1515
Annons

Expert: Risk för dubblade elpriser i vinter

Några sjunkande elpriser väntas inte – tvärt om. I höst och vinter kan elpriset i södra Sverige bli nästan dubbelt så högt som i fjol.

”Det är stor sannolikhet att det blir högre priser än förra vintern, och då var de redan exceptionellt dyra ur ett historiskt perspektiv”, säger energikonsulten Christian Holtz.

Många har märkt att elräkningarna ätit upp en växande del av hushållskassan den senaste tiden, och så kommer det att fortsätta. Terminspriset, det vill säga marknadens bedömning av det förväntade framtida elpriset, pekar just nu på en dyr vinter för boende i södra Sverige.

”Under vintern som kommer ligger priserna väldigt högt i Europa, och det spiller över på den nordiska elmarknaden”, säger Johan Sigvardsson, analytiker på elhandelsbolaget Bixia.

I södra Götaland (elområde 4) kommer elen kosta 3:50 kronor per kilowattimme (kWh) under hösten och vintern, enligt Sigvardssons prognos.

”Under december till mars i år var snittpriset 1:40 kronor. Så där är det gott och väl det dubbla”, säger han.

I elområde 3, som omfattar norra Götaland och hela Svealand, väntas priset ligga mellan 2:30 och 2:50 kronor/kWh under hösten och vintern.

Skillnaderna är dock stora i landet. I elområde 1 och 2, som omfattar Norrland, väntas priserna bli markant lägre: omkring 80 öre/kWh.

”Norra Sverige har alltid ett överskott av produktion jämfört med sin konsumtion, de har väldigt lite förbrukning. Just nu är vattenmagasinen till och med lite bättre fyllda än normalt, vilket ger en trygghet”, säger Sigvardsson.

Även Christian Holtz, elmarknadsanalytiker på energikonsultbolaget Merlin & Metis, ser risk för höga priser i södra Sverige i vinter. Orsaken är att höga kol- och gaskostnader driver upp priserna i Europa, vilket smittar av sig på södra Sverige.

Osäkerheten är dessutom fortsatt stor kring leveransen av rysk gas till Europa i rörledningen Nord Stream 1. Under torsdagen kom gasflödet igång igen efter tio dagars uppehåll, men bara till 40 procent av normala nivåer.

”Skulle Putin välja att dra ner på gasen ytterligare eller stänga helt så skulle priserna skjuta i höjden ännu mer”, säger Christian Holtz.

Men mycket kan påverka priset, poängterar de båda analytikerna. Inte minst vädret och hur mycket det blåser kan få stor påverkan.

”Priserna som vi ser nu på terminsmarknaden kan gott och väl både gå upp 50 eller 100 procent till, eller halveras. Det är ett stort svängrum”, säger Johan Sigvardsson.

I dagsläget ser det dock ut som att konsumenterna får räkna med dyrare elfakturor i höst.

”Hur man än vrider och vänder på ekvationen så finns det väldigt litet som talar för annat än exceptionellt höga priser. Frågan är bara: hur höga blir de?” säger Christian Holtz.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Huvudskador vanligt bland elsparkcyklister

Många som råkat ut för olyckor med elsparkcyklar har skippat hjälmen och kört alkoholpåverkade, enligt en norsk studie. Resultatet visar även att huvudskador är vanligare bland dem som tar sig fram på elsparkcykel än på vanlig cykel.

Foto:Annika Byrde

Forskare vid Universitetssjukhuset i Oslo har tittat närmare på vilka som sökt vård på deras ortopediska akutmottagning efter olyckor med cykel och elsparkcykel, skriver Dagen Nyheter (DN). Det gällde olyckshändelser som inträffade mellan januari 2019 och december 2020.

Drygt två procent av elsparkcyklisterna i studien bar hjälm och de flesta sökte vård för huvud- och nackskador samt skador på höfter och ben. Bland cyklisterna använde omkring 60 procent cykelhjälm. I den gruppen var det vanligast med skador i armar, axlar och bröstkorg.

Ragnar Ang är vårdenhetsöverläkare på traumaenheten vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han berättar att den norska studiens resultat stämmer överens med de erfarenheter av elsparkcykelolyckor som finns i Sverige.

”Vi ser en hel del käkfrakturer och svåra ansiktsskador, skador som vi inte riktigt ser bland andra cyklister”, säger han till DN.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera