Familjebolaget växer oavbrutet – nu vill de bli kända utåt

Familjekoncernen Caland har 100 anställda och omsätter i år runt 85 miljoner kronor. Ändå är de ganska okända utåt. Men det vill den nya koncernchefen företaget ändra på.

”Det är dags att börja synas lite mer och ta nya steg i företaget”, säger Charlotta Löfgren.

Framåt handlar planerna för Caland om fortsatt utveckling och tillväxt. ”Vi har potential att växa både med nya kunder men också hos våra befintliga kunder”, säger vd:n Charlotta Löfgren.
Framåt handlar planerna för Caland om fortsatt utveckling och tillväxt. ”Vi har potential att växa både med nya kunder men också hos våra befintliga kunder”, säger vd:n Charlotta Löfgren.Foto:Ida Thunberg

I ett industriområde i lilla Skattkärr utanför Karlstad huserar Caland, som är fem olika bolag med olika verksamheter samlade i en koncern.

”Det var min pappa och min kusin som startade företaget 1994, egentligen bara med tanken att sysselsätta sig själva genom att hyra ut sig till andra bolag som arbetskraft”, säger Charlotta Löfgren.

Men det tog bara några månader innan Dan Andersson och Ulf Calais hade så många förfrågningar att de tog beslutet att anställa. Sedan dess har Caland vuxit i princip oavbrutet, från ­början inom betonghåltagning och transportbranschen och så småningom med flera ben.

2005 tog Charlotta Löfgren examen som personalvetare. Planen var inte att arbeta i familjeföretaget, tvärtom. Men under samma period led Caland av växtvärk. 

Dan Andersson och Ulf Calais, som entreprenörer ut i fingerspetsarna, men mindre intresserade av administration och organisation, insåg att de behövde hjälp. Kunde Dans dotter Charlotta Löfgren tänka sig att komma in som personalansvarig bara några månader?

Hon sa ja, och är kvar än – 15 år senare. Sedan i april också med titeln koncernchef.

Numera är det enbart Charlotta Löfgrens familj som är ägare. Hennes två bröder jobbar operativt i bolaget, liksom hennes mamma Lena Andersson som har varit med sedan starten.

Charlotta Löfgrenberättar att hon har funderat mycket kring begreppet ”förvalta” – en term som har en tendens att få en lite negativ klang i entreprenörssammanhang.

”Det kan låta lite tråkigt, att man vill förvalta något. Men jag tänker att förvalta i dag inte är vad det var förr. Jag är andra generationen här, och vill självklart ­förvalta det som har byggts upp. Men för mig handlar det mycket om att ta med ­företaget in i den tid som är nu.”

Digitaliseringen är ett tydligt exempel på detta.

”Det har inte varit så intressant för den tidigare generationen. Men för mig handlar det om att över huvud taget finnas, så det har varit nummer ett för mig att satsa på”, säger Charlotta Löfgren.

Framför allt handlar det om interna system – att hitta rätt lösningar för att knyta ihop de olika bolagen inom koncernen. Och att våga ta kostnaderna som det medför. Men också om att synas mer utåt, något som aldrig har ­prioriterats hos Caland.

”Vi har alltid tackat nej till allt som har med att synas offentligt att göra. Att till exempel vara med i en sådan här intervju är ett stort kliv ut ur min bekvämlighetszon, för vi är inte vana att berätta om oss själva.”

”Men i dag anser jag att vi måste synliggöra Caland lite mer, inte minst för att få rätt arbetssökande till oss.”

Att prata med Charlotta ­Löfgren är ett intressant samtal med generation två som verkligen ser upp till vad ­generation ett har skapat, och som inser värdet av att behålla grundvärderingarna som redan finns i familjeföretaget – men som samtidigt inser vikten av att sätta en ny ­prägel på bolaget för att hänga med och kunna fortsätta tillväxten framåt.

”Vi jobbar jättemycket med att ha kvar familjeandan i företaget. Men det går inte längre att lösa allt över en kopp kaffe eller hemma på familjemiddagen, och det måste vi förstå och agera ­utifrån”, säger Charlotta ­Löfgren.

Något som är viktigt för henne själv är att alltid vara personlig i mötet med både kunder och personal.

”Genuiteten måste finnas där”, säger hon.

De olika verksamheterna i koncernen är i dag betonghåltagning, städning, transport, utbildning, bemanning och industrientreprenad.

”Jag kan förstå att vi ­utifrån kan upplevas som spretiga, och jag har funderat igenom ifall det är rätt att ha kvar alla grenarna. Men vi har stött och blött detta och kommit fram till att den röda ­tråden är att göra våra kunder nöjda”, säger Charlotta ­Löfgren.

För det som har hänt genom åren är att de olika verksamhetsgrenarna så att säga har skapat sig själva. När Caland jobbade ute någonstans med betonghåltagning så undrade någon om de inte hade bilar som kunde ta rätt på allt som behövdes forslas bort. Då startade åkeriet. Och sedan, när det behövdes en industristädning på byggarbetsplatsen, så löste Caland även det.

”Många av våra kunder använder alla våra tjänster. Bredden är en väldig styrka så den ska vi ha kvar”, säger Charlotta Löfgren.

Att verka i flera branscher har även varit bra för att parera konjunktursvängningar, plus att personalen alltid kan sysselsättas.

”Vi fyller en heltid åt dem men de kan vara på tre olika arbetsplatser samma vecka.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?