1515

Expertern dömer ut Allras styrelsehaveri

Den kändisstyrelse som nu har lämnat Allra har gett varierande förklaringar på temat att de inte förstod vad som skedde i fondbolaget.

”Man får aldrig någonsin säga ’det visste jag inte om’”, säger styrelseexperten Suzanne Sandler.

 

Suzanne Sandler, vd för Styrelseakademin Stockholm.
Suzanne Sandler, vd för Styrelseakademin Stockholm.Bild:J Falk

Allras styrelse tömdes snabbt när skandalen kring fondbolaget började rullas upp.

Bara ett par timmar innan Allra kallades till ett möte med Pensionsmyndigheten lämnade ordföranden Ebba Lindsö – tillika ordförande för Sjätte AP-fonden – in sin utträdesansökan till Bolagsverket.

Samtidigt klev advokaten Thomas Bodström av, och SBAB-ledamoten Karin Moberg och Swedish Matchledamoten Meg Tivéus hoppade även de av i rask följd.

”Det finns så många exempel på företag som skaffar sig en kändisstyrelse, för att det ska se bra ut inför banken och företagets intressenter”, säger Suzanne Sandler, vd för Styrelseakademin Stockholm.

Men hela proffsgarnityret hoppade av när det började blåsa snålt kring Allra, som nu är föremål för en polisutredning och har kastats ut från statens pensionstorg PPM.

Allra lockade sitt namnkunniga persongalleri med höga arvoden. Ordförande Ebba Lindsö fick 900.000 kronor i årlig ersättning, att jämföra med 100.000 kronor från Sjätte AP-fonden.

Övriga styrelseledamöter i Allra fick 250.000 kronor i årsarvode.

”Ett ovanligt högt arvode i relation till bolagets storlek borde få en klocka att ringa”, säger Suzanne Sandler.

Styrelseakademien är en ideell förening, som i samarbete med Dagens industri varje år delar ut utmärkelsen Guldklubban till bästa styrelseordförande.

Flera avhoppade Allra-ledamöter som Di har talat med uttrycker i efterhand ånger över att de inte bättre kollade upp bolaget. De täta personkopplingarna mellan nyckelpersonerna, kundernas omdömen – den typen av information fanns tillgänglig för den som gjorde lite efterforskningar.

Vad är det som gör att det blir som i Allra?
”De ledamöter som blir tillfrågade till den här typen av företag är ofta namnkunniga personer med mångårig erfarenhet. Jag tror att man inte kollar upp bolagen tillräckligt mycket. Man känner förtroende för sig själv, och gör inte hemläxan inför varje förfrågan man får”, säger Suzanne Sandler.

Hur långt går undersökningsplikten?
”Det finns ingen plikt egentligen, det är för ens eget bästa som styrelseledamot. Men man får aldrig någonsin säga ’det visste jag inte om’”.

Enligt Suzanne Sandler finns sällan några ursäkter.

”Den kommentaren ska inte förekomma över huvud taget. Det är ens skyldighet att ta reda på allt du behöver veta”, säger hon.

Thomas Bodström, advokat och före detta socialdemokratisk justitieminister, deklarerade öppet att han gick in i Allras styrelse för att Ebba Lindsö gjorde det, och att han också skulle lämna styrelsen om hon gjorde det.

Kan man sätta sig i en styrelse på premissen att någon annan sitter där?
”Oavsett vem som säger så har den inte agerat professionellt. Det är specifik och relevant kompetens som är viktig att den finns representerad i styrelsen, inte en särskild person”, säger Suzanne Sandler.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?