1515

Experten om exploderande trenden: ”Vi får nog se fler och fler”

Plattformstrenden växer sig allt starkare inom e-handeln. Senast i raden av marknadsplatser är Stadium, även Mio ligger i startgroparna. Men en marknadsdominans liknande den i USA och Kina är inte trolig, enligt forskaren Johan Hagberg. 

”I termer av köp är plattformsmodellen fortfarande relativt blygsam”, säger han till Di. 

Apoteas e-handelslager i Morgongåva.
Apoteas e-handelslager i Morgongåva.Foto:Fredrik Sandberg/TT

På måndagen lanserade Stadium sin satsning Stadium Connect, en digital marknadsplats med ambitionen att knyta till sig ett 30-tal partner de närmaste åren.

Även Cdon CDON -1,35% Dagens utveckling har övergett traditionell e-handel och kallas ibland för Sveriges Amazon AMZN +1,11% Dagens utveckling , med sina drygt 1.700 handlare som anslutit sig till Cdon Marketplace. 

Andra svenska satsningar är H&M-ägda Afound, Elgiganten och shoppingklubben Campadre. Vidare ligger möbelkedjan Mio i startgroparna för att öppna en marknadsplats för heminredning, som branschmedia rapporterat om sedan 2018.

På mognadsfronten ligger Sverige visserligen efter länder som USA och Kina med sina dominanta plattformsgiganter Amazon och Alibaba, men trenden är tydlig: De digitala marknadsplatserna position växer sig starkare.

”I termer av köp och andel av e-handeln är plattformsmodellen fortfarande relativt blygsam i Sverige. Men med tanke på att förekomsten ökar finns det starka skäl att tro att vi går mot ett större inslag av marknadsplatser”, kommenterar Johan Hagberg, professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.

Han forskar om plattformar i detaljhandeln och om hur framväxten av marknadsplatser påverkar handelns struktur och utveckling.

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.
Johan Hagberg är professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.Foto:Press

Finns det skäl för mindre aktörer att vara oroade över plattformstrenden?
”Den är egentligen inget större hot för mindre handlare. Tvärtom kan trenden innebära möjligheter om man har man en nischad e-handel med ett starkt varumärke.”

För klädkedjan Indiska, som senaste åren brottats med produktionsstörningar, e-handelsproblem och därpå coronapandemi, har onlineförsäljningen spurtat rejält efter att bolaget listade delar av sitt sortiment på Zalando. I februari tog Indiska även klivet in på kinesiska Tmall, som ett led i företagets internationella tillväxt. 

”Många butiker använder marknadsplatser som komplement till sin egen e-handel. Sett från konsumenternas synvinkel kan det vara bekvämt att handla mer på ett och samma ställe”, säger Johan Hagberg. 

Hur utmanande är logistiken för plattformsaktörerna?
”I den enklaste formen sköts all logistik av leverantörerna. På andra plattformar finns mer integrerade logistiktjänster – där kan man se tydliga stordriftsfördelar, samtidigt som marknadsplatserna slipper ligga på stora lager.”

Var är svensk e-handel om fem år?
”Vi får nog se fler och fler plattformar som växer sig starka och betydelsefulla, andra kommer att försvinna. Jag tror också att vi behåller en blandning av olika modeller på marknaden. Det är mindre sannolikt att vi får ett fåtal väldigt dominanta aktörer”, säger Johan Hagberg. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?