Annons

Experten: Ge inte kontanter - du gör barnen en otjänst

När dagens barn är vuxna kan kontanter vara ett minne blott. Var inte rädd för att lära dem använda kort i stället, råder experter.

”Ju tidigare man för in barn i det digitala samhället desto bättre”, säger Emma Persson på Länsförsäkringar.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Hade du inga kontanter till barnens veckopeng den här veckan heller? Kanske är det dags att byta system hemma.  

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar, tycker inte att det är någon vits att lära barn att hantera sedlar och mynt.

”Det är att göra barnen en otjänst att lära dem något som inom kort kommer att vara obsolet”, säger hon.

Undersökningar har pekat på att Sverige kan vara kontantfritt om några år. Det är visserligen fortfarande 95 procent av de fysiska butikerna som accepterar kontantbetalning. Men 80 procent av alla transaktioner i butikerna sker digitalt, en siffra som ökat snabbt de senaste åren. Lägg till sedan att en växande del av handeln sker på nätet. 

Utmaningen för dagens föräldrar är att lära barnen att navigera i ett samhälle där pengar är digitala. Emma Persson tror inte att det är ett problem.

”Många är vana vid den digitala miljön, de spelar spel där man samlar pengar och köper saker”, säger hon.

Hon tycker att man ska börja så tidigt som möjligt. Själv gav hon sin dotter ett bankkort när hon var sex år.

”Det har gått jättebra. Det gäller att lära barn att det är en värdehandling, och att man ska vara försiktig med koden”, säger hon.

Det finns appar man kan använda för att visualisera hur mycket pengar barnet har och vad som händer när man handlar något. Ett alternativt är en spartavla man sätter upp på väggen hemma.

”Det abstrakta i pengar finns även om man har dem fysiskt i handen. Det är inte så lätt för små barn att förstå skillnaden på en 20-lapp eller 100-lapp.”

Emma Persson råder föräldrar att ta med barnen till affären och visa vad saker kostar, berätta hur lön funkar, och att pengar hela tiden har en alternativkostnad. Som att om man åker på semester finns det mindre pengar till något annat.

Många banker har tagit bort de tidigare åldersgränserna för kort för barn. Nu är det upp till förändrar att bestämma när barnet är redo.

Jens Magnusson, privatekonom på SEB, tycker att det fortfarande är en poäng att ge de minsta barnen fysiska pengar. Veckopeng introduceras i många familjer i sex-sju-årsåldern.

”Hela konceptet med en spargris är ganska bra. Men man ska inte vara rädd för att ganska snabbt gå över till digitala pengar. Om man själv aldrig har kontanter på sig blir det svårt med veckopengen”, säger han.

Han tror också att många föräldrar överdriver hur svårt det är att lära barn om digitala pengar. Men som förälder måste man guida och visa, betonar han.

”Man får göra allt det här med omdöme, inte låta det stå för mycket pengar på kontot. Man ska inte kapitulera från sitt föräldraansvar, och tänka att de sköter allt själva på nätet.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?