1515

Extremväder ger dyrare försäkringar: ”Oroande utveckling”

Det har varit återkommande skyfall under sommaren, och enligt klimatforskningen kommer det att bli vanligare med extremväder framöver.

Räkna med högre kostnader för försäkringsbolagen - och för oss som är deras kunder.

Efter översvämningen i Gävle har ärendena trillat in till försäkringsbolagen.
Efter översvämningen i Gävle har ärendena trillat in till försäkringsbolagen.

Efter skyfallet på 162 millimeter i Gävle, med fler än tusen rapporterade skador som följd, är frågan vem som tar slutnotan. Premien på försäkringarna bestäms utifrån risken att de måste plockas ut – och med snabbare klimatförändringar riskerar det att ske allt oftare.

”Den enskilda händelsen i Gävle och Gävleborg kommer inte påverka premien”, skriver Länsförsäkringar i Gävleborgs försäkringschef Marcus Lundgren, men konstaterar samtidigt att ”det är oroande med den utveckling vi ser i hela världen med extremväder och naturskador, och det kommer sannolikt påverka hela försäkringsvärlden”. Både premier och villkor kan komma att förändras, skriver han. 

FN:s klimatpanel IPCC:s regionala prognos för norra Europa beskriver en framtid där översvämningar efter skyfall troligtvis kommer öka. Sommaren 2021 har ovanligt många skyfall lett till hundratals vattenskador som försäkringsbolagen arbetar febrilt för att reglera.

Efter översvämningen i Gävle har Länsförsäkringar fått in minst 1 100 ärenden om vattenskador. På Folksam har de fått in knappt tusen ärenden från Gävleborg. På If skadeförsäkring har de fått in ett hundratal ärenden.

Enligt Jenny Rudslätt, skadechef på If försäkring, arbetar de utifrån att den som tar en risk också är den som ska betala för den. En tuff sommar kanske inte ger utslag på premien, men flera dyra år skulle göra det.

”Blir det här ett återkommande problem, att naturfenomen leder till vattenskador som är en ganska kostsam skadetyp, är det klart att det påverkar premierna. Vår ambition är att på alla sätt hålla nere premierna på alla sätt vi kan”. 

Blir det dyrare att bo på vissa ställen?

Det korta svaret är ja. Kostnaden för försäkringar sätts efter hur stor risken för skador har varit historiskt sett.

”Vi är väldigt måna om på If att varje kund bär sin egen risk. Är man mer exponerad för en hög risk ska man ha en högre premie, det tycker vi är rättvist. Ser vi att ett område under, säg 3-4 års tid, är särskilt utsatt för storm eller vatten eller vad det nu kan vara då kommer det området att få en dyrare försäkring”, säger Rudslätt, och fortsätter:

”Det spelar absolut roll var man bor, vår data som vi sätter premien efter bygger på historiken”.

Någon premiesättning utifrån risker med framtida klimatförändringar har ännu inte blivit verklighet hos If, även om de diskuterar ämnet.

”Det är klart att det här är en oro, om det här inte bara är något för 2021, utan det fortsatt kommer se ut såhär”.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?