de mekaniska urverken innehåller spiralfjädrar av kisel för att garantera precision och ökad livslängd.  

Mer om Longines kollektion Spirit 

Mer från Longines

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Longines och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?