Expertens varning: Det är de anställda som är säkerhetsriskerna

”Folk har en enorm känsla av att allting i dag är jättefarligt. Det är det inte”, menar säkerhetskonsulten och före detta polisen Lena Ljungdahl, med lång erfarenhet av grov, organiserad brottslighet

Det är nästan alltid de anställda som utgör de största säkerhetsriskerna, hävdar hon. Men det finns farliga luckor.

Säkerhetskonsulten Lena Ljungdahl.
Säkerhetskonsulten Lena Ljungdahl.Foto:Amanda Lindgren

”Företagen tror sig ha koll på vad deras säkerhetsutmaningar är och har också koll på det hårda; it, lås och larm. Men när man ser till incidenterna, vad som verkligen händer, så handlar det väldigt mycket om människor. Det finns bra policys och rutiner, men de efterlevs inte”, menar Lena Ljungdahl.

Hon kopplar detta delvis till att människor i dag känner sig extremt otrygga. 

”Dagens alarmism gör att människor blir handlingsförlamade. Många anställda är lätt konspiratoriska, det pratas om systemkollaps och folk har en känsla av att allting i dag är jättefarligt. I och med det tröttar man ut sin egen uthållighet. Man orkar inte göra någonting säkerhetsmässigt utan går bara runt och är otrygg och rädd istället för att skaffa sig kunskap om vad som är sannolikt och som rimligen skulle kunna inträffa och vad kan man göra för små, lätta och billiga saker för att förhindra det.”

Hon tar exemplet med att många företag investerar massor i dörrar, lås och passersystem men glömmer den mänskliga faktorn.

”Jag har bland annat gjort penetrationstest för säkerhetsföretaget 2Secures räkning. Jag tar då rygg på någon som är på väg in genom dörren till ett företag bara för att testa om det går att komma in. Det går nästan överallt.”

”Då måste jag ställa frågan, varför har ni köpt allt detta, men inte utbildat personalen i hur ni ska bete er mot obehöriga?” 

När Lena Ljungdahl får ett uppdrag från ett företag inleds det oftast med en initial riskanalys.

”Den utmynnar nästan alltid i att jag föreslår olika utbildningsinsatser i de rutiner och styrdokument företagen redan har. Det finns oftast en krispärm som står och dammar på nån hylla, men det är ofta ingen som vet när den kom till eller vad man ska göra om det händer nåt.”

Det här återkommer hon till hela tiden, ”folk tror att det är dyrt och krångligt, men det kostar inte alltid så väldigt mycket pengar att jobba med säkerhet”. Det är sällan där problemet ligger, enligt Lena Ljungdahl, och ser samma fenomen när det gäller it-säkerheten. 

”De flesta företag har investerat bra i it-säkerhetssystem i dag. Men problemet är ofta att personalen inte använder dem. De är inte användarvänliga, folk har inte fått utbildning i hur de ska göra och varför.”

Men det finns på många företag en annan säkerhetslucka utöver personalen som hon varnar för.

”Om jag skulle vilja ett företag riktigt illa skulle jag gå via post- och godshanteringen. Vem som helst kan i dag klicka hem vad som helst på nätet till vem som helst. Pulver, bomber, granater, svampar… Jag behöver aldrig vara i närheten av grejerna själv och det kommer oftast rakt in i huset via Postnord, DHL eller någon annan.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?