1515
Annons

Experterna: ”Inte ofta man ser ett sådant haveri”

Börsens klädhandlare går i vitt skilda riktningar, med en fin vändning för H&M och ett katastrofalt läge för lilla RNB, konstaterar Di:s experter i Analyspodden.

”De har misslyckats totalt”, säger Ulf Petersson.

Foto:Hasse Holmberg/TT

Klädjätten H&M HM B +1,80% Dagens utveckling visade musklerna i veckan med en rapport som tycks markera vändningen för bolaget efter flera år av problem. 

”H&M var långsamma ur startblocken men har kommit igen. De har nog vinster framöver att ta när de börjar optimera sitt butiksnät. Nu ska de pressa fastighetsägarna att dämpa hyrorna också. De har gjort det bra”, säger Di:s börsexpert Ulf Petersson.

För de mindre spelarna, främst MQ och RNB, ser det betydligt dystrare ut - MQ:s rapport på fredagen visade på kraftigt ökad rörelseförlust och krympande försäljning, medan RNB tidigare i veckan annonserade en stor räddningsemission efter växande förluster. Det sker redan innan den befarade konjunkturnedgången fått någon effekt på hushållens konsumtion. Felet ligger mer i affärsmodeller och styrning.

”Än har man inte sett att konsumtionen har gått ner så mycket. Så spontant verkar det vara mer av en sektorfråga än en konjunkturfråga”, säger Di:s makroexpert Felicia Åkerman.

”Ja, det här är mycket bolagsspecifika grejor och det beror på hur mycket kostnader man tagit bort i den fysiska handeln”, säger Ulf Petersson.

”MQ gjorde ett förfärligt köp av Joy som de nu skulle betala ganska mycket för att slippa ha gjort. Men de har ändå tagit rejäla sparprogram, så de kan nog överleva. RNB har ju blundat och gjort allt annat än rätt de senaste åren och de får betala priset med en nödemission. Det är dålig management. De har misslyckats helt”, fortsätter han.

”De skyller en del av förlusten på att bolaget ska delas upp, men det är ju inte direkt Sandviks stålverksamhet som ska karvas ut. Det är inte ofta man ser ett sådant haveri.” 

Som lök på laxen kommer nu också konjunkturnedgången med besked, om man får tro de senaste inköpschefsindexen som publicerades i veckan.

”En snabb summering är att det var sämre än väntat överallt. Det är den största nedgången sedan finanskrisen och de lägsta nivåerna sedan 2013”, säger Felicia Åkerman. 

”Det som känns oroväckande är att det är så synkroniserat nedåt”, fortsätter hon och pekar på tre faktorer som i detta läge lär leda till ytterligare kronförsvagning mot psykologiskt tuffa nivåer. 

”Det finns absolut en risk att vi går över 10 kronor mot dollarn och 11 kronor mot euron”.

Innehåll från InnofactorAnnons

Mer säkra och digitala arbetssätt för JOAB i molnet

Inför verkstadsföretaget JOABs tillväxtsatsning var det ett strategiskt vägval att övergå till en modern molnbaserad IT-lösning. Med stort fokus på säkerhet har JOAB skapat en effektiv och skalbar IT-miljö, med nya möjligheter att skapa digital tjänsteutveckling. 

JOAB utvecklar innovativa lösningar för transportbranschen. Företaget erbjuder alltifrån tillverkning och montering till eftermarknad och anses vara en av de ledande inom påbyggnadsbranschen för lastbilar i Norden.

Redan 2018 började JOAB sin digitaliseringsresa. Många av arbetssätten byggde då på manuella rutiner, men i takt med att företaget växte ökade behoven av smartare, mer digitala arbetssätt. Att flytta sin IT-infrastruktur till molnet blev en väg att skala verksamheten i linje med ledningens tillväxtambitioner. För IT innebar det högre krav på effektivitet och automation för att kunna leverera fortsatt hög kvalitet. 

– Vår tidigare miljö var en ”90-talslösning”, med gamla strukturer och utan mobil åtkomst. Genom att dra fördel av ny säker molnteknik med Microsoft 365, Azure och Power Platform skapar vi helt nya möjligheter för innovation, både för kunder och internt, säger Pär Persson IT- och Digitaliseringschef på JOAB.

JOABs nya verktygslåda för digitaliseringen 

Den initiala investeringen är tagen och JOAB har nu ett ramverk på plats som kan kommunicera digitalt hela vägen från slutkund in till affärssystemet, som fortfarande ligger on-prem. 

– Vi kan idag skapa appar och BI-rapporter som kombinerar data från on-prem med externa publika data samt den data som våra kunder eller leverantörer kan erbjuda. Allt under samma tak, med mobil access och säkerheten redan löst.

För verksamheten innebär satsningen att JOAB har fått tillgång till en stor digitaliseringsverktygslåda som bidrar till att öka affärsvärdet och konkurrenskraften i den fortsatta tillväxten. 

Alecta har liknande erfarenhet, läs gärna mer här 

Cybersecurity ett prioriterat fokusområde för ledningen

För ledningen var det särskilt viktigt att hantera den otrygghet som ökningen av IT-säkerhetshot innebär. 

– Styrelsen gav oss i företagsledningen uppdraget att prioritera cybersecurity som fokusområde. För oss har det varit viktigt att påvisa mätbarhet och utvärdera vårt säkerhetsarbete. Sedan tre år tillbaka har vi årliga genomgångar med styrelsen för att följa upp förflyttningen och kvaliteten på IT-säkerheten. Målet är att hela tiden höja säkerhetsnivån genom att bli bättre på att förstå vad som ger mest effekt, var de största säkerhetsriskerna finns och hur exponerat JOAB är för olika typer av hot, säger Peter Olsson VD på JOAB.

Uppföljningen är ett led i att prioritera bland olika åtgärdspunkter och förslag. För en konsekvent och målmedveten uppföljning har IT-avdelningen valt att bland annat använda Microsoft Secure Score i Azure som stöd. 

– Det hjälper oss att se till att vi upprätthåller den säkerhetsnivå som är rätt för oss. Till exempel har införandet av MFA, multifaktorautentisering, visat sig vara det som enskilt höjt säkerheten mest. Genom att säkerställa inloggningen med så kallad conditional access via certifierade enheter blir det både enklare för användaren och mer säkert. Även spårbarheten har ökat och incidenterna minskar, konstaterar Pär Persson.

Vägledning av extern expertis viktig för att lyckas på molnresan

Vägen till molnet var ett stort steg för JOAB och något av det viktigaste i början var att sätta upp infrastrukturen enligt best practice, att städa i AD (Active Directory) och säkerställa en stabil drift i övergången till den nya miljön. Lägg där till behovet att skapa förutsättningar för styrning, governance och god kostnadskontroll för ledningen.

JOAB insåg redan tidigt behovet av expertkompetens i flytten från traditionell on-prem till en modern molnmiljö.

– Vi ville göra den här förändringen på rätt sätt och inte vara försökskaniner i den här förändringen. Vi sökte därför efter en erfaren IT-partner som kunde vägleda oss på molnresan. Valet föll på Innofactor. De har gjort det förr och har en hög teknisk kompetens inom hela Microsofts ekosystem inklusive säkerhet. De hjälper oss att landa i en effektiv lösning som passar JOAB, berättar Pär.

IT en viktig länk för verksamheten 

Innofactors experter är idag en viktig del i JOABs IT-team. De uppskattas för sin tillgänglighet och kunskap om digitalisering med modern teknik och säkra molntjänster som hävstång. 

En annan viktig framgångsnyckel i förändringsarbetet är IT-teamets nära samarbetet med verksamheten. Genom att lyssna och förstå hur det fungerar idag, vilka behoven är och våga fråga ”varför”, bygger Pär och hans team förtroende för transformationen.

– För att kunna skapa legitimitet och förankring behöver vi på IT synas ute i organisationen och lära känna alla kollegor. Jag vill förstå våra utmaningar så att vi tillsammans kan hitta sätt att jobba smartare. Det är så jag gillar att jobba! Att ”tänka runt hörnet” som en tidigare kollega uttryckte det, blir ett sätt att fånga detaljerna som leder till nya utvecklingsmöjligheter. 

Nästa steg 

Nu tar JOAB nästa steg tillsammans med Innofactor för att erbjuda fler digitala tjänster som skapar mervärde och ökar konkurrenskraften.

– Bland annat ser vi flera spännande möjligheter öppna upp sig med Power Platform. En framtidsvision är att skapa en mer transparent och kvalitetssäker serviceprocess med digitala servicehandböcker för våra partnerverkstäder och kunder. Det skulle ge oss möjligheten att kunna erbjuda en mer prediktiv service, säger Pär.

Ytterligare ett område är att på sikt erbjuda yrkesarbetare ett JOAB-ID med säker access från mobilen till ett nytt molnbaserat intranät. En viktig pusselbit för att öka känslan av delaktighet och främja samverkan inom bolaget.

Om Molntjänster:

Molntjänster har blivit ryggraden i digitaliseringen, stommen i många organisationer. En modern miljö och molnbaserade säkerhetslösningar möjliggör snabbare utveckling. Med tillgång till realtidsdata i molnet skapas också bättre förutsättningar för analys och affärskritiska beslut, samt snabbare, mer effektiv och säker sjösättning av nya smarta lösningar som gynnar både medarbetare och kunder.

 Läs mer på https://www.innofactor.com/se/aktuellt/cloud-infra-di

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innofactor och ej en artikel av Dagens industri

Analyspodden: Bäddat för bud

Börsen nådde nytt årslägsta efter en vecka med räntor i fokus. Men det pressade läget ger också chans till fler uppköpsbud.

”Det är klart att det kommer att hända något på den fronten”, säger Di:s Torbjörn Isacson i Analyspodden.

 

OMXS30-indexet nådde under fredagen nytt årslägsta efter att i veckan ha passerat en tidigare botten på 1.850. Framförallt var det den amerikanska centralbanken Federal Reserves prognos om att räntan ska fortsätta höjas till 4,6 procent nästa år, mot tidigare 3,8 procent, som fick aktiemarknaderna på fall. Efter onsdagens räntehöjning på 0,75 procentenheter är det nya intervallet 3-3,25 procent. 

Flera andra centralbanker har också varit aktiva i veckan, bland annat Riksbanken som höjde räntan 1 procentenhet till 1,75 procent och flaggar för fortsatta höjningar upp till 2,5 procent i början av nästa år. 

”Men räntefrossan behöver inte betyda att vi får ytterligare kraftiga ras på börsen. Jag tror att vi kan plana ut på denna nivå, åtminstone fram till rapporterna börjar trilla in”, säger Di:s analytiker Agnetha Jönsson i veckans avsnitt av Analyspodden. 

Några bolag är på väg att lämna börsen. I veckan talades om att budet på tobaksbolaget Swedish Match kan höjas, vilket nyligen skedde för bilglasbolaget Cary Group, då budgivaren Nordic Capital höjde sitt erbjudande från 65 till 70 kronor per aktie. 

”Det kan komma fler bud nu när det är ner så kraftigt på börsen”, säger Di:s analytiker Torbjörn Isacson. 

Han har också tittat närmare på veckans tyska energiaffär när tyska staten tar över finska Fortums aktier i tyska Uniper för motsvarande 5 miljarder kronor. Även om det är en stor förlust för aktieägarna kan det blir bättre på sikt när Fortum nu återgår till att prioritera kärnverksamheten i Norden.

I podden tipsas också om finska Sampo samt lågt värderade omsorgsbolagen Ambea, Attendo och Humana

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera