1515
Annons

Färre betalar tv-licensen

För andra året i rad minskar antalet svenskar som betalar tv-licens, säger Radiotjänst till Di. Men det väntas dröja innan de yngre generationernas medievanor ger ett större avtryck, och behovet av ett nytt finansieringssystem är inte akut.

Bild:Colourbox

Vid årsskiftet betalade strax över 3,5 miljoner svenskar tv-licens till Radiotjänst, berättar kommunikationschefen Johan Gernandt för Di. Det är cirka 20.000 färre avgifter än vid föregående årsskifte.

”Det är en marginell tillbakagång på ungefär 0,6 procent. Samtidigt ser vi en utveckling att tv-innehavet sjunker bland hushållen”, säger han.

Det är andra året i rad som antalet betalda tv-licenser sjunker; under 2015 minskade det med 0,6 procent från rekordsiffran på 3.544.000.

”Men man ska komma ihåg att 2013 och 2014 var åren då datorer var avgiftspliktiga, så det blir tokigt att jämföra med de åren. Men det har varit en mindre nedgång de senaste två åren”, säger Johan Gernandt.

Radiotjänst bedömer det som troligt att utvecklingen med sjunkande tv-innehav fortsätter, och ser i nuläget ingenting vare sig i medieutvecklingen eller beteendet som talar emot det. Några prognoser gör man dock inte.

”Vi har ännu inte några säkra siffror för tv-innehavet 2016. Både ett OS och fotbolls-EM under 2016 är faktorer som kan vara positiva för tv-försäljningen.”

I unga och nybildade hushåll är man dock säker på att minskningen kommer att fortsätta.

”I dag har man inte en tv under armen när man flyttar hemifrån på samma sätt som tidigare. Nu är det datorn, mobilen och surfplattan som de yngre använder även för tv-konsumtion”, konstaterar Johan Gernandt.

Radiotjänst räknar med att det dröjer många år innan de yngre generationerna börjar ge ordentliga avtryck i statistiken.

”Om man ser på de senaste fyra-fem åren så har tv-innehavet totalt minskar från omkring 94 procent till 90 procent.”

Radio- och tv-avgiften har länge varit omdiskuterad, och Kulturdepartementet har tillsatt en kommitté som ska utreda frågan ännu en gång. Senast den 30 september i år ska man ha kommit fram med något, men enligt Radiotjänst är inte behovet av ett nytt finansieringssystem särskilt brådskande.

”Det är verkligen inte ett akut läge men på sikt behövs ett finansieringssystem som är teknikneutralt”, säger kommunikationschefen.

I nuläget betalar ungefär 90 procent av de avgiftsskyldiga hushållen, och Radiotjänst ”bearbetar de sista 10 procenten dagligen”.

”Att betalningsviljan fortfarande är så pass hög tror jag har mycket att göra med att vi vill ha tv och radio som vi känner förtroende för”, säger Johan Gernandt.


Innehåll från DenacodeAnnons

Allt fler installerar besökssystem – hur säkert är ditt kontor?

Sverige har i regel haft en stor tillgänglighet till arbetsplatser. Det är först när något inträffar som tankar på exempelvis kontorssäkerhet kan växa – något som Fredrik Lindmark, Produktansvarig för besökssystem på techföretaget Denacode menar blev tydligt efter terrorattentatet på Drottninggatan 2017.

– Det gav många företagare en tydlig tankeställare och vi fick många förfrågningar om vårt besökssystem App Entré efter det, säger han.

Säkerhetsfrågan är ständigt på tapeten och många företag rustar för eventuella hackerintrång med hjälp av digitala lösningar. Att säkerheten i den fysiska miljön är minst lika viktig som den digitala är något som allt fler blir varse om – inte minst när revisorer börjar rekommendera ökad säkerhet för företagets anställda utöver en bra företagsförsäkring.

Denacode är ett familjeföretag som sedan starten 2003 skapat IT-verktyg som används av landsting, kommuner och globala företag i olika storlekar. De erbjuder ett tiotal grundprodukter och ett femtiotal anpassningar av dessa för att skräddarsy kundens specifika behov. Att företag inser vikten av att hålla reda på vilka som kommer och går på kontoret, hur man gör om man vill hålla dörren låst men kontoret tillgängligt för medarbetare och leveranser eller möjligheten att öppna dörren på distans och enkelt kunna kommunicera digitalt med besökare gör att intresset för Denacodes besökssystem App Entré är stort.

App Entré effektiviserar kommunikationen

App Entré är ett modernt och stilrent besökssystem för receptioner och kontor som främst riktar sig till små och mellanstora företag. Med ett snabbt fingertryck kan besökaren anropa vem som helst på kontoret direkt från receptionen. Kontakten sker sedan vidare via SMS och e-post, och svar ges direkt tillbaka på skärmen eller till besökarens telefon.

– En iPad monteras i mellandörren eller direkt på receptionsdisken, och i den registrerar sig besökaren. På skärmen kan man få information om de anställdas status, alltså om någon befinner sig i möte eller har gått för dagen. Dessutom samlas data om besöken så att ledningen har statistik att utgå från vid behov, exempelvis på vilka som har vistats i lokalerna under vilka tidsperioder. App Entré förenklar processerna genom en centralstyrd administration. Man kan likna tjänsten vid vår tids hjälp till receptionen – det ger ett trevligt, professionellt och enkelt välkomnande till företaget samtidigt som funktionerna gör det säkrare för de anställda att vistas på kontoret.

Läs mer om Denacode här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Denacode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?