Annons

Färjorna går på batteri

Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör ställs om från diesel till batteridrift i ett globalt pilotprojekt.
Redan i sommar flyter den första batterifärjan som blir HH Ferries Groups största investering hittills.

Färjorna som går i skytteltrafik mellan Helsingborg och Helsingör ska gå över från diesel till att drivas på batterier, som laddas under tiden i hamn.
Färjorna som går i skytteltrafik mellan Helsingborg och Helsingör ska gå över från diesel till att drivas på batterier, som laddas under tiden i hamn.

Den flytande bron – så kallas överfarten mellan Helsingborg och Helsingör. Med avgångar varje kvart och en överfartstid på 20 minuter transporterar fyra färjor dagligen upp till 50.000 passagerare, 9.000 bilar och 1.600 bussar och lastbilar över Öresund.

Och nu ska linjen bli grön där två av färjorna, Aurora och Tycho Brahe, ställs om och blir världens största utsläppsfria färjor. Totalt ska 640 batterier installeras på varje färja och på vardera sida sundet byggas laddningsstationer, så att färjorna kan laddas med en kraft som motsvarar 70 Teslabilar. Kilometerlånga kablar ska grävas på svenska och danska sidan.

”Vi har en strategi för att vi ska påverka miljön i positiv riktning. Vi levde redan upp till 2015 års emissionsregler, men nu tar vi ytterligare ett steg framåt”, säger Henrik Rørbæk, vd för HH Ferries Group.

Ombyggnaden kostar 300 miljoner svenska kronor och EU:s organ för innovation och nätverk, INEA, bidrar med 120 miljoner.

Är investeringen en bra affär?
”Utan att ha de exakta siffrorna är det klart att omställningen blir lönsam på lång sikt – även om vi i dag inte vet de framtida elpriserna.”

Men om det byggs en tunnel då?
”Vi koncentrerar oss på det vi kan och att göra det bra. Just nu och i den närmaste framtiden ser det inte heller ut att bli en tunnel”, säger Henrik Rørbæk.

Färjorna ligger i hamn 6–9 minuter åt gången så laddningen måste gå fort. En robotarm, tillverkad av ABB, ska säkerställa att det sker problemfritt. Batteriinstallationen gör ABB i samarbete med Öresundskraft.
Organisationer, rederier och universitet i världen följer utvecklingen i vad som kallats ett globalt pilotprojekt.

”Vi är unika i världen med en cirkulationstid på 20 minuter och under tio minuter i hamn. Och vi kommer inte att reducera avgångarna. Men jag är inte orolig, tycker bara att det är jättespännande att få lov att vara med i det här projektet. Det är oerhört viktigt miljömässigt för det här området”, säger Henrik Rørbæk.

Vad händer om det blir strömavbrott ombord på färjorna?
”Vi har valt att behålla dieselmotorerna utifrån det perspektivet.”

Båda färjorna har redan legat på varv i Landskrona för att förbereda omställningen. Under sommaren 2017 gör Tycho Brahe sin jungfrufärd, till 100 procent på batteridrift. Tillsammans med all ny teknik kommer batterierna på Tycho Brahe att väga runt 200 ton. Aurora följer efter under hösten. Tidtabellerna påverkas inte.

”Som passagerare kommer man inte att märka av det hela så mycket. Möjligen genom att det blir mindre buller och rök. Detta är bra för miljön, oss och passagerarna”, säger Henrik Rørbæk.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?