1515

Färgstark CNN-profil tar plats i Di TV

I dag, onsdag, är det premiär för CNN-programmet ”Quest means business” på Di TV. 

Varje vardag bjuder tv-profilen Richard Quest på ekonomibevakning i gränslandet mellan marknad och underhållning.

(Du kan se första delen avprogrammet i tv-spelaren här ovan. Andra delen finns här.)

Bild:@imageAuthorName

På onsdagsförmiddagen är det premiär för programmet ”Quest means business” på Di TV. Programmet kommer sändas varje vardag klockan 09.30, direkt efter Börsmorgon.

Richard Quest, 55, är en av den internationella tv-världens riktiga profiler. CNN-ankaret leder numera ”Quest means business” och gör det med glimten i ögat – som en brygga mellan ekonomi och underhållning. Quest dyker där upp i rutan med allt från regeringschefer och statschefer till näringslivstoppar, och det var som helst.

Anna Ekelund, programledare för Börsmorgon, arbetade tillsammans med Richard Quest under Världsekonomiskt forum i Davos då Di TV sände i samarbete med CNN.

”På toppmötena i Davos är Richard Quest något av en ikon. I år såg jag honom in action i CNN-studion, och det var extremt roligt. Han är mycket kunnig förstås, men har också en enastående energi och, inte oviktigt, glimt i ögat”, säger hon.

Richard Quest startade sin karriär på brittiska BBC, bland annat som ekonomikorrespondent i USA. Sedan 2001 arbetar han för CNN.

Han är känd som ett färgstarkt ankare som inte räds att ta till okonventionella knep, som när han använde ett torn av champagneglas för att förklara för tittarna hur centralbankernas stödköp av obligationer fungerar.

”Di TV har redan gjort flera samarbeten med CNN/CNN Money, vilket varit möjligt eftersom vi samarbetar med Expressen TV. I höstas arrangerade vi bl a Business News Video Summit, där vi samlade internationell affärspress i Stockholm för att prata business-tv, tillsammans med CNN Money. Det här är ännu ett samarbete vi är väldigt stolta över”, säger Lotta Edling, chefredaktör för Di.

Premiären på Di TV kommer lagom till de senaste dagarnas börsturbulens sedan en uppgång i långräntorna gjort investerare nervösa från New York till Tokyo.

”Sådana här dagar, när världens alla medier berättar om börsfall, kan Di TV sätta dramatiken i sammanhang och då blir samarbetet mellan Dagens industri, CNN och Expressen TV en stor tillgång. Att Di TV nu kan börja visa ekonomi-tv från CNN Money befäster Di TV:s position som Sveriges ekonomi-tv-kanal”, säger Thomas Mattson, chefredaktör för Expressen.

Di TV satte nyligen rekord med 1,4 miljoner starter av livesändningar och tv-klipp förra veckan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?