Annons

Expertens tre tips: Så skyddar du företaget mot nästa cyberattack

Cyberattackerna ökar inte bara i antal utan blir också betydligt mer avancerade och slår bredare.

Det hävdar Pernilla Rönn, chef för cybersäkerhet på Combitech, som startat ett riktat talangprogram för att möta det ökade behovet av kompetens inom it-säkerhet. 

Pernilla Rönn, chef för cybersäkerhet på Combitech.
Pernilla Rönn, chef för cybersäkerhet på Combitech.

I juni 2017 drabbades världen av det som tidningen Wired beskriver som den ”mest ödesdigra cyberattacken i historien”. Viruset Notpetya startade i Ukraina men spreds därefter snabbt och lamslog företag världen över som logistikföretaget Fedex och läkemedelsjätten Merck från USA och danska Maersk, världens största rederi. Totalt resulterade den skadliga koden i kostnader på 10 miljarder dollar. 

”Det räcker inte längre att bara skydda den egna verksamheten, i dag är man ofta en liten spelare i ett större ekosystem. En risk i den egna organisationen kan potentiellt bli en risk för hela ekosystemet och vice versa. Det förebyggande arbetet handlar om teknik men också om gemensamma avtal och säkerhetsnivåer”, säger Pernilla Rönn, chef för cybersäkerhet på teknikkonsultföretaget Combitech. 

Danska Maersk, världens största rederi, drabbades av viruset Notpetya. Totalt resulterade den skadliga koden i kostnader på 10 miljarder dollar för de drabbade bolagen.
Danska Maersk, världens största rederi, drabbades av viruset Notpetya. Totalt resulterade den skadliga koden i kostnader på 10 miljarder dollar för de drabbade bolagen.Foto:TT

Hon ser också att dagens cyberattacker blivit betydligt mer avancerade och genomarbetade, något som i branschen kallas för advanced persistent threats. 

”I dag jobbar angriparna långsiktigt och noggrant. Attackvektorerna, det vill säga de ytor som attackerna slår emot, har blivit många fler i allt från tekniken till människorna. Det är också vanligt att angriparna går omvägen via andra kanaler för att till slut nå sitt mål.”

Härom veckan drabbades den japanska biltillverkaren Honda av en cyberattack som ledde till nedstängning av produktionen vid en anläggning i Ohio, en fabrik i Turkiet liksom motorcykelfabriker i Indien och Sydamerika. Medieuppgifter gör gällande att det rörde sig om en så kallad ransomware-attack som oftast syftar till att pressa den drabbade på pengar för att företaget ska bli insläppta i sina system igen. 

Logistikföretaget Fedex drabbades av viruset Notpetya. Totalt resulterade den skadliga koden i kostnader på 10 miljarder dollar för de drabbade bolagen.
Logistikföretaget Fedex drabbades av viruset Notpetya. Totalt resulterade den skadliga koden i kostnader på 10 miljarder dollar för de drabbade bolagen.Foto:John Locher

”När företagen digitaliserar sin tillverkning och sina fabriker uppstår nya risker. Fabrikerna får inte stå still och i systemen finns ofta känslig information. Det ser vi som en av de stora utmaningarna just nu. Vi hjälper många kunder nu inom smart manufacturing och säkerhet i operational technology.”

Säkerhetsbranschen måste också hålla jämna steg med allt som händer inom autonomi, som självkörande fordon, och automation. 

”Vi måste säkra upp användningen av AI. När det gäller robot processing automation, där robotteknik utför arbete istället för exempelvis en handläggare på en kommun, kommer cybersäkerheten in. Det får inte gå fel, ingen får ha möjlighet att komma in och manipulera eller påverka den automatiserade processen.”

För att kunna möta det ökade behovet av cybersäkerhet tog Combitech initiativet till ett specialinriktat talangprogram för snart fyra år sedan. Programmet, som löper under ett år, görs tillsammans med Combitechs kunder. Förutom att utbildas av seniora konsulter inom cybersäkerhet får talangerna tillbringa stora delar av sin tid hos kunderna. När året avslutas har deltagarna, som ligger mellan 10 och 14 per kull, erbjudits anställning på Combitech eller på kundföretagen. 

”Vi ser det som en win-win. Jämfört med våra andra talangprogram är det fler som stannar hos oss, kanske 75 procent av deltagarna”, säger Pernilla Rönn som drar igång nästa omgång i september. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?