Annons

Facket sågar nytt upplägg på AF

En omorganisering av Arbetsförmedlingen planeras. Tanken är att myndigheten ska delas upp i en avdelning som fokuserar på arbetssökande och en på arbetsgivare.

I slutet av januari ska ledningen fatta beslut om den nya organisationen ska införas i juli nästa år, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Fackförbundet ST är kritiskt och tror att en omorganisation kan förvärra den redan ansträngda arbetssituationen.

"Det innebär ju att det blir en större belastning på personalen, det skapar oro, direkt man nämner ordet omorganisation så blir många medarbetare oroliga", säger Fredrik Andersson, ordförande för ST på Arbetsförmedlingen, till Ekot.

En av riskerna som Arbetsförmedlingen själva har identifierat med omorganisationen är just att arbetsmiljön försämras, men slutsatsen är ändå att det är nödvändigt att gå vidare med planerna.

"Vi har funderat mycket kring det här och tror att det är en större risk att inte göra de här förändringarna. Det kommer bli lite mer specialiserat och det välkomnas av väldigt många anställda, att kunna specialisera sig så att också arbetsbelastningen går ner", säger Maria Mindhammar, överdirektör på Arbetsförmedlingen, till Ekot.

Innehåll från StocksholmAnnons

Slå börsen genom momentumstrategin – och en algoritm

Kristjan Kullamägi, CIO, Pablo Ivulic, CTO, Levi Mårten, VD.
Kristjan Kullamägi, CIO, Pablo Ivulic, CTO, Levi Mårten, VD.Foto:Ida Lundkvist

Glöm kvartalsrapporterna – titta på aktiens prisutveckling i stället. Uppmaningen kommer från fintechbolaget Stocksholm, som vill hjälpa vanliga människor att fånga in trendande aktier och slå börsen genom en algoritm.

Fundamentala data, som kvartalsrapporter, används ofta som beslutsunderlag vid aktiehandel. Stocksholms Levi Mårten och Kristjan Kullamägi sätter likhetstecken mellan denna data och gamla nyheter – och slår ett slag för att titta på en specifik faktor i stället. 

– Folk gillar att köpa det som i stunden är hajpat. Därför är prisutveckling ofta en bättre indikator än fundamentala data. Det är just prisutveckling som är grunden för momentumstrategin, som vi menar är den starkaste vägen mot finansiell frihet, säger Kristjan Kullamägi, investeringschef på Stocksholm. 

Automatiserad lösning

Momentumstrategin är en kvantitativ, långsiktig strategi som bygger på trendföljande. Stocksholm har tagit fram en algoritm som tillgängliggör strategin även för småsparare. Den skannar igenom börsen och fångar in aktier som har haft en god prisutveckling de senaste tre och sex månaderna. Det handlar alltså om att hitta aktier som har potential att fortsätta sticka uppåt, köpa och sedan ombalansera portföljen med jämna mellanrum.

– Kortfattat handlar det om att vara där pengarna flödar. Därför är det viktigt att sälja av om trenden avtar. Vi människor tenderar att hålla i förlorare medan vi väntar på att de till slut ska vända uppåt. Därför har vi lagt till en stop-loss-funktion, vilket innebär att algoritmen säger till våra användare när det är dags att sälja av, säger Kristjan Kullamägi. 

Nyfiken på momentumstrategin? Ta reda på mer här. 

Skalar bort mänskliga fel

Algoritmen tar hänsyn till prisutveckling, men också hur mycket en aktie handlas under en viss period. Om aktien inte handlas även om den till synes har momentum är det en varningsflagga. Att göra den här typen av avvägningar kan vara knepigt för den enskilda investeraren, men desto lättare för en algoritm.

– Med en algoritm skalar man bort den mänskliga faktorn. Det finns såklart fundamentala investerare som lyckas slå börsen, men majoriteten misslyckas. Vi vet att det här är ett bättre investeringsalternativ för väldigt många människor, säger Levi Mårten, vd på Stocksholm.

Läs mer om Stocksholm.  

Om Stocksholm 

Stocksholm grundades 2017 av tre vänner – Levi Mårten, Kristjan Kullamägi och Pablo Ivulic. Deras vision är att hjälpa människor att nå finansiell frihet genom att investera i aktier. Missionen är att åstadkomma detta genom automatisering av aktiehandel enligt momentumstrategin. 

 

Mer från Stocksholm

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stocksholm och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera