1515
Annons

Experternas tuffa tips till Gasellerna: 17 timmars arbetsdag

Stark företagskultur – men också stenhårt jobb under uppemot 17 timmar per dag kan krävas för att lyckas som entreprenör. Det avslöjade några framgångsrika företagsbyggare när Gasellturnén nådde Västsverige.

Entreprenören Gunilla von Platen och Erik Gatenholm, vd och medgrundare till biobläckföretaget Cellink.
Entreprenören Gunilla von Platen och Erik Gatenholm, vd och medgrundare till biobläckföretaget Cellink.Foto:Joey Abrait/Jack Mikrut
Henrik Grundén, vd för Stronger.
Henrik Grundén, vd för Stronger.Foto:--

I stället för sedvanliga intervjuer och prisutdelningar inför storpublik genomförs Dagens Industris firande av de mest snabbväxande företagen, Sveriges Gaseller, i år helt digitalt. Orsaken är förstås pandemin.

Men flera av talarna som deltog på torsdagens Gasellevent, och där vinnarna i Västra Götaland och Halland avslöjades och hyllades, utstrålade ändå stor optimism och framtidstro.

Det gäller inte minst den högenergiska entreprenören Gunilla von Platen som delade med sig av några av de viktigaste faktorerna bakom hennes framgångar med kundtjänstföretaget Xzakt Kundrelation.

”Den viktigaste lärdomen så här i efterhand är att jag startade med en stark företagskultur. Och jag inspirerades mycket av Ingvar Kamprad som hade tio budord och byggde Ikea utifrån en väldigt stark företagskultur”, sa Gunilla von Platen, och tillade att de första tio rekryteringarna blev hennes viktigaste inte minst genom att de anställda också blev kulturbärare.

Di:s Anna Ekelund och Andreas Johansson modererade det femte Gaselleventet som sänds live från Stockholm.
Di:s Anna Ekelund och Andreas Johansson modererade det femte Gaselleventet som sänds live från Stockholm.Foto:Gustaf Månsson, Gustaf Månsson

Andelen kvinnliga Gasellföretagare minskade under senaste mätperioden, visar Di:s senaste Gasellundersökning.

”Det går tyvärr väldigt långsamt när det gäller kvinnorepresentationen i ledande positioner och styrelser. Näringslivet är fortsatt ett patriarkat och de unga männen är tyvärr inte bättre”, sa Gunilla von Platen, som lämnade en uppmaning.

”Männen måste våga släppa in oss.”

Den allt snabbare tillväxten för e-handeln är en av de trender som skapar möjligheter för att kunna växa i Gasellfart även under pandemin. Det tror bland annat Henrik Grundén, medgrundare och vd för Stronger.

Företaget som är specialiserat på egenutvecklade kläder för sport och fritid startade 2013, har utsetts till Gasell 2019 och 2020 och närmar sig 300 miljoner kronor i omsättning.

Och trots pandemin siktar Stronger mot nästa drömgräns, en miljard i årlig försäljning.

Även Erik Gatenholm, vd och medgrundare till biobläckföretaget Cellink, gav sina råd för att bygga snabbväxande företag.

”Var beredd på resan. Det gäller att konstant jobba hårt, 16-17 timmar per dag. Samtidigt gäller det att ha passion och fortsätta tro på det man gör.”

 

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?