Annons

Experten: ”Historiskt gigantisk konkurs”

Thomas Cook-konkursen kommer att slå hårt och brett mot resenärer, anställda och underleverantörer. Och framtiden ser oviss ut för hela branschen, enligt resebranschexperten Jan Ohlsson.

Resejätten Thomas Cook försätts i konkurs med omedelbar verkan. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande under måndagsmorgonen.

”Det är en historiskt gigantisk konkurs som kommer få dramatiska effekter omedelbart. Jag hade förväntat mig att det skulle ske etappvis, för det här kommer att bli en gigantisk härva”, konstaterar resbranschskribenten Jan Ohlsson.

I Thomas Cook-gruppen ingår det svenska resebolaget Ving.

TT: Vilka kan konsekvenserna bli?
”En direkt konsekvens är för de resenärer som är på resande fot just nu. De kan förutom att nekas flygresa hem också kastas ut från sina hotell eller krävas på mer pengar. Sedan påverkas säkerligen de ungefär 100.000 svenskar som har bokat flygresor inom koncernen under vintern. Konkursen kommer också att innebära en stor arbetslöshet, i och med bolagets över 20.000 anställda. En så stor koncern påverkar även underleverantörer, så som hotell, transportföretag och matleverantörer.”

TT: Varför har det blivit så här?
”När charterbolagen började gå till lågprisbolagen för att köpa flygstolar skrev man på sin egen dödsdom. De har hjälpt sina rivaler att få en stabil linjetrafik och på det sättet undergrävt sin egen verksamhet. Resebolagen ger på det sättet heller inte någon bättre kvalitet än lågprisbolagen.”

”Det här gör man samtidigt som sällskapsresan dör. Folk paketerar sina egna resor på nätet i dag, det tar lite längre tid men blir billigare.”

TT: Kan vi förvänta oss fler konkurser inom kort?
”Om man ser till hela Europa kan vi förvänta oss fler konkurser, men i Sverige lär Vings konkurrent TUI gynnas kortsiktigt av detta. Däremot väntar samma problem för dem långsiktigt. De behöver på sikt ett rejält sparpaket, de också.”

TT: Ser det mörkt ut för hela charterbranschen?
”Med tanke på att man kan boka allt själv på nätet måste chartern hitta på något nytt för att överleva, till exempel genom temaresor.”

TT: Ser du någon framtid för Thomas Cook och Ving?
”Jag oroar mig för företagets kommentar om konkursen. Att de säger att de ställer in alla flyg omedelbart och för framtiden vittnar om att det inte finns någon tanke på att rekonstruera företaget. Däremot tror jag att delar av det kommer att bli kvar efter en högst turbulent första period, men det är svårt att säga i vilken form”, säger Jan Ohlsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?