ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Familjeföretaget rustat för att undvika kalldusch

  • ”Nödduscharna hade följt mig genom hela min uppväxt då familjeföretaget var en stor del av hela familjens liv”, säger Daniel Krusman, ägare av Krusman Nödduschar. Foto: Ida Thunberg
  • Väggmonterad ögondusch med uppsamlingsskål. Foto: Ida Thunberg

VÄSTERÅS. Daniel Krusmans väg in i företaget blev tuff.  Men en order till Saudiarabien stakade ut vägen för Krusman Nödduschar som nu växer genom export och kundanpassning.

Nästa mål är att nå 50 Mkr i omsättning.

”Jag var bara 25 år när min pappa dog och jag fick ta över företaget. Det var ingen enkel tid”, berättar Daniel Krusman.

Detta var i mitten av 1990-talet. Några år tidigare hade Daniel Krusman inte ens tänkt jobba över huvud taget i bolaget utan han bodde i Tyskland med en helt annan tänkt framtidsagenda. 

Men pappan Lennart Krusmans svåra lungsjukdom ändrade alla tidigare planer. 

Och branschen var långt ifrån okänd för Daniel Krusman. 

”Nödduscharna hade följt mig genom hela min uppväxt då familjeföretaget var en stor del av hela familjens liv. Som barn fick jag möjlighet att följa med mina föräldrar på tjänste­resor och redan då ­träffade jag många branschkollegor.”

En viktig milstolpe för bolaget kom strax efter faderns död i samband med internets intåg. Krusmans var tidigt ute med en egen hemsida, och den tog dem bland annat till den första stora internationella ordern, i Saudi­arabien. 

I dag är exporten central.

”Vi exporterar våra produkter till Mellanöstern, Europa och Sydostasien”, säger Daniel Krusman.

Krusman Nödduschar har ett dotterbolag i Finland med uppdrag att jobba ännu mer mot den ryska och baltiska marknaden. 

Sedan början av 2019 har man också en anställd i Mellanöstern, som Daniel Krusman menar är en mycket viktig marknad då företaget satsar mycket på affärer inom energisektorn.

”Vi måste vara där den tillverkande industrin finns och där det investeras. Vi har haft många fina år i Sverige och Skandinavien men vi ser ­tydligt att den tillverkande industrin minskar i vårt ­närområde.”

Nödduscharna säljs framför allt till arbetsplatser som hanterar farliga ämnen där människan kan bli ofrivilligt exponerad av dem.

”Många av våra konkurrenter har en gigantisk produktkatalog. Vår är jätteliten, och anledningen till det är att vi tillverkar första hjälpen-­produkter. De ska finnas på en plats där de kan rädda liv och då kan en produktanpassning behövas”, säger Daniel Krusman.

”Vi har alltid satsat på att anpassa produkten efter den aktuella industrin. Visst ­sparar vi pengar på att standardisera och det gör vi när vi kan. Men vi har och kommer alltid att vara beredda att ta tiden och kostnaderna för de kundanpassade lösningarna.”

2019 blev Krusman Nödduschar utsett till Gasellföretag. 2018 ökade omsättningen med 46 procent, och Daniel Krusman säger att det fungerade med den snabba tillväxttakten tack vare god förberedelse och en trygghet genom egna pengar på banken. 

Ett internt projekt kallat ”Next level” som har pågått under ett par år har också betytt mycket för utvecklingen. I projektet är alla 

i företaget involverade på olika sätt. Punkt för punkt gås diverse processer igenom, effektiviseras, omformas vid behov, och så vidare.

Sunda finanser har varit en viktig ledstjärna för Daniel Krusman genom åren.

”Vi ska växa med vårt eget kapital och återinvesterar det mesta av våra vinster i företagets framtid”, säger han.

”Jag sitter inte och hyvlar ut en massa pengar till mig själv, utan jag ser till att det finns pengar i bolaget för att kunna parera tuffare perioder om det behövs.”

Nästa mål är att nå 50 miljonersgränsen, och detta genom organisk tillväxt.

”Våra konkurrenter om­sätter mycket mer än oss, så vi har alla möjligheter att växa. Under det senaste året så har vi investerat mycket 

i produktutveckling och kommer inom de närmaste åren att komma ut med en hel del nyheter som vi tror mycket på”, säger Daniel Krusman.

”Även om det skulle bli en ekonomisk avmattning så kommer det alltid finnas ­platser där det byggs och investeras.”

Han ser också en potentiell fördel med att högtrycket dämpas något.

”Under en ekonomisk avmattning när tiderna inte är så goda brukar företag gå igenom sina befintliga leverantörer och se om det finns kostnader att spara. När allt rusar på finns sällan tid för sådant, och många ligger kvar i avtal utan att tänka på det.  Men nu kan det bli en möjlighet för oss att visa vad vi kan erbjuda. Det är vi rustade för nu!”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer