1515

Experten: Valutahotet över för den här gången

Med det brittiska nyvalet och en förmodad seger för Emmanuel Macron i det franska presidentvalet ser det relativt ljust ut för euron och pundet. Och brexit behöver inte vara en sådan tyngd för den brittiska valutan som många tror. Istället finns det andra orosmoln vid horisonten, enligt riskhanteringsbolaget Afex.

Eurosedlar och -mynt.
Eurosedlar och -mynt.Bild:AP

Efter britternas beslut att lämna EU förra året har det brittiska pundet åkt berg-och dalbana i kursen. Samtidigt har osäkerheten varit stor på valutamarknaden i Europa med flera politiska val som ska genomföras i Europa samtidigt som en populistvåg sköljer över västvärlden. Men efter den första valomgången i det franska presidentvalet i söndags, finns det de som tror att den värsta tiden är över för valutorna i Europa.

"Med valen i Tyskland och Frankrike verkar det bli EU-vänliga vinnare, vilket förmodligen kommer att stärka euron", säger Trevor Charsley, senior valutarådgivare på riskhanteringsbolaget Afex i London.

Efter att Storbritanniens premiärminister Theresa May utlyste nyval förra veckan tror Trevor Charsley att hon kommer få ett större mandat för sin brexit-politik. Trots att hon lovat det brittiska folket en så kallad "hårt" brexit tror han att May kommer vara öppen i förhandlingarna med EU.

"Man får komma ihåg att Theresa May var för att Storbritannien skulle stanna i EU under folkomröstningen förra året. Och både EU och Storbritannien kommer behöva varandra även efter brexit. Så efter valet kommer hon förmodligen att vara mer villig att kompromissa i förhandlingarna", säger Trevor Charsley.

Han tror därför att pundet kommer tappa något mot euron under sommaren men sedan stanna kvar på en relativt stabil nivå, trots att utträdet ur EU kan bli dyrt.

Samtidigt ser Trevor Charsley positivt på eurons kurs efter att det står klart att det står mellan den EU-vänliga mittenkandidaten Emmanuel Macron och EU-skeptiska nationalisten Marine Le Pen i det franska presidentvalet.

"Sannolikheten för att Le Pen vinner valet är ganska låg efter den första valomgången. Men skulle hon vinna kan marknaden bli oberäknelig" säger Trevor Charsley.

Det andra stora valet i Europa som skulle kunna påverka eurosamarbetet är det i Tyskland. Och där ser det allt mer ut som att striden står mellan förbundskansler Angela Merkel och socialdemokraten Martin Schultz: två kandidater som är EU-positiva. Därmed tror Trevor Charsley att även euron har lagt det värsta bakom sig med oron som varit kring de olika europeiska valen.

"Men det finns andra kommande händelser som kan påverka euron och pundet mycket mer. Till exempel kan ett italienskt val i framtiden ge makt åt den EU-fientliga Femstjärnerörelsen, vilket skulle kunna bli explosivt", säger han.

Trevor Charsley höjer också ett varningens finger för att Skottland kan lämna Storbritannien. Något som återigen kan vara på tapeten efter brexit.

"Det skulle innebära en kris för pundet", säger han.

På det seminarium om de europeiska valutorna som Afex höll i Stockholm på måndagen fick Trevor Charsley också möjlighet att kommentera den svenska kronan.

"Kronan kommer förmodligen att stärkas gentemot pundet i längden och kommer att ha en stabil kurs", säger han.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?