1515

Experten: Tydlig signal från Fed – närmar sig ett beslut

Amerikanska centralbanken Federal Reserve kan snart komma att börja trappa ned stödköpen av statsobligationer, enligt ett uttalande.

”En tydlig signal att den närmar sig ett beslut”, säger Elisabet Kopelman, USA-ekonom på SEB.

Fed-chefen Jerome Powell och Elisabet Kopelman, USA-ekonom på SEB.
Fed-chefen Jerome Powell och Elisabet Kopelman, USA-ekonom på SEB.Foto:Alex Brandon/Pressbild

Investerare i hela världen – och inte minst i USA – har hållit andan i väntan på Federal Reserves (Fed) besked om stödköpsprogrammen och styrräntan. På torsdagskvällen kom så beskedet att styrräntan lämnas oförändrad, och att stödköpen snart kan komma att minskas om den ekonomiska återhämtningen fortsätter.

Centralbankens penningpolitiska kommitté konstaterar att den ökande smittspridningen av coronaviruset har fått delar av den ekonomiska återhämtningen att sakta ned, men att den i stora drag har blivit starkare. 

Elisabet Kopelman, USA-ekonom på SEB, säger att Fed har skärpt sin tidigare formulering genom att lägga till en mening om att en nedtrappning närmar sig.

”Det är en tydlig signal att banken närmar sig ett beslut, sedan sätter den inte ned foten. Man får tolka det som att om sysselsättningssiffran för september är okej, då kommer beslutet i november”, säger Kopelman och fortsätter:

”Skulle det komma tecken på att ekonomin försvagas, kan Fed vänta lite längre.”

Elisabet Kopelman tror inte att en nedtrappning av stödköpen riskerar att ställa till några större problem på börserna, varken i USA eller i Sverige.

”Vad som händer i USA får naturligtvis stor påverkan på alla finansiella marknader. Men man har lyckats bättre än tidigare med att bädda för en nedtrappning, då bör det inte bli något stort problem på vare sig amerikanska eller svenska finansmarknader. Räntorna i USA är extremt låga som de är, det finns inte behov av att fortsätta stimulera ekonomin i den takt som man har gjort”, säger Kopelman.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?