Annons

Far och son rattar åkeriföretaget mot rekordtillväxt

SVEDJE. Robin Sällström är tredje generationen i Sällströms Åkeri, årets Gasellvinnare i Västernorrlands län. Sedan han gick in som delägare i familjeföretaget för åtta år sedan har omsättningen vuxit med 40 miljoner kronor.

Robin Sällström, vd och delägare, är tredje generationen i Sällströms Åkeri.
Robin Sällström, vd och delägare, är tredje generationen i Sällströms Åkeri.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

På en skogsbilväg någonstans mellan Svedje och Örnsköldsvik lyfts barrmassa, stammar av gran och tall som inte ska bli sågtimmer, över på timmerbilen från Sällströms Åkeri.

”Han skulle egentligen lasta löv, men nu har de ångrat sig”, säger Robin Sällström, vd för företaget som är årets Gasellvinnare i Västernorrlands län.

På huvudkontoret i Svedje breder ett finmaskigt spindelnät av skogsbilvägar ut sig över datorns bildskärm. Här och där syns små gröna prickar som markerar avlägg, virke som ska hämtas och köras till sågverk och industrier. Data levereras direkt från skördare och skotare i skogen. 

Framför skärmen sitter transportledaren Patrik Persson som spindeln i nätet. Han jobbade tidigare som lastbilschaufför men blev förlamad vid en dykolycka och använder i dag sin gedigna erfarenhet för planering, där vädret spelar stor roll för vad som ska köras när.

”Det kan räcka med regn en dag så är det omöjligt att köra på vissa vägar, och det är ingen mening att hugga om det inte kommer till sågen eller industrierna. Ute i skogen har de ingen användning för virket”, säger Patrik Persson.

Andra vägar är egentligen inte vägar hela året. Om det blir en blöt höst kanske det inte går att komma åt virket förrän marken har frusit. 

”Alternativet är att man kör dit grus, men då är frågan hur stor kostnaden blir och när den överstiger rimligt vett. Det är mycket bedömningar.”

Företaget kör allt på ackord.

”Om vi lastar 40 ton här får vi betalt för de kilometer vi kör lasten. Kan vi då ta ett lass på vägen tillbaka får vi mycket bättre resultat. Logistiken gör egentligen alltihop”, säger Robin Sällström.

Han och hans sambo Ida Söderlund jobbar numera en stor del av sin tid inne på kontoret även om båda också är ute och kör ibland. De bor strax intill kontoret och med fyra barn är det bra att ha nära till jobbet.

Sällströms Åkeri grundades av Uno Sällström år 1954. Sönerna Roger och Tommy Sällström gick in i bolaget under 1980-talet då också aktiebolaget bildades. De fortsatte att driva det efter faderns bortgång 2007. Robin Sällström gick in som delägare 2012 och i dag ägs bolaget av honom och hans pappa Roger Sällström.

Farbrodern klev av som delägare i fjol, men kör fortfarande en del åt bolaget.

Att gå in i familjeföretaget har alltid varit självklart för Robin Sällström. Han har hängt med på pappas körningar sedan han var riktigt liten. 

”Du kanske var fem år och skulle absolut med. Jag sa ’det tar ju två timmar’. Du sa ’det spelar ingen roll’”, säger Roger Sällström och minns hur sonen hoppade upp i bilen. 

Sedan Robin Sällström gick in som delägare i företaget har omsättningen vuxit med nästan 40 Mkr och låg 2019 på 49,7 Mkr. I dag har företaget med 20 anställda tolv lastbilar, två grävmaskiner, två hjullastare. Dessutom anlitas ett antal F-skattare. Den stora tillväxten har skett de fyra senaste åren då omsättningen har ökat kraftigt år från år. 

En viktig anledning till tillväxten är valet att för två år sedan lämna en lastbilscentral som tidigare skötte förhandlingar och avtal för bolagets räkning. Nu har Sällströms i stället direktavtal med skogsbolagen. 

”Då har vi möjlighet att själva styra våra resurser. Vi har också tagit in egna underentreprenörer som är en förutsättning för att vi ska klara våra åtaganden”, säger Robin Sällström.

De två största kunderna är Holmen och Norra Skog. De senaste åren har Sällströms också tagit hem flera nya avtal och i samband med det tagit över personal och förvärvat fordon. När ett åkeri i Flarken i Västerbotten gick i konkurs tog Sällströms över två av de anställda och har nu en filial i Västerbotten med fyra anställda och två bilar.

Coronapandemin gör sig påmind även i de ångermanländska skogarna. Höstarna brukar vara lugna, men inte riktigt så lugna som den här hösten. Bioraffinaderiet Domsjö fabriker har indiska ägare, Aditya Birla Group och Husums pappersbruk ägs av finska Metsä. Robin Sällström berättar att det märktes på leveranserna till Domsjö när Indien gick ner i lock-down. 

”Nedstängningen i Indien påverkar ett timmerlass från Björna”, säger han. 

De flesta av företagets bilar går i tvåskift. Klockan fem på morgonen rullar bilarna ut på vägarna för att hämta virke vid någon av de små gröna prickarna på datorskärmen och leverera till sågverk eller industrier. 

”Vi håller kontakt med andra åkerier för att se om vi kan få ihop en vettig rutt tillbaka med en annan last. Det är samarbetet mellan åkerier som gör att det fungerar”, säger Robin Sällström. 

Tillsammans med skogsbolagen och industrierna jobbar Sällströms Åkeri på att få så kostnadseffektiva lösningar som möjligt. Att ha virke i lager kostar och ambitionen är därför att hålla ner på lagren så mycket som möjligt. 

”I den bästa av världar har varken bolagen eller sågarna några lager”, säger Patrik Persson. 

”Då kör skogsbolagen fram så att det finns ett lass i skogen, vi lastar det och kommer med det precis när det blir tomt på industrin. Men, riktigt så fungerar det inte i praktiken. Det är en logistisk utmaning att få det att fungera”, säger Robin Sällström. 

Personalen är också delaktig i planeringen och tar initiativ för att få till logistiken: 

”Det är deras kompetens och skicklighet som gör det möjligt att driva ett sådant här företag”, säger Robin Sällström. 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?