Annons

Familjen med Europas största husvagnsanläggning

Familjen Östling har byggt en av Europas största anläggningar för husbilar, husvagnar och nykomlingen ”plåtisar”. 

Med 7.500 nya kvadratmeter fortsätter bolaget att ta marknadsandelar.

”Jan har alltid varit den som driver på med olika projekt, jag har hand om marknad och personal och vår dotter Linnea är koordinator. Vi kompletterar varandra bra”, säger Cecilia Östling som driver Tumbo Husvagnar tillsammans med sin man Jan Östling och dottern Linnea Östling.

Jan Östlings föräldrar startade bolaget samma år som han föddes, 1965, och började hyra ut husvagnar i liten skala. Därifrån har bolaget vuxit med nästa generations ambitioner – från en liten uthyrare och återförsäljare till att i dag vara en av Europas största anläggningar för husbilar och husvagnar.

”Under tio års tid expanderade vi kraftigt och växte ur våra lokaler. Vi byggde lite större butik och byggde lite större säljkontor och lite större verkstad. Till slut blev det ohållbart och vi bestämde oss för att investera i en helt ny fullserviceanläggning”, säger Cecilia Östling.

I sju år jobbade de för att få klart husbilsparadiset om 7.500 kvadratmeter med försäljning, uthyrning och verkstad i byn Tumbo längs motorvägen mellan Eskilstuna och Västerås. Att samla hela verksamheten under ett och samma tak har gett stora fördelar, enligt Cecilia Östling. Mer plats att röra sig på har även gett utrymme för att erbjuda ställplats åt passerande husbilsfantaster.

”Vi har kunder från hela Sverige. De kommer för servicen eller för att handla i butiken och behöver någonstans att ställa husbilen över natten”, säger hon.

Den nya, moderna anläggningen har dragit till sig uppmärksamhet och när bolaget för två år sedan äntligen kunde flytta in växte verksamheten kraftigt. En annan bidragande orsak till omsättningsökningen är satsningen på så kallade ”plåtisar”, en mindre variant av husbil, populära i Europa, men fortfarande relativt ovanliga i Sverige.

”Fritiden blir viktigare och viktigare för människor. Nu börjar plåtisar bli populära och då möter vi en helt ny kundgrupp. Det är roligt. Efterfrågan förändras, men det känns som att intresset bara blir starkare”, säger Cecilia Östling.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera