1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Familjeåkeri bygger Sveriges största laddpark i Malmö för tung trafik

Laddpark i Malmö och solcellspark i Perstorp – familjeägda Falkenklev Logistik, med kontor i Malmö och Helsingborg, satsar på att producera sin egen el för att ladda eldrivna lastbilar.  

”Det är dyrt att vara först, men man måste börja någonstans”, säger Malmö-vd:n Victor Falkenklev.

Victor Falkenklev driver ett familjeåkeri tillsammans med sin bror William och mamma Marita.
Victor Falkenklev driver ett familjeåkeri tillsammans med sin bror William och mamma Marita.Foto:Falkenklev Logistik

Falkenklev Logistik, ett familjeägt åkeri med 140 lastbilar, håller till på handelsområdet i Stora Bernstorp. När möjligheten kom att köpa en tomt från Burlövs kommun på andra sidan vägen slog företaget till. Där ska åkeriet bygga en laddplats med snabbladdare för 22 fordon med möjlighet att bygga ut för 18 till.

”Jag har åkeriet tillsammans med min bror William Falkenklev och vi har funderat på vad vi ska satsa på att göra för att bli grönare”, säger Victor Falkenklev, Malmö-vd på Falkenklev Logistik.

Kapaciteten att ladda upp till 40 lastbilar gör laddparken till Sveriges största. Där kommer också finnas en batteripark för att stabilisera elnätet och lagra solel som kan användas till snabbladddarna. 

Parken kommer även att vara öppen för allmänheten och tanken är att det ska gå att ladda ett fordon på under en timme. De tekniska lösningarna kring sol och batterier levereras av solenergibolaget Soltech Energy Solutions.

”Det kommer att finnas möjlighet att snabbladda upp till 250 kilowatt och i ett senare skede ända upp till 320 kilowatt. Det innebär att vi och våra kunder inte behöver ha långa ställtider i väntan på att batterierna ska laddas upp.”

Prislappen för bygget är 18 miljoner kronor och Naturvårdsverket går in med hälften av den summan inom ramen för initiativet Klimatklivet. Det är ett investeringsstöd som delas ut till lokala och regionala åtgärder som minskar klimatpåverkande utsläpp.

”Vi har fått förhandsbesked från Eon att det är okej att koppla in 2 megawatt-batterier och elen beräknas slås på i oktober”, säger Victor Falkenklev.

I samband med bygget köper Falkenklev Logistik in fem eldrivna lastbilar. Företaget är ett av de större privatägda aktörerna i Sverige och Victor Falkenklev hoppas kunna hjälpa mindre åkerier att våga investera i ellastbilar genom att erbjuda laddplatser.

”Vi är ett familjeägt företag och kan inte byta ut 140 bilar direkt. Det är dyrt att vara först, men man måste börja någonstans. En ellastbil är mer än tre gånger så dyr än en dieseldriven lastbil”, säger Victor Falkenklev.

Ellastbilarna kommer från Scania, och fordonsjätten kommer även att leverera laddutrustning som är tillverkade av finska Kempower.

Victor Falkenklev menar att åkeriet i dagsläget ser köpen av ellastbilar som något annat än en lönsam investering. Företaget kommer att delta i olika projekt för att visa att branschen behöver stöd för omställningen till hållbara transporter.

”Den kommer att bli en utmaning för många åkerier även om det finns en välvilja i branschen. Men ska du köpa en ellastbil för tre gånger så mycket och även installera laddare kan det vara ett för stort kliv att ta”, säger han.

Samtidigt är dieselpriset på rekordhöga nivåer och Victor Falkenklev hoppas att ellastbilarna kommer att bli mer prisvärda. Bolaget investerade även tidigt i mindre el-transportbilar och för dem har priserna redan börjat gå ner.

Parallellt med bygget av laddparken anlägger Falkenklev Logistik även en solcellspark i Perstorp. 

Victor och William Falkenklevs mamma Marita Falkenklev, huvudägare i åkeriet, fick möjlighet att förvärva en gammal släktgård och då föddes idén om att bli självförsörjande i hela kedjan. På gården byggs nu en solcellspark på 1,5 hektar, som kommer att producera 1,5 miljoner kilowattimmar el och beräknas vara klar till i sommar. Elen kommer att säljas ut på det lokala elnätet.

”Vi kommer att kunna slå oss för bröstet och säga att det är vår egen solel som laddar upp våra lastbilar”, säger Victor Falkenklev.


Scania tar hem största ordern hittills på ellastbilar – svensk uppstickare köpare

Scania får sin hittills största order på ellastbilar. Det svenska logistikföretaget Einride köper 110 elektriska lastbilar som ska levereras under 2022. 

En ellastbil från Scania.
En ellastbil från Scania.Foto:Dan Boman 2020

Det senaste året har elbilar slagit igenom på bred front, nära en tredjedel av alla nya bilar som sålts i Sverige under 2022 är en renodlad batteribil. De tunga transporterna är svårare att få till med eldrift, men nu börjar det röra på sig även där. 

Scania har gjort klart med sin största order hittills för tunga elektriska fordon. Under andra halvan av 2022 ska bolaget leverera 110 ellastbilar till det svenska logistikföretaget Einride. 

”Det visar att försäljningen av ellastbilar går in i ett annat skede. Från att ha handlat om små affärer till att det börjar bli större affärer. Det är en signal om att marknaden är på väg att bli mer mogen”, säger Fredrik Allard, chef för Scanias satsning på elektrifiering. 

Det handlar om dragbilar som används tillsammans med en trailer. Räckvidden kommer vara upp till 25 mil. Einride är ett svenskt teknik- och logistikföretag som specialiserat sig på helelektriska transporter. Bland investerarna i bolaget finns bland andra EQT och Capital Group. 

Lastbilarna kommer att vara utrustade med Einrides operativsystem och de båda bolagen kommer att samarbeta om produktutveckling. 

”Deras affärsidé är att erbjuda gröna transportlösningar och det är som hand i handske med vår strategi. Därför samarbetar vi gärna med Einride och liknande företag”, säger Fredrik Allard. 

Scania är inte ensamt om att ha fått in stora ordrar på ellastbilar. Volvo lastvagnar, som under 2021 var marknadsledande i nischen, berättade i mars att Maersk beställt 126 eldrivna lastbilar. 

Under året tippar Fredrik Allard att Scania kommer att sälja ungefär 1.000 ellastbilar. Det stora genombrottet för eldriven yrkestrafik är inte mer än några år bort, tror han. 

”Om tre år kommer 90 procent av våra möjliga lastbilskombinationer att vara elektrifierade. Under en ganska kort tidshorisont går vi från stadsnära transporter till att nu erbjuda regionala transporter och slutligen traditionell fjärrtrafik”, säger Fredrik Allard.

Inom åkeribranschen finns en utbredd skepsis om det är möjligt att köra längre sträckor med ellastbil. På Scania tror man att batteridrift kommer vara det som dominerar på sikt. 

”Utvecklingen går jättesnabbt framåt när det gäller batteriteknologi. Redan nästa år kommer vi ha en ny teknik som ger bättre räckvidd. Det här måste självklart gå parallellt med utbyggnaden av laddstationer”, säger Fredrik Allard.

Vätgas kommer vara ett komplement för åkerierna, menar han, men det är batterierna som kommer att dominera. Teknologin för bränsleceller och vätgas är ett par år längre bort. Dessutom kräver det mer el att producera vätgas än att ladda batterier. 

”På vissa marknader där det är gynnsamt att producera vätgas och för vissa tunga transporter kommer det vara en del av lösningen. För majoriteten ser vi även på lång sikt att batterielektrisk teknik kommer att vara det bästa alternativet”, säger Fredrik Allard. 

LÄS MER: Elektriska lastbilsutmanaren Einride växer med släp


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?