1515
Annons

Experterna varnar: Fritidshusägare kan få otäck överraskning

Ett öde hus i svinkalla vinternatten – det kan bli otäcka överraskningar i form av upptinade och spruckna vattenrör. Stugägare uppmanas att ta det försiktigt när huset nu öppnas för vår- och sommarsäsongen.

Foto:TT

I år har vi haft en riktigt kall vinter i nästan hela landet, och Erik Arvidsson, skadeförebyggare på Folksam, befarar att det kommer att märkas för försäkringsbolagen när fritidshusen nu tinar upp efter kylan.

”Vi misstänker att många öppnar sina fritidshus nu i påsk, och vi har haft en väldigt kall vinter. När vattnet sätts på kan det bli en dramatisk ökning av vattenskadorna”, säger Erik Arvidsson.

Peter Bratt, byggskadeexpert på Länsförsäkringar, är inne på samma linje. Kylan i vintras kan ha gjort att rören sprängts om vatten legat kvar, och nu när vattnet sätts på rinner det ut i väggar och golv. 

Om man inte ser upp och tar det försiktigt, vill säga. Båda råder att kolla noga och ta det lugnt när huset värms upp.

”Värm försiktigt, inte allt på en gång”, säger Erik Arvidsson.

Om ett fruset rör tinar snabbt kan det bli ett stort flöde, förklarar de.

Man bör också kolla rören för att se om det finns synliga sprickor eller hål, särskilt där de går in i huset från marken. Det är extra utsatt, enligt Peter Bratt.

”Det är svagaste punkten. Om man inte uppmärksammar skador där kan vatten spruta rakt in i väggen.”

De tycker att man ska öppna kranarna lite försiktigt, på ett ställe i taget.

”Öppna kranarna och kolla noga längs ledningen om den läcker. Lyssna om det kommer ett susande ljud längs ledningen.”

Fast det kan vara svårt att se om rören är täta. Erik Arvidsson tipsar om att linda en liten bit hushållspapper runt ett rör med misstänkt läcka, om vattnet rinner ut blir pappret snabbt blött så att det syns.

Erik Arvidsson råder också att kolla vattenmätaren för den som har en sådan. Om vattnet går åt trots att kranarna är avstängda tyder det på läckor. 

Pandemin gör att fritidshuset kan vara viktigare än någonsin för många nu, men en vattenskada gör att huset sannolikt är utslaget för hela säsongen, varnar båda.

Det bästa för hus och ledningar är att vattnet stängs av under vintern, förklarar de.

”Förr hade många en checklista som de följde när huset stängdes. Men den kunskapen som fanns förr kan ha försvunnit alltmer”, säger Erik Arvidsson.

Många av fritidshusen har 50-60 år på nacken, och är inte alltid utformade på ett vattensäkert sätt. På den tiden fick man bygga med enklare metoder, berättar Peter Bratt. Fast det är inte säkert att nya fritidshus står emot bättre, suckar han. 

Båda minns tidigare kallvintrar, då ökningen av vattenskador var enorm.

”Vintern 2010 kostade vattenskadorna oss tio miljarder kronor mot vanliga fem miljarder. Den vintern glömmer vi inte”, säger Peter Bratt.

”Det var jättedramatiskt. Det kan bli så i år också, för vintern har varit kall även i södra Sverige under lång tid”, säger Erik Arvidsson.

Fast det är inte bara kylan som kan gå hårt åt fritidshusen. I år har det kommit rapporter om många råttor och möss som tagit sig in i husen på sina håll, och de kan också ge upphov till vattenskador.

”De kan gnaga på elkablar och slangar till exempelvis diskmaskin och tvättmaskin. De gillar att gnaga på plasten. Därför bör man kolla kablar och ledningar noga innan man sätter på maskinerna”, säger Peter Bratt.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Endomines flyttar sätet till Finland

Gruvbolaget Endomines har beslutat om flytt av bolagets säte från Sverige till Finland.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Flytten av moderbolagets säte genomförs i form av en omvänd gränsöverskridande fusion, varigenom det nuvarande noterade moderbolaget Endomines AB fusioneras med ett finskt helägt dotterbolag, Endomines Finland Oyj, som fortsätter som det överlevande bolaget, heter det i pressmeddelandet.

Endomines affärsverksamhet, tillgångar, skulder och anställda uppges inte påverkas av fusionen.

Fusionen och flytten av säte förväntas registreras omkring den 16 december 2022. Avsikten är att aktierna i Endomines Finland efter fusionen endast ska vara noterade på Nasdaq Helsingfors.

”Vi är övertygade om att fusionen kommer att gynna Endomines och våra aktieägare. En förenklad företagsstruktur kommer att göra oss mer flexibla och effektiva, vilket är viktiga egenskaper för oss. Vi är också övertygade om att detta är en passande tidpunkt för att genomföra fusionen och förenkla vår nuvarande komplicerade företagsstruktur”, kommenterar Kari Vyhtinen, vd för Endomines, i pressmeddelandet.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera