Annons

Evenemangsproffset: ”Jag var tvungen att låtsas när Di ringde”

Fem frågor till Sofi Franzén, vd för eventarrangören Eventyr, som nu går ihop med finländska jätten Tapaus och bildar Nordens största eventbyrå.

Sofi Franzén, vd för eventarrangören Eventyr.
Sofi Franzén, vd för eventarrangören Eventyr.Foto:Olof Holdar

Eventyr omsatte i fjol cirka 160 Mkr, er nya partner Tapaus är dubbelt så stor, på vilket sätt kommer samarbetet att märkas?
”Vi jobbar utanför Sverige redan i dag, men har ingen närvaro där. Det här är första steget på en resa mot etablering i hela Norden. Vi kan stärka varandra. Vi på Eventyr hjälper företag att vara en bra arbetsgivare för att attrahera personal. Det kommer mer och mer i Finland och det kommer vi att kunna hjälpa Tapaus med.”

Ni har som mål att ”sätta en ny standard för branschen”, på vilket sätt?
”Genom att vi med gemensamma krafter kan var innovativa och driva branschen och ta nya grepp och erbjuda den mest relevanta lösningen till varje kund. De har dubbelt så stor kreativ avdelning som vi, men vi jobbar med kreativa lösningar som vi blivit prisbelönade för. Tillsammans kan vi lyfta ytterligare några snäpp. Det här kompetensutbytet kommer våra kunder ha stor nytta av.”

Vad är du själv mest stolt över av dina 25 år i eventbranschen?
”Personalen – gänget vi samlat här och hur vi hela tiden kunnat bräcka oss själva i vår egen utveckling. De är anledningen att jag går till jobbet med ett leende.”

Hur ser marknaden ut nu, har företagen verkligen råd med extravaganser som påkostade event?
”Vi gör inte påkostade event på det sättet utan strategiskt uttänkta event. Vi märker en större efterfrågan. I dagens digitala värld är det så otroligt viktigt att träffas ansikte mot ansikte. Det är vad vi hjälper företag med, att paketera vad företaget vill göra så det blir förståeligt för personalen. Det behöver inte vara påkostat, men genomtänkt och välplanerat så att det blir en investering.”

Coolaste eventet som du önskat att ni hållit i?
”Oj, svårt att svara på. Det finns event på så många olika plan, men Super Bowl (finalen i amerikansk fotboll) eftersom det har en sådan otrolig attraktionskraft. Där behöver man hela tiden tänka hur man ska bräcka sig själv samtidigt som man har resurser där ‘the sky is the limit’.”

Kommer ni att anställa fler?
”Absolut, vi ska växa. Vi sitter just nu och tittar på tre rekryteringar för att växa och bli 35 anställda. ”

Hur ser målen för omsättning och resultat ut för 2020?
”Vi fortsätter att växa. De senaste fyra åren har vi ökat omsättningen från 60 Mkr 2015 till 160 i fjol. Jag är väldigt stolt över att vi blev Gasellföretag 2019 och blev tvungen att låtsas att jag inte blev chockad när Di ringde och berättade.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera