Experterna tror på fortsatt uppgång för företagsköp under 2018

Förutsättningarna är goda för ett år med många svenska företagsaffärer. De senaste åren har dessutom antalet riktigt stora affärer ökat.
”Ska man spå någonting inför 2018 är det att den trenden håller i sig”, säger Carl Montalvo, chef för SEB:s svenska corporate finance-verksamhet.

Bild:Anders Wiklund/TT

I Sverige ökade företagsaffärerna, mätt i volym, med 23 procent förra året. Totalen summerade i drygt 294 miljarder kronor enligt nya siffror från Mergermarket. Antalet affärer var dock något färre jämfört med året innan, 341 jämfört med 346. I Norden ökade volymen med hela 75 procent.

Carl Montalvo, chef för SEB:s svenska corporate finance-verksamhet, beskriver 2017 som ett väldigt aktivt år och säger att han tycker att förutsättningarna för företagsaffärer 2018 ser väldigt bra ut i Sverige.

”Det är flera faktorer som driver det. Vi har en fortsatt stark konjunktur och ser bra vinsttillväxt i de flesta bolag. Många noterade bolag sitter dessutom på starka balansräkningar”, säger han.

Finansiering till eventuella förvärv underlättas utöver det av flera faktorer. Det är fortfarande enligt Carl Montalvo en bra marknad för skuldfinansiering.

”Dessutom är aktiemarknaden positivt inställd till att finansiera förvärv vilket gör att bolagen kan ta in nytt eget kapital i samband med förvärv i form av emissioner”, säger han.

Vinsttillväxten gör även att värderingarna ser lite rimligare ut i år, tycker han, jämfört med i inledningen av 2017.

”Börsen har gått upp lite i år, men vinsttillväxten i bolagen gör att multiplarna blir lägre nu.”

Carl Montalvo säger också att förvärvsaptiten finns i alla branscher. Viljan att göra företagsaffärer har hittills dessutom varit ganska opåverkad av omvärldsfaktorer som brexit och vapenskrammel i Nordkorea.

Även förutsättningarna för börsintroduktioner bedömer Carl Montalvo som goda, trots flera år av hög aktivitet.

”Investerarna är fortsatt intresserade av att titta på och investera i nya bolag och det finns fortfarande ett intresse från både riskkapitalbolag och andra aktörer att ta bolag till börsen.”

Jonas Ström, som är Corporate Finance-chef på ABG Sundal Collier, säger även han att aktiviteten för företagsförvärv ökat under hösten i det segment som bolaget är verksamt i, det vill säga mindre till mellanstora bolag.

”Vi ser väldigt god aptit på fortsatta affärer, inte minst från riskkapitalbolagen”, säger han.

ABG var nyligen rådgivare när Nordic Capital förvärvade Ryds bilglas.

”Det är ett typexempel på affärer vi tror att vi kommer att få se mer av. Stabila bolag med bra tillväxtförutsättningar som går att räkna på”, säger Jonas Ström.

Att räntorna är låga och att bolagen fortsatt letar tillväxt är andra faktorer han tror driver på utvecklingen.

”Det finns mycket kapital som måste sättas i arbete helt enkelt”.

Många affärer tror han kommer att ha sin grund i digitaliseringen och nya disruptiva affärsmodeller.

”Där finns många företag som behöver kapital eller nya kapitalstarka ägare som kan skapa bättre förutsättning för tillväxt. Där finns alla möjliga typer av köpare, från riskkapitalbolag till såväl detaljhandel som industriföretag som behöver ta tag i digitaliseringsfrågorna, som bland annat leder till stora förändringar i kunders köpbeteenden”.

Jonas Ström tror också att det kan vara dags för en konsolidering i fastighetsbranschen.

Det som kan sätta käppar i hjulen för företagsaffären är enligt honom att långrätorna oväntat går upp eller oförutsedda omvärldshändelser.

”Annars är det otäckt få mörka moln på himlen”.

När det gäller börsintroduktioner är orderboken enligt Jonas Ström rekordfull.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?