Annons

Extrem kyla och enorma volymer – så ska vaccinet klara tidernas utmaning

Utmaningen att snabbt och effektivt transportera och distribuera ut de coronavaccin som nu börjar se dagens ljus till alla jordens 8 miljarder människor är svindlande. Extrema kylkrav gör det än mer komplext. 

Till vänster: Den första deltagaren i Pfizers vaccinstudie får sin injektion den 4 maj i år. Till höger: Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige.
Till vänster: Den första deltagaren i Pfizers vaccinstudie får sin injektion den 4 maj i år. Till höger: Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige.

”Många fler amerikaner kommer att dö om vi inte kan börja samarbeta, inte minst kring hur ett nytt coronavaccin ska distribueras.” 

Det säger USA:s tillträdande president, Joe Biden, som riktar en vädjan till Trumpadministrationen om att sluta blockera övergången till den nya administrationen. 

För att klara det som utan tvekan kan rubriceras som århundradets logistikutmaning, nämligen att alla 8 miljarder människor ska ges möjlighet att vaccinera sig med två doser var mot covid-19, krävs det samarbete. Inte bara mellan de amerikanska presidenterna, utan mellan många aktörer världen över. 

Tidsaspekten, enorma volymer, extrema kylkrav, stöldrisk och spårbarhet på individnivå, är bara några av de faktorer som gör situationen unik. 

15.000 flygningar, 200.000 lastpallar och 15 miljoner leveranser i kylboxar är vad som kommer att krävas för att distribuera 10 miljarder vaccindoser enligt en färsk rapport från transportföretaget DHL och konsultföretaget McKinsey. 

I dagarna kom beskedet att det amerikanska läkemedelsbolaget Pfizer PFE +0,96% Dagens utveckling börjat rulla ut sitt vaccin i en pilotstudie i fyra delstater i USA. Anledningen till studien var just att man skulle testa distributionen i stor skala. 

I Kalamazoo i Michigan, där Pfizers vaccin tillverkas för den amerikanska marknaden, packas vaccinet med fem doser per flaska som sedan placeras på en bricka. Brickorna med 195 flaskor var placeras därefter i särskilt designade frysboxar, enligt New York TImes. 

Pfizer planerar att ha cirka 100.000 återanvändningsbara kylboxar vid slutet av november och mer än det dubbla i slutet på mars, enligt tidningen. Kylboxarna kommer att vara försedda med GPS-sensorer för att bolaget ska kunna övervaka såväl plats som temperatur när bolag som Fedex eller UPS transporterar vaccinet till sjukhus eller kliniker.  

Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige
Malin Parkler, vd för Pfizer SverigeFoto:Pfizer

”Vi har tagit fram detaljerade logistiklösningar och verktyg för att stödja effektiv transport, lagerhållning och kontinuerlig temperaturövervakning”, säger Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige och berättar att det nya vaccinet måste förvaras i minus 75 grader Celsius men kan fem dagar före det injiceras förvaras i plus 2 till 8 grader i kylskåp. 

För distribution i Europa kommer den aktiva substansen från bolagets partner Biontechs tillverkningsnätverk i Tyskland för att sedan färdigställas och packas i Pfizers tillverkningsanläggning i Puurs, Belgien.  

”Vår distribution bygger på ett flexibelt just-in-time-system som skickar de frysta flaskorna direkt till användningsstället. Vi erbjuder och rekommenderar vår logistiklösning till ett rimligt antal vaccinationsställen i Sverige”, säger Malin Parkler.

Det är långt ifrån bara Pfizers coronavaccin som närmar sig marknaden. Förra veckan kom starka resultat från ett annat amerikanskt bolag, Moderna. Modernas vaccin klarar också av att förvaras i sex månader i minus 20 grader Celsius, vilket är den vanligaste temperaturen i många hushållsfrysar, men också i läkemedelsfrysar. I oktober påbörjades massvaccinering med det vaccin, Sputnik V, som godkänts i Ryssland och i slutet av året väntas resultat från studier av Astra Zeneca AZN -0,55% Dagens utveckling s vaccin som utvecklas i samarbete med University of Oxford.

Sammantaget är över 150 coronavaccin under utveckling just nu, enligt Världshälsoorganisationen WHO. 

En av Pfizers kylanläggningar som klarar de extrema temperaturkraven.
En av Pfizers kylanläggningar som klarar de extrema temperaturkraven.Foto:TT

I somras beslutade den svenska regeringen att Sverige skulle delta i det avtal som EU-kommissionen ingått med Astra Zeneca om att köpa vaccin under förutsättning att det blir godkänt. I oktober kom motsvarande beslut för Janssen Pharmaceutica NV, ett dotterbolag till Johnson & Johnson, och under förra veckan kom det tredje beslutet som avsåg Pfizer. Det innebär enligt statsminister Stefan Löfven att Sverige nu, under förutsättning att dessa vaccin blir godkända, har hela behovet täckt. 

”Vi har presenterat vår rekommenderade logistiklösning för Folkhälsomyndigheten. När den svenska regeringen nu beslutat sig för att ansluta sig till EU- kommissionens tecknade avtal kan vi diskutera och komma överens om mer detaljer med Folkhälsomyndigheten”, säger Malin Parkler.

Om utmaningen verkar stor i regioner som Europa och USA är det förstås inget vad den kommer att vara i vissa delar av Afrika, Asien och Sydamerika där kylkedjor för läkemedelsdistribution inte är lika utvecklade.


Innehåll från SwisslogAnnons

Logistikautomation – den ideala automationslösningen i tider av snabb förändring

Under 2020 har som bekant världen drabbats av en global kris som påverkar alla människors liv och hur vi konsumerar. I näringslivet rasar försäljningen i vissa sektorer och branscher, exempelvis inom hotell, restaurang och reseindustrin. På andra håll blomstrar affärerna, bland annat i dagligvarusektorn, apotekshandeln och hela e-handelssektorn. För många företag och branscher gäller det nu att snabbt anpassa sina försörjningskedjor – supply chains – till ett nytt läge. Här är logistikautomation en snabb väg till ökad lagerkapacitet, bättre kvalitet, snabbhet, effektivitet och högre kundservice.

Många företag drabbas negativt av att de helt enkelt saknar den logistiska infrastruktur som behövs för att hantera alla de utmaningar som uppstår i kölvattnet på COVID-19. Utmaningarna är många; en boomande e-handel, en sjunkande traditionell butikshandel, en oförutsägbar efterfrågan och personalbrist i lager och hubbar. Mot den här bakgrunden har vi på Swisslog utvecklat automationslösningar som kan implementeras enkelt och skapa värde snabbt. Dessa lösningar kan adderas i det befintliga försörjningsflödet och snabbt ge positiva effekter på lagerkapacitet, kvalitet, kostnader, snabbhet och kundservice. 

Den ideala automationslösningen?

Under året har vi inom Swisslog frågat ett stort antal kunder inom bland annat e-handel, dagligvaror, reservdelar, elektronik, läkemedel och medicinteknik hur de uppfattar att den ideala automationslösningen bör se ut mot bakgrund av dagens utmaningar. När vi sammanfattat och analyserat kundernas svar så framgår följande tydliga bild: 

 Snabb återbetalning – maximalt 2-4 år.

 Möjlighet att leasa – allt fler vill finansiera sin logistikautomation genom leasing. 

 Smidig och friktionsfri implementering 

 Flexibilitet och skalbarhet – automationen ska enkelt kunna adderas till befintliga lösningar och vara skalbar och modulär för att snabbt kunna anpassas till nya behov.

 Flyttbara lösningar – kunderna vill kunna flytta ett automationssystem till en ny plats. 

Vi har den rätta tekniken, systemen och processerna!

I Swisslogs breda portfölj av logistikautomation finns det två väl beprövade lösningar som möter samtliga dessa kundkrav: CarryPick och AutoStore. Båda lösningarna ger en återbetalning på maximalt 2-4 år och de kan implementeras enkelt, snabbt skapa värde och är dessutom enkla att installera i en befintlig infrastruktur. 

Sex hypereffektiva standardlösningar

Utifrån AutoStore respektive CarryPick har vi utformat tre standardlösningar: Small, Medium och Large. Totalt sex lösningar som alla enkelt kan mobiliseras i försörjningsflödet och hantera 400, 1 000 eller 2 000 orderrader per timme. Med Swisslogs mjukvara SynQ kontrolleras och styrs logistikautomationen utifrån en gemensam plattform, vilket leder till en optimering av hur data processas och hur försörjningskedjan styrs. 

Välkommen att kontakta oss för mer information om dessa lösningar, KPIer och priser! 

Kontakt

Swisslog AB

Evalena Fasth

Marketing Executive

Tel: +46 70 320 57 11

E-mail: evalena.fasth@swisslog.com 

www.swisslog.com 

 

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?