1515

Få flygresenärer vill klimatkompensera

De flesta svenskarna flyger hellre billigt än reser miljövänligt. Trenden lär fortsätta om inte flygbranschen tar miljöproblemet på allvar och inför flygskatter, enligt flera forskare.

Bild:TT

Många svenskar känner till att flyget är en miljöbov. Men det hindrar dem inte från att flyga lika mycket i framtiden, visar en mätning från flygbolaget KLM.

Enligt studien känner även få resenärer till att de kan klimatkompensera sina flygresor genom att betala ett frivilligt belopp till den ekonomiska föreningen Fly Green Fund. Då kan fonden köpa in bioflygbränsle till flygbolag och på så vis sänka koldioxidutsläppen. Biobränslepriserna är numera tre till fyra gånger högre än vanligt flygbränsle.

Men det finns fortfarande för få incitament som gör att resenären vill betala extra för att klimatkompensera. Även om några individer vill göra skillnad, måste en förändring ske på ett större plan, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

"För att resenärerna ska ändra sitt beteende måste hela flygbranschen visa att de tar miljöproblemet på allvar. Ett steg vore att kräva flygbolagen på bränsleskatter", säger han.

I nuläget är vanligt flygbränsle, som utvinns av olja och kol, obeskattat i Sverige. Detta gör att biobränsle blir dyrare och då är det inte ens lönt för flygbolagen att ställa om till ett hållbart flygande, säger Roth.

"Därför behövs det skatter och styrmedel. Annars är det svårt att få till en bra miljöutveckling i en starkt subventionerad bransch", säger han vidare.

Göran Finnveden, miljöforskare vid Kungliga tekniska högskolan (KTH), tycker att biobränsle i grunden är en bra idé. Däremot är den för outvecklad i flygbranschen för att få ett liknande genomslag som i biltrafiken.

"Det är ett steg i rätt riktning. Men det löser inte alla problem. Det är viktigt att komma ihåg att biobränslen för flyg bara halverar utsläppen i höga höjder. Även om man kommer åt koldioxidutsläppen släppts det fortfarande ut andra ämnen som vattenånga."

Finnveden tycker också att samhället behöver ta ett större miljöansvar genom att exempelvis införa flygskatt.

"Om ingenting görs, kommer flygbranschens utveckling att vara oförenlig med dagens klimatmål."


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?