1515
Annons

Experten: Ge inte kontanter - du gör barnen en otjänst

När dagens barn är vuxna kan kontanter vara ett minne blott. Var inte rädd för att lära dem använda kort i stället, råder experter.

”Ju tidigare man för in barn i det digitala samhället desto bättre”, säger Emma Persson på Länsförsäkringar.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Hade du inga kontanter till barnens veckopeng den här veckan heller? Kanske är det dags att byta system hemma.  

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar, tycker inte att det är någon vits att lära barn att hantera sedlar och mynt.

”Det är att göra barnen en otjänst att lära dem något som inom kort kommer att vara obsolet”, säger hon.

Undersökningar har pekat på att Sverige kan vara kontantfritt om några år. Det är visserligen fortfarande 95 procent av de fysiska butikerna som accepterar kontantbetalning. Men 80 procent av alla transaktioner i butikerna sker digitalt, en siffra som ökat snabbt de senaste åren. Lägg till sedan att en växande del av handeln sker på nätet. 

Utmaningen för dagens föräldrar är att lära barnen att navigera i ett samhälle där pengar är digitala. Emma Persson tror inte att det är ett problem.

”Många är vana vid den digitala miljön, de spelar spel där man samlar pengar och köper saker”, säger hon.

Hon tycker att man ska börja så tidigt som möjligt. Själv gav hon sin dotter ett bankkort när hon var sex år.

”Det har gått jättebra. Det gäller att lära barn att det är en värdehandling, och att man ska vara försiktig med koden”, säger hon.

Det finns appar man kan använda för att visualisera hur mycket pengar barnet har och vad som händer när man handlar något. Ett alternativt är en spartavla man sätter upp på väggen hemma.

”Det abstrakta i pengar finns även om man har dem fysiskt i handen. Det är inte så lätt för små barn att förstå skillnaden på en 20-lapp eller 100-lapp.”

Emma Persson råder föräldrar att ta med barnen till affären och visa vad saker kostar, berätta hur lön funkar, och att pengar hela tiden har en alternativkostnad. Som att om man åker på semester finns det mindre pengar till något annat.

Många banker har tagit bort de tidigare åldersgränserna för kort för barn. Nu är det upp till förändrar att bestämma när barnet är redo.

Jens Magnusson, privatekonom på SEB, tycker att det fortfarande är en poäng att ge de minsta barnen fysiska pengar. Veckopeng introduceras i många familjer i sex-sju-årsåldern.

”Hela konceptet med en spargris är ganska bra. Men man ska inte vara rädd för att ganska snabbt gå över till digitala pengar. Om man själv aldrig har kontanter på sig blir det svårt med veckopengen”, säger han.

Han tror också att många föräldrar överdriver hur svårt det är att lära barn om digitala pengar. Men som förälder måste man guida och visa, betonar han.

”Man får göra allt det här med omdöme, inte låta det stå för mycket pengar på kontot. Man ska inte kapitulera från sitt föräldraansvar, och tänka att de sköter allt själva på nätet.”


Innehåll från ZignSecAnnons

Global handel med lokala regler: så uppfyller du samtliga KYC-krav via en anslutning

Vi lever i en global ekonomi, men reglerna och tekniken kring digital identifiering och kundkännedom skiljer sig markant mellan olika länder. Något som ställer till rejäla problem för företag som vill gå in på fler än en marknad.

– Vi löser problemet genom att erbjuda företag global täckning för automatiserad digital identitetsverifiering av kunder och användare, samt efterlevnad av KYC-regler (Know Your Customer), säger Jason Coombes, COO på ZignSec.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Tack vare internet är det i dag relativt lätt för företag att kopiera, skala upp och expandera sin affärsmodell till olika länder. Det som inte är lika enkelt är att förhålla sig till olika länders lösningar när det gäller att verifiera kundernas identitet på nätet.

– I Sverige använder vi BankID och det fungerar jättesmidigt här, men det räcker att du expanderar verksamheten till Danmark så måste du även kunna hantera deras e-legitimation, säger Jason Coombes.

– Kommer du sen till Tyskland har de ytterligare ett helt annat system, för att inte tala om USA eller Afrika. I många delar av världen sker digital identitetsverifiering fortfarande med fysiska ID-dokument vilket kräver betydligt fler tekniska lösningar för företag som vill eller måste införskaffa likvärdig kundkännedom. Identitetsverifiering med en nationell e-legitimation som exempelvis MitID räcker i många fall inte heller för fullvärdig kundkännedom utan att förstärkas med exempelvis PEP och sanktionskontroller.

Olika länder, olika regelverk

I vissa branscher krävs fortfarande manuell hantering av kundkännedom eftersom de regulatoriska kraven är så komplexa. Men på de flesta områden, till exempel identitetsverifiering, går den här kontrollen idag att göra automatiskt.

– Det mänskliga ögat är inte lika bra på att verifiera id-handlingar som tekniska lösningar är. I dag finns teknik för att både digitalisera och automatisera id-kontrollen, och vårt system erkänner fler än 10 000 ID-dokumentmallar från fler än 170 länder, förklarar Jason Coombs.

Jason Coombes är COO på ZignSec.
Jason Coombes är COO på ZignSec.

Det innebära att oavsett vilket system landet erbjuder och oavsett vilken ID-handling som används av kunden kan ZignSecs system automatiskt, snabbt och noggrant identitetsverifiera personen på andra sidan. Genom att erbjuda den här bredden av lösningar blir ZignSec en ”one-stop-shop” för företag som behöver hjälp med identifieringslösningar samt hela spektrat av tjänster inom Know Your Customer (KYC).

– Vi jobbar med en aggregeringsmodell, inte bara i de nordiska länderna eller EU utan i hela världen.

Enklare, flexiblare och billigare

Och fördelarna med det här arbetssättet är många. För det första blir det enklare, för det andra blir det säkrare.

– Eftersom vi har flera olika lösningar för varje marknad blir våra kunder mindre utsatta om ett system går ner, för då kopplar vi bara på en annan lösning.

För det tredje blir det billigare.

– Eftersom vi tillhandahåller större volymer via våra leverantörer leder det till att vi oftast kan erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser. Dessutom blir det enklare för våra kunders ekonomiavdelningar. Istället för att de ska få sjutton olika fakturor från sjutton olika länder får de en enda faktura, från oss.

Dessutom kommer de regulatoriska kraven gällande identitetsverifiering och kundkännedom att öka i den digitala världen.

– De här kraven behöver heller inte bara komma från myndigheter. Till exempel har sajter för gig-jobbare börjat kräva identitetsverifiering för att minska bedrägerier, och flertalet länder överväger att införa autentiseringskrav av användare för sociala medier. Lägg därtill kraven på att strama upp krypto-marknaden så att inte det blir laglöst land så inser man att det kommer att bli ohållbart för internationella företag att inte ha en leverantör som erbjuder teknik för komplett och global KYC-efterlevnad via en enda anslutning.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?