Annons

Farliga gruvmaskiner repareras på distans

LULEÅ. 

Att inspektera maskiner och anläggningar i gruvor är en utmaning för gruvbranschen. Med hjälp av AI vill forskare effektivisera underhållet i LKAB:s och Bolidens gruvor. 

”Det finns ett stort sug i branschen”, säger Ramin Karim, professor i underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet, LTU. 

Foto:Jack Mikrut

Automatiseringen och digitaliseringen av gruvorna i Sverige går i en rasande fart. LKAB har som mål att framtidens gruvor i Kiruna och Gällivare ska vara helt autonoma och elektrifierade. Boliden BOL -0,85% Dagens utveckling har långt framskridna projekt med bland annat fjärrstyrda borrar och eldrivna gruvmaskiner. 

När framtidens gruvor diskuteras hamnar fokus ofta på förarlösa fordon och eldrift. Men det finns fler områden som gruvföretagen ser över lite i det tysta. Ett sådant är underhållet där LKAB och Boliden krokat arm med forskare vid LTU i projektet AI Factory.

”Inom gruvområdet är inspektioner och ronderingar en process som är både tidsödande och som också kan vara farlig”, säger Ramin Karim. 

Det är där AI kommer in i bilden. Forskarna samlar in data från sensorer som till stor del redan finns i gruvorna. Det kombineras med information som samlas in från bland annat drönare som kan skickas ner i djupet. 

”Vi processar data i ”AI-fabriken” och hittar eventuella avvikelser och visualiserar det i en modell. Användaren ska kunna se anläggningen utan att gå in i den”, förklarar Ramin Karim. 

Forskarna i Luleå är långt ifrån noviser på området. De har tidigare utvecklat liknande system för järnvägssektorn, som i dag används av flera tågoperatörer. Med hjälp av AI är det lättare att förutse när lok, vagnar och räls behöver underhåll.

En del erfarenheter och AI-lösningar från tidigare forskning om järnväg går att använda även i gruvindustrin. Ramin Karim varnar dock för att försöka applicera det rakt av. Som exempel nämner han hur flera modeller för covidpandemins utveckling slagit helt fel. 

Ramin Karim, professor i underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Ramin Karim, professor i underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.Foto:Jens Kärrman

”En matematiker kan inte räkna på virusutveckling utan kunskap om virologi. Det är samma sak med AI, det handlar inte bara om algoritmutveckling utan det kräver förståelse av problemområdet”, säger Ramin Karim. 

Hans expertområde är drift- och underhållsteknik, men de mer specifika gruvkunskaperna kommer från LKAB och Boliden.

”För att ha användning av all data vi samlar in måste vi först veta vad som är ett normalutfall i driftmiljön. Det vet LKAB och Boliden, de säger kanske att det är helt normalt om den här maskinen vibrerar lite. Det är oerhört värdefullt för oss.”

AI har varit i ropet i ganska många år. Många olika branscher vill använda AI på olika sätt. Ramin Karim tycker att många börjar i fel ände. De utgår från stora mängder tillgänglig data i stället för att fråga sig vad de vill göra och sedan samla in data. 

”I bilindustrin skickar man in plåt på ena sidan och ut kommer en bil på andra. Det är bilen och inte plåten som är intressant. Det är samma sak med AI Factory, det är nyttan vi är ute efter”, säger Ramin Karim. 

Om allt går enligt plan hoppas LTU-forskarna att systemet ska kunna användas på riktigt i gruvorna under nästa år. 

”Implementationen kommer vara kort eftersom det finns ett jättesug. Det är uttalat från gruvföretagen att man vill få in den här teknologin i verksamheten”, säger Ramin Karim. 

Han och hans kolleger har redan siktet inställt på fler sektorer. I industrin kostar varje driftstopp stora pengar och det finns starka ekonomiska incitament för att systematisera underhållet. Redan i dag för forskarna samtal om ett projekt inom försvarsområdet. 

”Det är lite mer komplext och cybersäkerheten är en stor fråga. Vi får se om det är tänkbart och vad som går att göra”, säger Ramin Karim. 

Innehåll från VolumentalAnnons

Med AI tar Volumental skoshopping till nästa nivå

Foto:Aurora Horwood

Med AI och och 3d-skanning skapar Volumental datadrivna, smarta shoppingupplevelser baserade på passform. Tack vare företagets banbrytande FitTech-plattform hittar kunder skor som verkligen passar, och miljöavtrycket från tillverkning och handel minskar.

Perfekt passform är inte en storlek, det är en känsla. Och framtidens shopping är redan här när det snabbväxande techföretaget Volumental med hjälp av 3d-scans av fötter och artificiell intelligens hittar rätt sko till miljontals kunder. Den världsunika plattform med hård- och mjukvara samt mobila produkter som företaget utvecklat används idag av skotillverkare och återförsäljare över hela världen.

– Varje kropp är unik och förtjänar ett enkelt och roligt sätt att hitta den perfekta passformen. Val av storlek är ett jobb för datorer, säger Alper Aydemir, CEO och medgrundare av Volumental.

Viktigt med både ansvar och frihet

På Volumental arbetar datavetare, machine learning-ingenjörer, UX-forskare och detaljhandelsexperter sida vid sida. För att utveckla banbrytande teknik bygger företaget en kultur där människor med olika erfarenheter och utbildning ges verktyg, resurser – och frihet.

– FitTech-industrin är ny och snabbrörlig. Vi måste hela tiden försöka se flera steg framåt för att förstå nästa tekniksteg och konsumenttrender. För att snabbt ta oss i den riktning vi vill måste vi ge våra team väldigt mycket ansvar och självbestämmande, säger Lukas Tallund, CPO på Volumental.

En av utmaningarna i jobbet är att koppla ihop spjutspetsteknik med bra kundupplevelser. I teamen på Volumental jobbar därför de olika professionerna tätt tillsammans.

– Till skillnad från många konkurrenter har vi lyckats bra med att kunna översätta det AI och våra modeller säger att kunden ska köpa, till något som konsumenter faktiskt vill ha. Vår teknologi ska göra skillnad, den ska kännas rolig, enkel och till och med lite magisk, säger Lukas Tallund.

Fler branscher i framtiden

Efterfrågan på Volumentals teknik ökar, och i framtiden siktar man på att expandera till branscher som glasögon och kläder. Men innan det blir verklighet fortsätter företaget att göra skillnad i skobranschen. Med data från 30 miljoner fötter kan Volumental påverka skoindustrins miljöavtryck både tidigt i produktionskedjan så att användbara skor tillverkas, och i konsumentledet där antalet returer minskar när kunder kan köpa skor som garanterat passar.

– I framtiden vill vi att alla människor ska kunna använda sin egen passforms-profil när som helst, var som helst. Nu sätter Volumental standarden på marknaden och får den utvecklingen att hända, säger Alper Aydemir.

Fakta om Volumental

Volumental lanserade sin första skanner i butik 2016 och har idag skannat 30 miljoner fötter över hela världen. Volumental finns i över 3000 butiker i mer än 46 länder, i Sverige bland annat i butiker som XXL och The Runner’s Store.

www.volumental.com 

 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volumental och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera