Annons

Experternas tuffa tips till Gasellerna: 17 timmars arbetsdag

Stark företagskultur – men också stenhårt jobb under uppemot 17 timmar per dag kan krävas för att lyckas som entreprenör. Det avslöjade några framgångsrika företagsbyggare när Gasellturnén nådde Västsverige.

Entreprenören Gunilla von Platen och Erik Gatenholm, vd och medgrundare till biobläckföretaget Cellink.
Entreprenören Gunilla von Platen och Erik Gatenholm, vd och medgrundare till biobläckföretaget Cellink.Foto:Joey Abrait/Jack Mikrut
Henrik Grundén, vd för Stronger.
Henrik Grundén, vd för Stronger.Foto:--

I stället för sedvanliga intervjuer och prisutdelningar inför storpublik genomförs Dagens Industris firande av de mest snabbväxande företagen, Sveriges Gaseller, i år helt digitalt. Orsaken är förstås pandemin.

Men flera av talarna som deltog på torsdagens Gasellevent, och där vinnarna i Västra Götaland och Halland avslöjades och hyllades, utstrålade ändå stor optimism och framtidstro.

Det gäller inte minst den högenergiska entreprenören Gunilla von Platen som delade med sig av några av de viktigaste faktorerna bakom hennes framgångar med kundtjänstföretaget Xzakt Kundrelation.

”Den viktigaste lärdomen så här i efterhand är att jag startade med en stark företagskultur. Och jag inspirerades mycket av Ingvar Kamprad som hade tio budord och byggde Ikea utifrån en väldigt stark företagskultur”, sa Gunilla von Platen, och tillade att de första tio rekryteringarna blev hennes viktigaste inte minst genom att de anställda också blev kulturbärare.

Di:s Anna Ekelund och Andreas Johansson modererade det femte Gaselleventet som sänds live från Stockholm.
Di:s Anna Ekelund och Andreas Johansson modererade det femte Gaselleventet som sänds live från Stockholm.Foto:Gustaf Månsson, Gustaf Månsson

Andelen kvinnliga Gasellföretagare minskade under senaste mätperioden, visar Di:s senaste Gasellundersökning.

”Det går tyvärr väldigt långsamt när det gäller kvinnorepresentationen i ledande positioner och styrelser. Näringslivet är fortsatt ett patriarkat och de unga männen är tyvärr inte bättre”, sa Gunilla von Platen, som lämnade en uppmaning.

”Männen måste våga släppa in oss.”

Den allt snabbare tillväxten för e-handeln är en av de trender som skapar möjligheter för att kunna växa i Gasellfart även under pandemin. Det tror bland annat Henrik Grundén, medgrundare och vd för Stronger.

Företaget som är specialiserat på egenutvecklade kläder för sport och fritid startade 2013, har utsetts till Gasell 2019 och 2020 och närmar sig 300 miljoner kronor i omsättning.

Och trots pandemin siktar Stronger mot nästa drömgräns, en miljard i årlig försäljning.

Även Erik Gatenholm, vd och medgrundare till biobläckföretaget Cellink, gav sina råd för att bygga snabbväxande företag.

”Var beredd på resan. Det gäller att konstant jobba hårt, 16-17 timmar per dag. Samtidigt gäller det att ha passion och fortsätta tro på det man gör.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Region Örebro LänAnnons

Örebroregionen satsar på hållbara godstransporter

E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.
E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.

Region Örebro län arbetar aktivt för att möjliggöra hållbara och innovativa godstransportlösningar till, från, inom och genom Örebroregionen.

Örebro har blivit allmänt känt som en stark transportregion i Sverige. Här finns sedan några år tillbaka ett särskilt fokus på att i nära samarbete med näringslivet utveckla hållbara transportsystem och infrastrukturer. Som i två av länets projekt: en pilot för elväg och COMBINE, ett europeiskt samverkansprojekt för effektivare godstransporter. 

Örebro län har över tid blivit en viktig transportnav med välutvecklad infrastruktur. Här finns de nationella stamvägarna E18, E20 och riksväg 50, Hallsbergsterminalen med omfattande järnvägsoperationer och Örebro flygplats som är en av landets största godstransportflygplatser. 

– Vi är allmänt kända som en stark transportregion med alla kombinationer av transportslag. Vi har också en stor näringsverksamhet i länet inom transport- och logistikbranschen. Det har gjort att det har blivit naturligt för oss att rikta flera av våra projekt mot hållbara transporter för att minska klimatpåverkan, och samtidigt skapa ökade möjligheter för vårt näringsliv att stå konkurrenskraftiga i framtiden, säger Karin Wallin, enhetschef. 

Idag driver Region Örebro län ett av två svenska pilotprojekt om en framtida elväg i samverkan med Trafikverket. Den sträcka som utreds är en del av E20, mellan Hallsberg och Örebro.

– Vi tror absolut att elväg kan vara en del, ihop med andra hållbara alternativ, för att nå ett fossilfritt transportsystem i framtiden. Vi ser också att en potential med elväg framåt är att kombinera den med andra tekniska lösningar, som exempelvis längre, tyngre eller helt autonoma fordon, då kommer vi att få en ännu större utväxling för miljön, berättar Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg.

Region Örebro län jobbar på många olika nivåer, i olika nätverk, med fokus på att utveckla hållbara transporter och infrastruktur. I lokala nätverk som ”Forum för Logistik”, storregionalt genom ”En bättre sits” och nationellt inom ”CLOSER”.

– Det internationella samarbetet drivs bland annat genom våra EU projekt, som COMBINE. Det är ett europeiskt samverkansprojekt av aktörer i Östersjöregionen med syfte att öka andelen multimodala transporter. Vår uppgift här i Örebro är att utreda om godsflöden har potential att bli mer effektiva och miljövänliga om de flyttas till längre fordon, 34,5 meter, eller tyngre fordon, 74 ton, berättar Dino Keljalic, transportstrateg.

I projektet tittar man bland annat på hur infrastrukturen måste förändras samt hur fordonen passar regionens specifika företag. Som exempelvis vilken kombination av fordon är bäst och vilka besparingar det enskilda företaget kan uppnå, både när det kommer till ekonomiska och miljömässiga aspekter. 

– Det finns en stor fördel för oss och för näringslivet i regionen att vi är involverade i EU-projekt. Det ger oss en god möjlighet att få ihop de lokala behoven med den långsiktiga politiska viljan inom EU. Vi får en guidning i vårt arbete för framtiden när vi kan förhålla oss till EU:s riktlinjer, berättar Karin Wallin. 

En Supermodal region

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 % av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör för näringslivet i regionen att erbjuda sina kunder en hög leveransservice över hela Norden. Här finns ett starkt logistikkluster som hålls samman av Business Region Örebro och samlar näringslivet, akademin och den offentliga sektorn för att stärka och utveckla Örebroregionens multimodala koncept kallat – Supermodalitet.

Läs mer om Combine project 

Läs mer om Regional utveckling 

 

 

Mer från Region Örebro Län

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Örebro Län och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?