1515

Expertkritik mot Ingves: ”I otakt med omvärlden”

Riksbanken möter hård kritik. Efter tisdagens räntebesked ifrågasätter flera experter centralbankens köp av företagsobligationer.

”Jag tycker att de hade kunnat backa”, säger Nordeas chefsekonom Annika Winsth i DiTV:s Ekonomistudion. 

Foto:ALI LORESTANI/TT

Flera bankekonomer riktade på tisdagen kritik mot Riksbankens senaste stimulansåtgärd: 

”Den är i otakt med omvärlden. Riksbankens köp av företagsobligationer kommer ett halvår för sent och riskerar att störa prissättningen”, skriver DNB-ekonomerna Ulf Andersson och Thomas Jellvik i en kommentar. 

Köpen av företagsobligationer inleddes i förra veckan, efter en lång tids förberedelser och rekryteringar. Några direkta nyheter i ämnet presenterades visserligen inte av Riksbanken i samband med räntebesked, men Stefan Ingves fick flera frågor om frågan under tisdagens presskonferens.

”Bra tack. Det här är ett arbete som har pågått ganska länge. Vi köpte inte stora belopp, det var så det var tänkt givet att den här marknaden har sina egenheter”, svarade Ingves exempelvis på Di:s fråga om hur de första köpen avlöpt.

”Det tog ett tag att reda ut de tekniska delarna av detta, och det har vi nu gjort”, fortsätter Stefan Ingves. 

Efter en kris under våren, när det svängde som mest på marknaden, har handeln med företagsobligationer återgått till mer normala nivåer.

Som Di berättat kan också företag ta in pengar genom emissioner på ett fungerande sätt. Därför ifrågasätter experter att köpen genomförs nu: 

”Vi delar inte Riksbankens analys att marknaden för företagsobligationer är skör. Den har tvärtom uppvisat en betydande återhämtning”, skriver Ulf Andersson och Thomas Jellvik, som fortsätter: 

”Stödköpen saknar ett tydligt syfte och riskerar därför helt i onödan att störa en fullt fungerande företagsobligationsmarknad.” 

Annika Winsth, chefsekonom på Nordea, stämmer in i kritiken: 

”Jag tycker att de hade kunnat backa och säga att de ser att marknaden fungerar nu”, säger hon i ett samtal med Di TV, med tillägget att Riksbanken alltid kan ändra sig och börja köpa om behovet av stöd skulle uppstå. 

”Nu valde de att gå in och köpa istället. Det tycker jag inte att de hade behövt göra.” 

I tisdagens Ekonomistudion påpekade chefsekonomen att det är lätt för en centralbank att fastna i stödåtgärder. 

”Det är väldigt lätt att stimulera, men mycket svårare att backa ut ur stimulanserna.” 

Annika Winsth påpekar att köpen visserligen är blygsamma, de ska uppgå till 10 miljarder kronor. Men manövern inom företagsobligationer är inte heller någon enskilt företeelse, påpekar hon och nämner bostadsobligationer som ett exempel.

”Det gör man i en marknad som är mer eller mindre överhettad.” 

Den svenska bostadsmarknaden har återhämtat sig både snabbt och kraftigt efter vårens oro, med återkommande rapporter om prisökningar och hetsiga budgivningar. 

”Att i den miljön fortsätta driva på bostadsmarknaden är märkligt, med tanke på den oro som har funnits och hur Riksbanken har uttryckt sig om den marknaden innan.” 

 


Innehåll från NTEXAnnons

Flexibilitet och lyhörd personal är nyckeln till transportföretagets framgångssaga

NTEX är med sina drygt  2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.
NTEX är med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.

För 18 år sedan startade Thomas Ström transport- och logistikföretaget NTEX.

Efter att mer eller mindre fötts in i denna bransch hade han identifierat ett behov som saknades på marknaden: en aktör som anpassar transporterna efter kunden och inte tvärtom. 

– Vår filosofi har alltid varit att vi ska göra det där lilla extra för våra kunder, att NTEX gör det lite bättre, berättar grundaren och vd:n Thomas Ström.

I dag är NTEX med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Företaget har i dag kontor i tio länder i Europa och har tack vare det helhetstäckning för alla typer av uppdrag över hela kontinentens nationer. Majoriteten av godset fraktas med bolagets egna över 1 000 trailers. En stor del transporteras också med tåg, flyg och fraktfartyg till och från världens alla hörn. Det kunderna uppskattar är bolagets förmåga att ha en helhetssyn över vad som behöver göras och snabbt lämna förslag på hur det ska genomföras.  

En stor del av det gods som NTEX fraktar är bidragande till att svensk handel fungerar, att det fylls på med varor i butikernas hyllor och i e-handelsföretagens lager. Faktum är att alla delar av samhället kräver fungerande transporter. Men det skapar utmaningar att möta de allt större kraven. Ett aktuellt exempel är pandemins positiva påverkan på e-handeln, som i sin tur ställer högre krav på transporterna.

NTEX erbjuder helhetslösningar

Tack var sin ursprungliga filosofi har NTEX som transportföretag på senare tid tagit sina tjänster ytterligare ett steg. Numera erbjuder man inte enbart transport, utan även helhetslösningar där man tar ansvar för hela kedjan, allt från lagerhållning till distribution.

– I dag fraktas fler produkter än någonsin över hela världen och därför är det viktigt att man som företag kan anpassa sig. Det går inte att utgå ifrån att allt gods som ska transporteras passar in i en redan existerande mall, förklarar försäljningsdirektör Tobias Rindevall.

Den stora förklaringen till att NTEX haft en så stark och imponerande tillväxt är personalen och att man lyckats knyta till sig väldigt bra medarbetare på alla tänkbara positioner över hela Europa. Det medför att bolaget har en genomgående hög servicenivå och kvalitet.

– Vi försöker hela tiden vara tillgängliga och med flera av våra kunder har vi därför en daglig kontakt. På så sätt har vi koll på deras behov och kan snabbt agera, även vid akuta situationer där kunden behöver hjälp med exempelvis en komplicerad transport, säger Tobias Rindevall.

NTEX vill minska sin miljöpåverkan. Det gör man bland annat genom att använda mer klimatsmarta drivmedel. Bolagets lastbilar körs sedan ett antal år med HVO-diesel och man tittar även på alternativ som vätgas och elektrifiering. Det är också anledningen till att företaget under 2021 investerat i en av landets första ellastbilar. Lastbilen från Volvo Lastvagnar beräknas minska avgasutsläppen med närmare 20 ton per år.

Om NTEX

Ett av Sveriges största privata transport- och logistikföretag och erbjuder flexibla transporter på väg, järnväg, flyg och till sjöss.

Kundnytta: Skräddarsydda lösningar, mervärden och rådgivning samt total kontroll från bokning till leverans.
Unikitet: Engagerad och personlig service.
Omsättning: 2,5 miljarder.
Antal anställda: 600.
Huvudkontor: Göteborg.
Grundat: 2003.

www.ntex.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NTEX och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?