Annons

Experten: Utrymme för fortsatt börsuppgång

Börsmörkret var som mest kompakt den 23 mars.

Nu – snart en månad senare – har OMXS-index stigit 15 procent.

En motiverad uppgång med utrymme för mer, bedömer aktiestrategen Mattias Sundling vid Danske Bank.

Under ett par veckor med kraftiga rörelser kom den här dagen ytterligare ett ras, närmare bestämt 5,2 procent.

Vad ingen visste då var att snart en månad senare skulle nedgången den 23 mars under coronapandemin fortfarande vara den absolut lägsta nivån för Stockholmsbörsens breda OMXS-index.

Hittills i år var det alltså där det bottnade på Stockholmsbörsen och därefter har utvecklingen pekat klart uppåt.

”Det var varit en ond och en god spiral där den onda är uppenbar, viruset och dess makroekonomiska konsekvenser. Sedan kan vi banna oss över att man inte hade mer fantasi och inte tänkte att 'stänger man ned i Kina kommer det ske även i övriga delar'”, säger Mattias Sundling.

Den goda spiralen är den som skett efteråt och baseras på två delar, dels policybesked från centralbanker och politiker i form av stimulanspaket och räntesänkningar, dels det faktum att man först lättat på restriktioner i Kina, därefter i viss mån i Västeuropa och senast nu i form av en plan för USA.

Uppgången på drygt 15 procent på en månads tid är anmärkningsvärd men ska ses i ljuset av den extremt låga nivån man kommer ifrån, påpekar Mattas Sundling.

”Jag tycker ändå att den har varit motiverad. Sedan tre-fyra veckor har det varit köptillfälle. Det kommer vara fortsatt volatilt men jag tror inte vi kommer gå ned på nivåer som den 23 mars, det är inte mitt huvudscenario. Sedan kommer det inte bara att vara att köpa aktier brett utan att välja specifika bolag.”

När Sandvik måndag presenterar sina delårssiffror är det också första storbolaget ut i rapportfloden. Mattias Sundling är krass gällande den period som nu ska redovisas:

”Börsen struntar i första kvartalet, det blir det mest ointressanta någonsin utan i stället lyfter man blicken framåt.”

TT: Givet det osäkra läget, vilka signaler kommer du att titta efter?

”Jag vet inte hur mycket bolagen kan säga men hos de bolag som börjat skruva upp sina aktiviteter vill man se hur mycket de kommit i gång i Kina och om det kan ge ledtrådar om Europa. Hur fungerar logistiken, inköps- och produktionskedjor och hur de ska hantera en omstart?”

På sektorsnivå har återhämtningen den senaste månaden av naturliga skäl skett främst hos bolag med kraftiga fall. Där finns spelbolag som Kindred och Betsson som i samband med coronakrisen fick se all idrottsverksamhet inställd. Lundin Energy har gynnats av ett stigande oljepris medan Electrolux som tog en rejäl smäll när Italien stängde ned har rusat 40 procent.

Även inom den hårt pressade detaljhandeln kan det dock finnas vinnare på sikt, säger Mattias Sundling, som däremot vill höja ett varningens finger för en annan sektor:

”Jag tror att bolag som H&M kan komma starkare ur det här när det sker en utslagning i branschen. Bland fastighetsbolag kan coronapandemin få en ganska långvarig påverkan när hyresgäster försvinner eller pressar ned hyrorna”, säger Mattias Sundling.


Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?