Annons

Familjebråk i kanadensisk mediejätte – maktdramat avgjort i domstol

En fickringning har lett till en öppen dispyt inom en av Kanadas rikaste familjer, som äger mediejätten Rogers Communication. Nu har saken avgjorts i domstol. 

Ken McEwan har representerat Edward Rogers i de juridiska förhandlingarna.
Ken McEwan har representerat Edward Rogers i de juridiska förhandlingarna.Foto:Darryl Dyck

I Kanada har en dispyt inom en av landets största medie- och kommunikationsbolag spelats upp inför öppen ridå, med ett händelseförlopp som för tankarna till tv-serien Succession. 

Det handlar om börsnoterade Rogers Communication, som ägs av en av Kanadas rikaste familjer. Men oenigheter inom familjen och företaget har lett till bråk om vem som ska leda bolaget framöver, något som nu avgjorts i domstol. Det rapporterar The Guardian.

Det hela började med att Edward Rogers, son till Rogers Communications grundare, i hemlighet försökt ersätta bolagets vd Joe Natale med finanschefen Tony Staffieri. Arvingen har vid senare tillfälle kommenterat att han inte varit nöjd över vd:ns prestationer och att han ställde sig kritisk till om han skulle kunna leda bolaget genom förvärvet av konkurrenten Shaw Media som man väntar på ska godkännas. Planen avslöjades då finanschefen av misstag fickringde vd:n samtidigt som han pratade om komplotten med en annan person. 

Flera styrelsemedlemmar, bland annat Edward Rogers egen mamma, har tagit strid för att behålla den nuvarande vd:n. De har även fråntagit honom titeln som styrelseordförande. 

Det har dock inte hindrat Edward Rogers, som i sin tur svarat med att omedelbart ersätta flera medlemmar i styrelsen och därefter hållit ett möte för att återigen rösta fram honom som ordförande. 

Händelseförloppet har fått systern Martha Rogers att ta bladet från munnen på Twitter:

”Jag ser att Ed har utnämnt sig själv till styrelseordförande. LOL. Det här ska tolkas lika seriöst som om han hade utnämnt sig själv till kung av England.”

Men nu ger alltså kanadensisk domstol honom rätt till det despotiska beslutet. Edward Rogers bedöms ha den lagliga rätten att byta ut styrelsemedlemmar utan att saken röstas om på en bolagsstämma. Han är därmed också officiellt tillbaka i rollen som styrelseordförande. 

Joe Natale sitter kvar som vd. 

”Familjebråk är en intressant bakgrund till den här dispyten som påminner om ett Shakespeare-drama”, skriver domaren Shelley Fitzpatrick. 

Arvingen skriver i ett uttalande att hans familj ”har meningsskiljaktigheter precis som alla andra familjer... Jag är hoppfull kring att vi kan lösa det privat, så som familjer gör.” 

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera