Annons

Experten: Nattens debatt en av Trumps sista chanser skaka om loppet

En allt mer desperat Donald Trump kommer att använda nattens debatt för att försöka skaka om slutspurten i den amerikanska presidentvalskampanjen. 

”En nationell debatt med 80 miljoner tittare är ett utmärkt tillfälle”, säger den politiska kommentatorn Patti Solis Doyle till DiTV inför debatten. 

Foto:Olivier Douliery

”Vi har mindre än två veckor kvar till valet. Det lämnar få tillfällen att skaka om loppet eller få till ett byte av riktning”, berättar Patti Solis Doyle, som är partner på Brunswick Group tillika politisk rådgivare och kommentator i USA. 

”En nationell debatt med 80 miljoner tittare är ett utmärkt tillfälle”, fortsätter hon med hänvisning till den tv-sända debatt som går av stapeln under natten till fredagen.  

”Det är viktigare för Donald Trump än för Joe Biden just nu, eftersom Biden leder”, säger Patti Solis Doyle som själv arbetat både med den förre vicepresidenten och tidigare presidentkandidaten Hillary Clinton. 

Eftersom den sittande presidenten ligger under i opinionsmätningarna, ökar hans incitament att ta till drastiska grepp under debatten. 

”President Trump behöver verkligen något som skakar om loppet. Jag förväntar mig att han försöker åstadkomma just det, kanske genom att attackera Joe Biden eller hans son Hunter Biden”, säger hon i ett samtal med Ekonomistudion på DiTV.

Kritiken mot Hunter Biden har vuxit under vallrörelsens slutskede, och Joe Bidens son ifrågasätts bland annat för att ha fått oproportionerligt stora arvoden för styrelseuppdrag i Ukraina.

”Däremot tror jag inte att presidenten kommer att försöka vad han gjorde förra gången, nämligen att konstant avbryta”, säger Patti Solis Doyle. 

För Joe Biden är uppgiften under debatten enklare. 

”Han måste framstå som president-aktig och understryka vilka starka kontraster som präglar det här valet.” 

Den enskild viktigaste frågan, såväl i nattens debatt som i valrörelsen överlag, är coronakrisen säger Patti Solis Doyle. Det är en faktor som gynnar Joe Biden. Men trots att bara lite tid återstår till valdagen kan fler överraskningar vänta. 

Amerikanska kampanjer har flera gånger skakats om i ett sent skede. 

”Vi kallar dem för oktober-överraskningar och vi har haft flera sådana redan.” 

Ett exempel är den infekterade processen för att tillsätta en efterträdare till Ruth Bader Ginsburgs i USA:s högsta domstol. New York Times avslöjanden om Donald Trumps skatter är ett annat. 

”Vi har haft ganska många, och det som förvånar mig är att ingen av dem egentligen har förändrat dynamiken i det här loppet. Opinionsmätningarna har varit jämförelsevis stabila, det är inte alls som det var under 2016.” 

Så även om flera desperata åtgärder är att vänta från Donald Trump, så säger demokraten Patti Solis Doyle att hon inte tror att de kommer att få någon verkan. 

Den grundläggande frågan när en amerikansk president står inför ett omval, är om de har det bättre idag än för fyra år sedan, tillägger den politiska veteranen.  

”För de flesta är svaret på den frågan nej”, säger Patti Solis Doyle.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Flera nya elbilar från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lägger in ytterligare en växel i sin elbilssatsning. Nu har sex nya elbilar bekräftats.

Bland nyheterna: Lyxiga sedanen EQS samt de kompakta suvarna EQA och EQB.

Läs mer om Mercedes-Benz elbilar 

100 miljarder kronor. Så mycket investerar Mercedes-Benz och Daimler i elektrifiering under de kommande åren. Ambitionen är att göra hela personbilsflottan koldioxidneutral till 2039.

I den gigantiska satsningen är lanseringen av de renodlade elbilarna extra viktiga eftersom de inte släpper ut någon koldioxid över huvud taget under körning.

Därför blir det mycket tal om EQ framöver. 

Det är nämligen de två första bokstäverna i namngivningen av samtliga elbilar som lanseras. Den tredje bokstaven visar vilken storleksklass i Mercedes-Benz-familjen det handlar om.

Så här långt har suven EQC och den 8-sitsiga familjebussen EQV lanserats på marknaden. 

Dessa motsvarar i tur och ordning Mercedes-Benz GLC SUV och Mercedes-Benz V-Klass.

EQC finns redan på marknaden i dag.
EQC finns redan på marknaden i dag.

Flaggskeppsmodellen blir eldriven

Det är nu också bekräftat att den kompakta suven EQA (GLA) kommer att få produktionsstart redan 2020, och EQB (B-Klass) kort därefter. 

Nytt är också att Mercedes-Benz EQS kommer ut på marknaden under nästa år som både sedan och suv. EQS är alltså den eldrivna versionen av flaggskeppsmodellen S-Klass som precis lanserats med förbränningsmotorer i sin sjunde generation. 

EQS får en el-räckvidd på cirka 70 mil och en teknik som gör att den går snabbladda upp till 80 procent på bara 20 minuter.

Bilen har redan genomgått rigorösa tester och körts mer än 200 000 mil i allt från öknar till svenska vintervägar.

EQS blir också den första modellen som byggs på Mercedes-Benz nya elbilsplattform för bilar i de större klasserna. Den nya plattformen är helt moduluppbyggd och skalbar. Det går att ändra spårvidd, hjulbas, batterier, markfrigång med mera. Detta gör också att det går att bygga olika bilmodeller på samma fabriker och produktionslinjer.

Även E-Klass får eldrift

Strax under EQS i storlek och i samma segment som E-Klass kommer snart också EQE att presenteras, och även den som både sedan och suv.

E-Klass är Mercedes-Benz mest framgångsrika modell genom tiderna. Modellens anor sträcker sig tillbaka till 1947 och sedan dess har fler än 14 miljoner exemplar sålts.

Tidigare i år lanserades modellen i sju olika versioner av laddhybrider: Som sedan och kombi med en förbränningsmotor i både bensin och dieselutförande.

Att EQE snart släpps på marknaden är en positiv nyhet för alla som genom åren lärt sig älska den ikoniska modellen och som nu vill köra utsläppsfritt med ytterligare utvecklad körglädje. 

Sugen på att provköra en elbil? Boka här! 

Här är Mercedes-Benz befintliga elbilsmodeller

Namn – Motsvarande storleksklass

EQC – GLC SUV

EQV – V-Klass

Bekräftade elbilsmodeller som kommer att lanseras

Namn – Motsvarande storleksklass

EQA – GLA

EQB – GLB

EQE – E-Klass Sedan

EQE SUV – GLE SUV

EQS – S-Klass Sedan

EQS SUV – GLS SUV 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?