1515
Annons

Ever Given hålls kvar av Egypten – krävs på miljardersättning

Fartygen glider återigen genom Suezkanalen – men för det tidigare grundstötta containerfartyget Ever Given, som blockerade kanalen i nära en vecka, är det fortfarande stopp. Egyptiska myndigheter vägrar släppa iväg bjässen.

Fartygen glider återigen genom Suezkanalen – men för det tidigare grundstötta containerfartyget Ever Given, som blockerade kanalen i nära en vecka, är det fortfarande stopp.

Egyptiska myndigheter vägrar släppa iväg bjässen förrän man fått miljarder i kompensation.

Egypten kräver att Ever Givens ägare betalar ekonomisk ersättning och vill att den pågående utredningen ska färdigställas innan fartyget får åka vidare.

”Fartyget kommer vara kvar här fram tills att utredningarna är klara och ersättning har betalats”, säger den egyptiska kanalmyndighetens ordförande Osama Rabie, till egyptisk statlig tv, rapporterar The Wall Street Journal.

Tidigare har myndigheten meddelat att slutsatserna i utredningen kring grundstötningen ska presenteras inom kort.

Osama Rabie sade i förra veckan att ägarna kommer att krävas på motsvarande 8,5 miljarder kronor för de kostnader och förluster som myndigheten uppskattar att kanalstoppet i slutet av mars orsakade. Stoppet resulterade i att totalt 422 fartyg låg på kö i kanalens båda ändar.

”Vi hoppas på en snabb uppgörelse. I samma minut som de går med på att betala kompensation kommer fartyget tillåtas att åka”, säger Rabie.

Kanalmyndigheterna har inte uppgett hur man kommit fram till siffran 8,5 miljarder. Enligt ett brittisk analysföretag gick egyptiska staten miste om över 800 miljoner kronor enbart i uteblivna transportavgifter, men myndigheterna säger sig kunna få tillbaka detta.

Ever Givens japanska ägare Shoei Kisen Kaisha Ltd säger att man ännu inte har fått ett formellt krav från egyptiska myndigheter om att företaget måste gå med på att betala för att fartyget ska släppas iväg.

”Det stämmer att vi håller på att förhandla med dem”, säger företagets talesperson Ryu Murakoshi, till The Wall Street Journal.

Danska Maersk, världens största transport- och logistikkoncern, varnar samtidigt för att problemen på Suezkanalen kommer att fortsätta i flera veckor till, rapporterar Financial Times.

”Vi kommer se krusningseffekterna av det här ända in i andra halvan av maj”, säger Lars Mikael Jensen, chef för företagets havstrafik.

Det krävdes ett enormt grävarbete och bogserbåtar för att få loss det 400 meter långa fraktfartyget efter att det grundstötte, lade sig på tvären och täppte till kanalen. Vissa rederier skickade sina fartyg runt Godahoppsudden i stället, en flera veckor längre rutt.

Trafiken över Öresundsbron ökar – pandemieffekt på väg bort

Trafiken över Öresundsbron har ökat successivt under våren och sommaren och börjar närma sig nivåerna före pandemin.

Foto:Johan Nilsson/TT

Cirka 85 procent av brotrafiken är tillbaka, skriver Öresundsbron i ett pressmeddelande och hänvisar till en jämförelse mellan första halvåret i år och första halvåret 2019.

”Året startade på nytt med restriktioner och inresekontroll, men utvecklades positivt med ökad brotrafik varje månad”, summerar Linus Eriksson i pressutskicket.

Godstrafiken med last- och varubilar är uppe på en högre nivå än 2019 och den danska fritidstrafiken till Sverige är på samma nivå som före pandemin.

Den svenska fritidstrafiken till Danmark är det däremot inte, vilket enligt Öresundsbron bland annat kan bero på att flygtrafiken på Köpenhamns flygplats inte är helt tillbaka på nivåerna före pandemin.

Öresundsbrons resultat före värdeförändring första halvåret i år var 471 miljoner danska kronor, vilket är avsevärt bättre än förra året, men 93 miljoner kronor danska kronor lägre än första halvåret 2019.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera