1515
Annons

Expert sågar räddningen av Stampen

Räddningen av Stampen möts av skepsis, eftersom 81 miljoner kronor antas vara på tok för lite pengar. Några av Sveriges tyngsta investerare kan därmed tvingas öppna plånböckerna igen - men försvarar affären.

GP, huvudnumret i Stampens utgivning.
GP, huvudnumret i Stampens utgivning.Bild:Adam Ihse/TT

”Det är för mig fullständigt obegripligt att 81 Mkr skulle täcka alla Stampens kapitalbehov”, säger Stefan Melesko, docent i medieekonomi, apropå den kassa som tillförs den krisdrabbade mediekoncernen Stampen.

Stampens vd Martin Alsander säger att koncernen ska betala skulder på 220 Mkr i slutet av februari. Till det kommer ytterligare belåning, och en omstöpning av verksamheten.

”Vi har en stark kassa, även om jag inte vill säga exakt hur stor den är”, säger Martin Alsander.

Bakom det ekonomiska tillskottet står en rad prominenta affärsprofiler från Göteborgstrakten. Förutom Stenafamiljen Olsson märks Fabian Hjelte och Rolf Lundström, men även den Londonbaserade riskkapitalisten Björn Savén.

”I och med min bakgrund inom Esseltekoncernen tyckte jag att detta var en intressant medieinvestering”, säger Björn Savén till Di, med hänvisning till sin egen historik inom tryckeri- och kontorsvarukoncernen.

Anders Eriksson är vd för Bonnier News, som bland annat äger Dagens industri. Han flaggar för ett andra steg:

”Den här typen av lokala finansiärer vill värna om Stampens och GP:s överlevnad och roll i Göteborgstrakten”, säger han.

”Sedan är frågan om det räcker. Men det handlar om personer med finansiell kapacitet. Dessa har möjligheten att gå in med mer pengar om det blir nödvändigt”, resonerar Anders Eriksson.

”Man kan gissa att de har gått in i det här med öppna ögon”, fortsätter han.

Familjeägda Stena, med Dan Sten Olsson i spetsen, uttrycker tillförsikt:

”Stena tror på företaget, har förtroende för företagsledningen efter den lyckade rekonstruktionen och ser fram emot att bolaget utvecklas vidare”, skriver Stena Finans, den enhet i koncernen som tagit 12,4 procent av ägandet, i en kommuniké på torsdagen.

”Det är i grunden bra för Västsverige med ett lokalt medieföretag.”

De köpte åtminstone in sig billigt. Affären ger investerarna kontroll över 40 procent av Stampen för 81 Mkr, vilket pekar på en värdering på omkring strax över 200 Mkr för hela bolaget.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?