1515

Expert: Attacken hårt slag mot turismen

Attackerna i Sri Lanka kommer att slå hårt mot den viktiga turistsektorn i landet, tror forskaren David Beirman.

”Det här kommer att vara en prövande tid för turismen”, säger han.

Foto:Eranga Jayawardena

Sri Lankas turistsektor har varit på frammarsch sedan inbördeskriget, berättar David Beirman, doktor vid handelshögskolan UTS Business School i australiska Sydney.

Han har skrivit en bok som handlar om hur turismen kan återvända efter en kris, och bland annat studerat situationen i Sri Lanka.

”Sri Lanka har en lång historia av attacker mot turister under kriget mot de tamilska tigrarna mellan 1983 och 2009. Man attackerade ganska ofta hotell och flygplatser, och det dämpade turismen.”

Sedan dess har situationen förbättrats, och fram till påskdagsattackerna uppfattades Sri Lanka som ett relativt säkert resmål.

”Turismen är den tredje största exportinkomsten för Sri Lanka. Så den har verkligen utvecklats de senaste åren, och tillväxten har varit ganska spektakulär. Det har blivit ett favoritresmål för många, bland annat svenskar”, säger han.

Under tidigt 2000-tal hade landet några hundra tusen turister årligen, en siffra som vuxit till 2,3 miljoner förra året. I år var målsättningen och förhoppningen tre miljoner besökare.

”Jag tror tyvärr att man nu inte kommer att komma i närheten av de siffrorna.”

Att självmordsbombarna riktade sig mot bland annat fina hotell får stor påverkan.

”När du har tre större hotell som måltavlor, bland annat Shangri-La, som är ett globalt märke, så har det mycket större påverkan än exempelvis Christchurchattackerna i Nya Zeeland som riktade sin sig på moskéer”, säger Beirman.

Turisthotellen fyller flera, i bland motstridiga, funktioner. De ska både uppfattas som välkomnande och öppna, men samtidigt kännas säkra för gästerna.

”Vad jag förstår så utlöste en av självmordsbombarna sin bomb i kön till frukosten. Det kan vara så att gärningsmannen var en gäst. Det är i så fall inte första gången, det hände i Indonesien vid Jakartabombningarna 2009”, säger han.

Han tror att hotellbranschen kommer att vara tvungen att vidta åtgärder. Det kan bland annat handla om att hotellgäster tvingas passera säkerhetskontroller.

”Turistindustrin och turistmyndigheter måste säkerställa att säkerheten i Sri Lanka, vare sig det är attraktioner eller hotell, kommer att uppgraderas. Mycket av forskningen visar att den främsta oron när turister bestämmer sig var de ska resa är säkerheten. Om man inte snarast visar att man hanterar säkerhetsfrågor kan det minska återhämtningen.”

Sri Lanka kan enligt David Beirman drabbas hårdare än andra turistbesöksmål, som exempelvis London och Paris, som också drabbats av terrordåd.

”Generellt tenderar länder som utfärdar reserekommendationer vara tuffare kring råden för u-länder än i-länder. Om rekommendationen nu är att undvika icke-nödvändiga resor till Sri Lanka så hade det för ett liknande för ett land i väst varit 'var mer vaksam'.”


Innehåll från HogiaAnnons

Hogias långa erfarenhet skapar förutsättningar för att lyckas med automatisering

Erik Douglasson, Sektorchef lön/HR och Jesper Ringholm, Sektorchef ekonomi på Hogia
Erik Douglasson, Sektorchef lön/HR och Jesper Ringholm, Sektorchef ekonomi på Hogia

Digitaliseringen går mot automatisering och AI, oavsett bransch och verksamhetsfunktioner. Med hjälp av Hogia, som har över 40 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, kan du nu effektivisera din ekonomi- och HR funktion, få bättre data till beslutsunderlag och använda din personal på ett mer kvalitativt sätt. 

– Vi hjälper våra kunder att ta nästa steg i digitaliseringsresan genom att skapa system inom ekonomi och HR som automatiserar fler monotona och standardiserade arbetsuppgifter med hjälp av AI-stöd. System som möjliggör att man exempelvis kan skicka avtal och rapporter digitalt, göra digital signering samt ha digital bokföring och hantering av e-fakturor. Så att våra kunder kan effektivisera sina verksamheter och använda sin personal för mer kvalitativa arbetsuppgifter, berättar Jesper Ringholm, Sektorchef ekonomi, på Hogia. 

Hogia är ett familjeägt svenskt IT-företag med ett brett utbud av produkter inom ekonomi, lön/HR och transportsystem. 

– Vi vill vara långsiktiga i våra satsningar. Det gör att vi exempelvis återinvesterar merparten av vinsten för att vidareutveckla våra produkter och vår personal. Vi är en personlig och trygg samarbetspartner som finns med under kundernas hela utvecklingsresa, och i en takt som passar respektive kund, menar Jesper Ringholm. 

Hogias nya tjänster förenklar ekonomi- och HR-avdelningarnas arbete, gör att medarbetarna får en mer övergripande kontrollfunktion och ger bättre affärsbeslut genom enklare och snabbare tillgång till relevant information. 

– Automatisering gör även att företag blir mer attraktivt och kan locka till sig talanger inom ekonomi och HR som idag förväntar sig en högre grad av digitalisering, säger Erik Douglasson, Sektorchef lön/HR, på Hogia.

Hos Hogia är det kundens behov som styr utvecklingsarbetet och mycket är baserat på den kompetens som företaget har byggt upp under många år. 

– Det är en trygghet för våra kunder att vi har varit med länge, vi släppte exempelvis vårt första molnbaserade system för över 10 år sedan. Det är extra viktigt i en bransch som har sett många aktörer passera förbi. Vi satsar medvetet på att följa med i våra kunders utveckling, arbeta nära och långsiktigt och hela tiden skapa produkter och tjänster som svarar upp till våra kunders behov nu och framöver, förklarar Erik Douglasson.

En viktig del i digitaliseringen är att lagar och regler hos myndigheter också förändras i takt med utvecklingen för att på riktigt underlätta för företag och organisationer i deras administration.  

– Det är viktigt både för oss och för våra kunder att vi är pådrivande och samarbetar med våra myndigheter. För det är först när lagar och regler hänger med i den omställning som sker som vi kan automatisera fullt ut. Vi samarbetar bland annat med Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), Nordic Smart Government (NSG) samt Srf Konsulterna för att få till en förändring av gällande regelverk och därmed möjliggöra en helt digital administration. Vi jobbar även aktivt med kunskapsspridning inom dessa områden genom exempelvis våra egna kompetensdagar inom Ekonomi och Lön/HR, berättar Erik Douglasson. 

Om Hogia 

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?