ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Familjebolaget växer oavbrutet – nu vill de bli kända utåt

  • Framåt handlar planerna för Caland om fortsatt utveckling och tillväxt. ”Vi har potential att växa både med nya kunder men också hos våra befintliga kunder”, säger vd:n Charlotta Löfgren. Foto: Ida Thunberg

Familjekoncernen Caland har 100 anställda och omsätter i år runt 85 miljoner kronor. Ändå är de ganska okända utåt. Men det vill den nya koncernchefen företaget ändra på.

”Det är dags att börja synas lite mer och ta nya steg i företaget”, säger Charlotta Löfgren.

I ett industriområde i lilla Skattkärr utanför Karlstad huserar Caland, som är fem olika bolag med olika verksamheter samlade i en koncern.

”Det var min pappa och min kusin som startade företaget 1994, egentligen bara med tanken att sysselsätta sig själva genom att hyra ut sig till andra bolag som arbetskraft”, säger Charlotta Löfgren.

Men det tog bara några månader innan Dan Andersson och Ulf Calais hade så många förfrågningar att de tog beslutet att anställa. Sedan dess har Caland vuxit i princip oavbrutet, från ­början inom betonghåltagning och transportbranschen och så småningom med flera ben.

2005 tog Charlotta Löfgren examen som personalvetare. Planen var inte att arbeta i familjeföretaget, tvärtom. Men under samma period led Caland av växtvärk. 

Dan Andersson och Ulf Calais, som entreprenörer ut i fingerspetsarna, men mindre intresserade av administration och organisation, insåg att de behövde hjälp. Kunde Dans dotter Charlotta Löfgren tänka sig att komma in som personalansvarig bara några månader?

Hon sa ja, och är kvar än – 15 år senare. Sedan i april också med titeln koncernchef.

Numera är det enbart Charlotta Löfgrens familj som är ägare. Hennes två bröder jobbar operativt i bolaget, liksom hennes mamma Lena Andersson som har varit med sedan starten.

Charlotta Löfgrenberättar att hon har funderat mycket kring begreppet ”förvalta” – en term som har en tendens att få en lite negativ klang i entreprenörssammanhang.

”Det kan låta lite tråkigt, att man vill förvalta något. Men jag tänker att förvalta i dag inte är vad det var förr. Jag är andra generationen här, och vill självklart ­förvalta det som har byggts upp. Men för mig handlar det mycket om att ta med ­företaget in i den tid som är nu.”

Digitaliseringen är ett tydligt exempel på detta.

”Det har inte varit så intressant för den tidigare generationen. Men för mig handlar det om att över huvud taget finnas, så det har varit nummer ett för mig att satsa på”, säger Charlotta Löfgren.

Framför allt handlar det om interna system – att hitta rätt lösningar för att knyta ihop de olika bolagen inom koncernen. Och att våga ta kostnaderna som det medför. Men också om att synas mer utåt, något som aldrig har ­prioriterats hos Caland.

”Vi har alltid tackat nej till allt som har med att synas offentligt att göra. Att till exempel vara med i en sådan här intervju är ett stort kliv ut ur min bekvämlighetszon, för vi är inte vana att berätta om oss själva.”

”Men i dag anser jag att vi måste synliggöra Caland lite mer, inte minst för att få rätt arbetssökande till oss.”

Att prata med Charlotta ­Löfgren är ett intressant samtal med generation två som verkligen ser upp till vad ­generation ett har skapat, och som inser värdet av att behålla grundvärderingarna som redan finns i familjeföretaget – men som samtidigt inser vikten av att sätta en ny ­prägel på bolaget för att hänga med och kunna fortsätta tillväxten framåt.

”Vi jobbar jättemycket med att ha kvar familjeandan i företaget. Men det går inte längre att lösa allt över en kopp kaffe eller hemma på familjemiddagen, och det måste vi förstå och agera ­utifrån”, säger Charlotta ­Löfgren.

Något som är viktigt för henne själv är att alltid vara personlig i mötet med både kunder och personal.

”Genuiteten måste finnas där”, säger hon.

De olika verksamheterna i koncernen är i dag betonghåltagning, städning, transport, utbildning, bemanning och industrientreprenad.

”Jag kan förstå att vi ­utifrån kan upplevas som spretiga, och jag har funderat igenom ifall det är rätt att ha kvar alla grenarna. Men vi har stött och blött detta och kommit fram till att den röda ­tråden är att göra våra kunder nöjda”, säger Charlotta ­Löfgren.

För det som har hänt genom åren är att de olika verksamhetsgrenarna så att säga har skapat sig själva. När Caland jobbade ute någonstans med betonghåltagning så undrade någon om de inte hade bilar som kunde ta rätt på allt som behövdes forslas bort. Då startade åkeriet. Och sedan, när det behövdes en industristädning på byggarbetsplatsen, så löste Caland även det.

”Många av våra kunder använder alla våra tjänster. Bredden är en väldig styrka så den ska vi ha kvar”, säger Charlotta Löfgren.

Att verka i flera branscher har även varit bra för att parera konjunktursvängningar, plus att personalen alltid kan sysselsättas.

”Vi fyller en heltid åt dem men de kan vara på tre olika arbetsplatser samma vecka.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer