1515

Experterna: Risk för ”rally åt fel håll” på börsen

Aktiemarknaden tar för lätt på konjunktursignalerna. Lägre tillväxt riskerar att väga tyngre än lägre räntor. Det säger Annika Winsth och Johan Javeus i Makrorådet.

Annika Winsth och Johan Javeus i Makrorådet.
Annika Winsth och Johan Javeus i Makrorådet.Foto:Joey Abrait

Den senaste tiden har tecknen på sämre konjunktur blivit fler. USA-ekonomin har varit och är delvis fortfarande en motvikt. Men också där sjunker farten, varnar Nordeas chefsekonom Annika Winsth.

”Vi har i våra prognoser länge pekat på att USA också kommer att märka av inbromsningen. En orsak är att räntehöjningar påverkar ekonomin med en viss fördröjning och Federal Reserve höjde faktiskt räntan nio gånger fram till årets fotbyte. De får effekt nu”, säger hon i Di-podden Makrorådet.

SEB:s analyschef Johan Javeus håller med.

”Jag är nästan sjukligt intresserad av vad som händer i USA. Den ekonomin brukar alltid ligga först i både upp- och nedgång. Och det ser inte bra ut i USA. Det har det inte gjort på ett år.”

Att arbetslösheten i september sjönk till 3,5 procent, den lägsta nivån på 50 år, ändrar inte på den bilden.

”Arbetsmarknaden är den del av ekonomin som vänder sist. Ska man titta runt hörnet är det ledande indikatorer som gäller. Inköpschefsindex är en bra sådan och den toppade för ett år sedan.”

Enligt Annika Winsth får centralbankerna ännu en gång en nyckelroll.

”Den viktiga frågan är hur djup svackan blir. Det bestämmer Fed. Centralbanken har sett vad som är på väg och har redan börjat sänka räntan. Annars hade det nog gått fortare åt fel håll.”

Hon skickar också en varning till aktieplacerarna.

”Som makroekonom tycker jag att siffrorna är sämre än vad aktiemarknaden visar. Å andra sidan håller centralbankernas lättnader börserna under armarna på kort sikt. Men jag tycker att man ska vara vaksam och reflektera över den risk man har i sin portfölj i dag. Risken är stor att det händer någonting som gör att det blir ett rally åt fel håll, att det kommer siffror som är sämre än man tänkt sig.”

Även på den punkten får hon medhåll av Johan Javeus.

”Jag har tittat mycket på samspelet mellan konjunktur och aktier. Det är som Annika säger: i början blir börserna mer glada åt förhoppningar om räntesänkningar än de blir oroliga för svagare konjunktur. Men om avmattningen blir för stor får aktiemarknaden det tufft. Börserna brukar toppa ungefär ett halvår innan vi får recession.”


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?