Experter: Mycket möjligt att Trump fälls

En historisk andra riksrättsprocess väntar USA:s president Donald Trump. Frågan är om tillräckligt många republikaner i senaten är beredda att fälla presidenten.

”Möjligheten har definitivt ökat. Det här är en chans för Republikanerna att sätta ner foten och ta avstånd från Trumps agerande”, säger Erik Brattberg, utrikespolitisk analytiker.

Donald Trump.
Donald Trump.Foto:Alex Brandon

Det republikanska partiet är splittrat efter fyra år med Donald Trump som president.

”Den här riksrättsprocessen är mycket farligare för Trump än den förra”, säger statsvetaren Chris Galdieri vid Saint Anselm College, till TT.

Att tio av Trumps partikamrater i representanthuset valde att rösta med Demokraterna och ställa honom inför en andra riksrätt visar hur allvarlig anklagelsen om anstiftan till uppror anses vara.

”Det är historiskt och visar verkligen på det stora missnöje som finns mot president Trump just nu. Det är många republikaner som nu börjar distansera sig från Trump”, säger Erik Brattberg, utrikespolitisk analytiker vid tankesmedjan Carnegie Endowment for International Peace och bosatt i Washington DC, till TT.

Åtalet går nu vidare till senaten, som agerar domstol och där rättegången inleds nästa vecka. Bevis och vittnen kommer att höras och i slutändan måste två tredjedelar av ledamöterna rösta för en fällande dom för att Trump ska dömas skyldig.

Det betyder att minst 17 av Trumps partikamrater i Republikanerna måste rösta emot honom, vilket är mycket möjligt, enligt Chris Galdieri.

”Just nu är sannolikheten för att han fälls 50–50. Men den kommer att öka under processens gång, ju mer vi får veta om händelserna”, tror Galdieri och fortsätter:

”Jag skulle heller inte bli förvånad om Trump nu i slutet av sin mandatperiod börjar slå vilt omkring sig och gör något som får fler republikaner att vilja fälla honom. Det finns också många republikanska senatorer som vill bli partiets näste president, vilket kommer att påverka deras val.”

Mitch McConnell, som är talman i senaten och näst efter Trump partiets mest inflytelserika person, har ännu inte bestämt sig hur han avser att rösta om Trumps skuld. Det faktum att McConnell inte har tagit tydligt avstånd från åtalet är en klar nackdel för Trump.

”Det ökar möjligheten för att tillräckligt många republikaner i senaten röstar för en fällning. Framför allt för de republikaner som är kritiska mot Trump är det här en möjlighet att fria sig från Trump och det enorma inflytande som han har haft över det republikanska partiet”, säger Erik Brattberg.

Mitch McConnell har hittills hållit Trump bakom ryggen för att få igenom sin egen politiska agenda, men nu ser han antagligen inte längre några fördelar med att stötta Trump, anser Galdieri

”Han har enormt många anledningar att bryta med Trump”, säger han.

I förra riksrättsåtalet mot presidenten var det endast en republikan som röstade för att fälla honom, Utahsenatorn och den tidigare presidentkandidaten Mitt Romney.

Men det här gången finns det ett oerhört stort missnöje inom partiet mot Trumps agerande inför och under stormningen av kongressen den 6 januari, säger Brattberg.

”Det är ingen hemlighet att man bakom kulisserna hos Republikanerna har varit kritiska mot Trump under flera år, men man har sett det som politiskt nödvändigt att inte kritisera honom, eller så har man varit rädd att han ska hämnas politiskt på något sätt, men nu är det helt enkelt möjligt för republikaner att börja kritisera honom”, säger Brattberg.

När avgörandet i riksrättsprocessen förkunnas kommer Trump redan att ha avgått som president, men en eventuell fällande dom kommer ändå att få stora följder för honom. Trump förbjuds i så fall till exempel att ställa upp i ett presidentval igen – vilket stoppar hans dröm att ställa upp i valet 2024.

”En fällande dom skulle bli en enorm stigma. Det kommer minst sagt att komplicera hans önskan att fortsätta ha ett starkt inflytande på det republikanska partiet”, säger Galdieri.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?