1515
Annons

Experten om exploderande trenden: ”Vi får nog se fler och fler”

Plattformstrenden växer sig allt starkare inom e-handeln. Senast i raden av marknadsplatser är Stadium, även Mio ligger i startgroparna. Men en marknadsdominans liknande den i USA och Kina är inte trolig, enligt forskaren Johan Hagberg. 

”I termer av köp är plattformsmodellen fortfarande relativt blygsam”, säger han till Di. 

Apoteas e-handelslager i Morgongåva.
Apoteas e-handelslager i Morgongåva.Foto:Fredrik Sandberg/TT

På måndagen lanserade Stadium sin satsning Stadium Connect, en digital marknadsplats med ambitionen att knyta till sig ett 30-tal partner de närmaste åren.

Även Cdon CDON +0,69% Dagens utveckling har övergett traditionell e-handel och kallas ibland för Sveriges Amazon, med sina drygt 1.700 handlare som anslutit sig till Cdon Marketplace. 

Andra svenska satsningar är H&M-ägda Afound, Elgiganten och shoppingklubben Campadre. Vidare ligger möbelkedjan Mio i startgroparna för att öppna en marknadsplats för heminredning, som branschmedia rapporterat om sedan 2018.

På mognadsfronten ligger Sverige visserligen efter länder som USA och Kina med sina dominanta plattformsgiganter Amazon och Alibaba, men trenden är tydlig: De digitala marknadsplatserna position växer sig starkare.

”I termer av köp och andel av e-handeln är plattformsmodellen fortfarande relativt blygsam i Sverige. Men med tanke på att förekomsten ökar finns det starka skäl att tro att vi går mot ett större inslag av marknadsplatser”, kommenterar Johan Hagberg, professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.

Han forskar om plattformar i detaljhandeln och om hur framväxten av marknadsplatser påverkar handelns struktur och utveckling.

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.
Johan Hagberg är professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.Foto:Press

Finns det skäl för mindre aktörer att vara oroade över plattformstrenden?
”Den är egentligen inget större hot för mindre handlare. Tvärtom kan trenden innebära möjligheter om man har man en nischad e-handel med ett starkt varumärke.”

För klädkedjan Indiska, som senaste åren brottats med produktionsstörningar, e-handelsproblem och därpå coronapandemi, har onlineförsäljningen spurtat rejält efter att bolaget listade delar av sitt sortiment på Zalando. I februari tog Indiska även klivet in på kinesiska Tmall, som ett led i företagets internationella tillväxt. 

”Många butiker använder marknadsplatser som komplement till sin egen e-handel. Sett från konsumenternas synvinkel kan det vara bekvämt att handla mer på ett och samma ställe”, säger Johan Hagberg. 

Hur utmanande är logistiken för plattformsaktörerna?
”I den enklaste formen sköts all logistik av leverantörerna. På andra plattformar finns mer integrerade logistiktjänster – där kan man se tydliga stordriftsfördelar, samtidigt som marknadsplatserna slipper ligga på stora lager.”

Var är svensk e-handel om fem år?
”Vi får nog se fler och fler plattformar som växer sig starka och betydelsefulla, andra kommer att försvinna. Jag tror också att vi behåller en blandning av olika modeller på marknaden. Det är mindre sannolikt att vi får ett fåtal väldigt dominanta aktörer”, säger Johan Hagberg. 

 

Blindskären och ljusglimten – Almegachefen om avtalsförhandlingarna

Almega-chefen Stefan Koskinen berättar i en intervju med Di vilka lönepåslag han ser som otänkbara i den kommande avtalsrörelsen och varför det kan vara okej att tjänstemän får mer än arbetare. Och så pekar han han på ett ljus i inflationsmörkret. 

”Vi kan till och med öka vår konkurrenskraft”, säger Almega-chefen Stefan Koskinen. 

Almega-chefen Stefan Koskinen.
Almega-chefen Stefan Koskinen.Foto:@imageAuthorName

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera